نقص فنی در سیستم ترمز و فرسودگی لاستیک اتوبوس سانحه دیده سربازمعلمان و عدم تسلط راننده اتوبوس خبرنگاران بر جاده و تردد بدون صورت وضعیت، از مواردی بود که در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها درباره این ۲ تصادف مطرح شده است.
کد خبر: ۹۳۵۴۲۳۰
|
۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها شب گذشته درباره دو تصادف اتوبوس خبرنگاران در نقده در آذربایجان غربی و تصادف اتوبوس دهشیر یزد (اتوبوس سرباز معلمان) برگزار شد.

پیگیری خبرنگار فارس از جزئیات این جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها حاکی از آن است که در این جلسه علت وقوع دو تصادف بررسی شده است.

* راننده اتوبوس خبرنگاران مجاز نبوده است در آن محور کوهستانی حرکت کند

در این جلسه عنوان شد که اتوبوسی که در نقده حادثه داد، اتوبوس جابه‌جا کننده کارکنان کارخانه سیمان بود، در حالی که ستاد احیای دریاچه ارومیه موظف بوده است از ناوگان عمومی و شرکت‌های تعاونی اتوبوس اجاره کند.

در جلسه شب گذشته کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد که راننده مجاز نبوده است در آن جاده کوهستانی حرکت کند، در طول مسیر با نقص فنی ترمز، راننده‌ ترمز را از دست داده است، راننده چندان بر آن جاده تسلط نداشته و نتوانسته است از امکانات ترمز ثانویه و دنده سنگین استفاده کند و اتوبوس واژگون شده است؛ همچنین اتوبوس بدون صورت وضعیت تردد کرده است، البته این اتوبوس چندان فرسوده نبوده است اما سرعتی که اتوبوس داشته است برای آن جاده، مناسب نبوده است و باید سرعت کاهش می‌یافت.

* اتوبوس سرباز معلمان از ابتدا نقص فنی داشته است

در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها درباره ‌حادثه اتوبوس سرباز معلمان که در دهشیر یزد رخ داد، مطرح شد که این اتوبوس‌ نقص فنی داشته است، لاستیک و سیستم ترمز اتوبوس مشکل داشته است، راننده با سرعت 142 کیلومتر بر ساعت از جاده منحرف شده و به محور مقابل رفته است.

در این حادثه بازرس فنی به دلیل عدم نظارت مقصر است و با وی برخورد جدی می‌شود،  البته این اتوبوس متعلق به شرکت حمل و نقلی بوده است، اتوبوس با نقص فنی و با لاستیک مشکل‌دار حرکت کرده است که در این باره موضوعات در کمیسیون ایمنی راه‌ها کماکان در حال بررسی است و پس از نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

* فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس سربازمعلمان رعایت نشده بود

در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد که‌ از نظر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا در اتوبوس سربازمعلمان رعایت نشده بود؛ روز حادثه حدود 20 دستگاه اتوبوس از یک پادگان سیستان و بلوچستان سربازان را جابه‌جا می‌کرد است، ‌اتوبوس سانحه‌دیده آخرین اتوبوس بوده است،‌ اتوبوس‌های قبلی همه قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده‌اند، اما در این اتوبوس رعایت نشده است، چون اتوبوس آخر هم بوده است،

 حدود ساعت 17:50 روز دوم تیر، اتوبوس حامل خبرنگاران در محور روستایی دشت غوره‌ 18 کیلومتر مانده به نقده در استان آذربایجان غربی دچار حادثه و واژگون شد که در این حادثه 2 تن از سرنشینان که از خبرنگاران خبرگز‌اری‌های جمهوری اسلامی ایران و ایسنا بودند، متأسفانه جان باختند و 5 سرنشین دیگر نیز به شدت مصدوم شده‌اند.

همچنین حدود ساعت 06:30 روز سوم تیر امسال اتوبوس حامل سربازان معلم مسیر زاهدان-آباده به دلیل نقص فنی در سیستم ترمز در دهشیر یزد با سرعت بالا به یک دستگاه تریلر برخورد می‌کند و واژگون می‌شود، این اتوبوس جمعاً 39 نفر سرنشین داشت متأسفانه در این تصادف 3 سربازمعلم، افسر همراه آنها (کادر ناجا) و کمک راننده اتوبوس، جان باختند‌.

انتهای پیام/ب

ارسال نظرات