خبرهای داغ:

شهید غلامرضا صالحی

شهید غلامرضا صالحی در سال ۱۳۳۷ در نجف آباد اصفهان چشم به جهان گشود. وی با سمت قائم‌مقام لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۶۷ در منطقه تنگه ابوغریب بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ به مقام شهادت نائل آمد.
کد خبر: ۹۳۵۵۵۳۴
|
۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از نجف آباد، شهید غلامرضا صالحی سال ۱۳۳۷ در خانواده ای کشاورز متولد شده و تحصیلاتش را در هنرستان فنی دکتر شریعتی نجف آباد به پایان رساند و هم‌زمان وارد مبارزات انقلابی شد. ارتباط نزدیکی با شهید محمد منتظری داشت و همراه با او و صدها جوان انقلابی دیگر، به سوریه رفت و دوره‌های چریکی را گذراند. در بازگشت، علاوه بر فعالیت در سپاه نجف‌آباد، در مقابله با تجزیه‌طلبان، گروه‌های التقاطی و منحرف نقش موثری داشت.
با شروع جنگ، با یک گردان از نیروهای نجف‌آبادی، جلوی پیشروی عراق در سرپل‌ذهاب را گرفت و بعدها به ترکیب لشکر۸نجف اشرف اضافه شد و تا عملیات والفجر‌مقدماتی در اواخر سال۶۱ در همین یگان باقی ماند در ادامه مسئولیت‌هایی مانند فرماندهی عملیات قرارگاه نجف، ریاست ستاد رزمی قرارگاه حمزه سید‌الشهداء در شمال غرب و نماینده تام الاختیار سپاه در قرارگاه عملیات قادر را بر عهده گرفت.
محسن رضایی فرمانده وقت سپاه، صالحی را برای فرماندهی لشکر27 حضرت‌رسول در نظر داشت و او را در ماه‌های پایانی جنگ به عنوان قائم‌مقام این لشکر معرفی کرد. در چند ماهی که این مسئولیت را داشت، می‌گفتند «انگار همت زنده شده».
علاقه شدیدی به مطالعه داشت و بیشتر سراغ آثاری با موضوع جنگ‌های خارجی و استراتژی‌های نظامی می‌رفت. دغدغه‌اش این بود که سرنوشت دفاع‌مقدس مانند خیلی از نبردهای دنیا، پای میز مذاکره تعیین نشود. در آخرین ماه‌های زندگی، می‌گفت: «دوست ندارم سرنوشت جنگ ما مثل شکست‌خورده‌ها باشد. طاقت دیدن چنین روزهایی را ندارم.»
در ماه‌های پایان جنگ و وقتی عراق قصد داشت از تنگه ابوقریب پیشروی کند، در جایگاه قائم‌مقام لشکر27 در نبردی حماسی در این تنگۀ استراتژیک جلوی پیشروی رژیم بعثی را گرفتند و پس از تثبیت منطقه، 22تیر67 در 30سالگی به شهادت رسید. وقتی مراسم خاکسپاری‌اش در گلزار شهدای نجف‌آباد به پایان رسید، رادیو خبر پذیرش قطعنامه را اعلام کرد.

ارسال نظرات