به مناسبت چهارم تیر سالروز عملیات پد خندق در مراسمی از حماسه سازان کهگیلویه و بویراحمدی این عملیات تجلیل شد.
کد خبر: ۹۳۵۳۳۲۳
|
۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد،  روزهای آخر جنگ ،زمانی که عراق به جزایر مجنون حمله کرد و نیروهای خود را برای بازپسگیری این منطقه وارد عمل کرد، پس گرفتن فاو از رزمندگان ایران، اقدام به گرفتن جزایر مجنون شمالی و جنوبی کرد؛ جزایری که تیپ ۴۸فتح مسئولیت محافظت از آنها را بر عهده داشت.

گردان های حضرت رسول ص ، امام علی ع و گردان شهدا در آنجا مستقر بودند و وقتی دشمن برای پس گیری آن منطقه حمله کرد بسیاری از تیپ ها و لشکر ها عقب نشینی کردند ولی تیپ ۴۸فتح جانانه ایستاد و عقب نشینی نکرد.

 هلی کوپترها، هواپیماهای دشمن محل را زیر آتش گرفته و قایق های توپ دار مجهز به مسلسل به اضافه چندین تیپ و لشکر از زمین و دریا تیپ ۴۸فتح را مورد هجوم قرار دادند به گونه ای که فرزندان این استان از هر طرف محاصره شدند. 

در عملیات پدخندق، تیپ ۴۸فتح به مدت ۱۶ ساعت به مقابله به دشمن بعثی پرداخت که در نهایت منجر به شهادت برخی از رزمندگان و اسارت تعداد دیگری شد.

در این عملیات که از ساعت ۲ بامداد تا ۱۶بعدازظهر به طول انجامید حدود ۷۸نفر از رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد شهید و ۸۷ نفر هم زخمی و اسیر شدند ولی با احتساب شهدای قبل ۱۲۴نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

 در آیینی که به مناسبت این عملیات غرور آفرین و با همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، مجموعه سپاه فتح و ستاد کنگره سپاه فتح برگزار شد تعدادی از آزادگان عملیات پد خندق به خاطره گویی پرداختند. 

در پایان این مراسم ۷۰ نفر آزاده و خانواده شهید و جانباز در یاسوج با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شدند.

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت؛ نظیر چنین مراسمی در شهرستان های استان نیز برگزار خواهد شد .

انتهای پیام /

 

ارسال نظرات