خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
مجید وامق در یادداشتی به بررسی انتظارات جامعه از سیاستگذاری فرهنگی در دولت جدید پرداخت.
کد خبر: ۹۳۵۲۹۷۸
|
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، مجید وامق کارشناس مسائل فرهنگی، در یادداشتی به بررسی انتظارات جامعه از سیاستگذاری فرهنگی در دولت جدید پرداخت. متن این یادداشت بدین شرح است:

انقلاب اسلامی بدون شک مرهون فعالیت‌های گسترده و طولانی در عرصۀ فرهنگ این مرز و بوم بود. فعالیت‌هایی که از این عرصه شروع شد و به سایر عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، علمی و ... کشیده شد. در نتیجه زیربنای انقلاب اسلامی و آرمان‌های آنرا چیزهایی از جنس فرهنگ تشکیل داده و برای حفظ این انقلاب و افق‌هایش، ناگزیر از حضور پررنگ در این ساحت مهم هستیم.
در طول این سالیان که از عمر با برکت این یادگار امام خمینی (ره) می‌گذرد، شاهد کارهای خوب و موثر یا بد و بی‌تأثیر فرهنگی بوده‌ایم. کارهای فرهنگی گوناگونی که یا توسط دولت‌ها و نیروهای فرهنگی وابسته به آن انجام شده و یا بخش خصوصی با توان اندکی داشته به میدان آمده و قسمتی از آنها را تحقق بخشیده است.
کارهایی که در مجموع، مخزن تجربیات ما را در حوزۀ فرهنگ تشکیل می‌دهد و به نظر می‌رسد باید با رجوع به این مخزن عظیم و با ارزش و بیرون آوردن نکات اساسی آن، بنایی را ترسیم کرد که در قالب آن، کارهای فرهنگی با کمترین اشتباه و بیشترین میزان صحت و تأثیرگذاری برخوردار باشد.
در بحبوحه انتخابات، تنور مطالبات سیاسی و اقتصادی حسابی داغ بود، اما فرهنگ مثل همیشه عنصر غایب این روز‌های پرهیاهو؛ و این موضوع در شرایطی است که عموما وجه تمایز یک نظام مبتنی بر مکتب اسلام با دیگر نظام‌های سیاسی، اهمیت جنبه فرهنگی است. در همین راستا رسالت و وظایف فرهنگی یک دولت در نظام جمهوری اسلامی کم‌اهمیت‌تر و کمرنگ‌تر از باقی رسالت‌ها و باقی عرصه‌ها نیست. این موضوع نیز از سوی نخبگان فرهنگی جامعه تاکنون بار‌ها مطرح شده که حل بسیاری از مسائل به صورت ریشه‌ای در گرو پرداختن به موضوع فرهنگ است.

مطرح نشدن مسائل فرهنگی به معنی بی‌اهمیت و وجود نداشتن آن‌ها در مطالبات مردمی نیست؛ اتفاقا اکثر اوقات عمق مطالبات ما از میان مسائل فرهنگی بوده است. از باب نمونه، اگر مردم گله‌مندند که چرا دولت‌ها صادقانه برخورد نمی‌کنند یا این که چرا صمیمیتی میان دولت و مردم وجود ندارد به این معنی است که مطالبه فرهنگی وجود دارد.
مسئولیت گریزی دولت‌ها از فرهنگ، موضوعی است که عموما از دولتی به دولت بعدی منتقل می‌شود. چراکه نگاه دولت‌ها مبتنی بر لیبرالیسم فرهنگی بوده و با شعار مردمی کردن فرهنگ، مسئولیت خودشان را در زمینه هدایت فرهنگی جامعه نادیده گرفته‌اند. درست همان مسئله‌ای که مقام معظم رهبری آن را مظلومیت فرهنگی می‌خوانند؛ دولت‌ها در حوزه فرهنگ، احساس مسئولیت نمی‌کنند چرا که فکر می‌کنند فرهنگ بازدهی سریع ندارد و فرهنگ را امری حاشیه‌ای و تزیینی خطاب می‌کنند.
وظیفه اصلی دولت جدید در امر فرهنگ این است که دوره بوروکراسی را کنار بزند؛ همانگونه که اقتصاد به کار جهادی نیاز دارد فرهنگ نیز آز آنجایی که مسئله‌ای ذوقی و ارزشی است، کار جهادی در آن معنی‌دارتر و ملموس‌تر است. همچنین لازم است کار دیگر دولت جدید شکستن حلقه بسته مدیریتی و استفاده از مدیرانی است که جرات عبور از وضعیت فعلی را داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها