امنیت ارزشمندترین نعمت
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، حجت الاسلام هاشمی مسئول معاونت فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقيه در امور اهل سنت استان تفسیر خلاصهای از سوره کهف را به شرح ذیل آورده است...
ابتدای سوره کهف
در سوره کهف سه داستان بیان شده است.
1 ماجرای اصحاب کهف
2 ماجرای موسی و خضر
3 ماجرای ذوالقرنین
در هرکدام از این سه داستان برای یک هدفی هجرت اتفاق افتاده است،
اصحاب کهف هجرت از دربار پادشاه ظالم زمانشان به کوهی در خارج از شهر انجام دادن با هدف توحید و حفظ ایمان.
موسی بن عمران (ع) هجرت کرد به سوی جناب خضر (ع) به هدف تحصیل علم.
ذوالقرنین هجرت کرد به سوی قومی که به استضعاف کشیده شده بودند با هدف رفع محرمیت و دفاع از مظلومان.
((هجرت از توصیه های مورد تاکید دین است، و مسلمانان نیز دوهجرت داشتند، هجرت از مکه به حبشه، دوم هجرت از مکه به مدینه.
یکی از اصحاب امام حسین علیه السلام در کربلا نیز در روز عاشورا و رجز می خواند خودش را اینجور معرفی می کند، یا رب انی للحسین ناصروا و لابن سعد تارک و هاجروا
این فرد جناب یزید ابن زیاد مهاجر است.
می گوید خدایا من حسین (ع) را یاری می کنم واز ابن زیاد هجرت می کنم.
مقصود این کلمه هجرت بود که بیان شد، خوب است اشاره کنیم که ما چند نوع هجرت داریم،
1 هجرت جغرافیایی: یعنی اگر نمی توانید دین خودتان را حفظ کنید، محل و محدوده گناه را ترک کنید، همانند اصحاب کهف، همانند یوسف پیامبر که زندان را انتخاب کرد، برای رهایی از توطئه های زلیخا.
2 هجرت اعتقادی انسانی اعتقادش درباره توحید، معاد، نبوت، امامت، اصول عقاید صحیح نبوده خودش و اعتقادش را اصلاح کند.
3 هجرت اخلاقی
انسانی صفات ناپسند اخلاقی در او زیاد شده دروغ حسادت بخل کینه و... اینها را برای خدا ترک کند.
4 هجرت سیاسی
انسانی تا الان از یک جریان و خط سیاسی حمایت می کرده اما اکنون می بیند که به حق عمل نمی کنند از آنها جدا شود و اعلام برائت کند. برای تمام این موارد می توان نمونه هایی را ذکر کرد:
هجرت جغرافیایی، دو هجرت مسلمانان به حبشه و مدینه
هجرت اعتقادی، ماجرای همسر فرعون، سحره فرعون، مشرکین مکه و بت پرستانی که مسلمان شدن یا اهل کتابی که ایمان آوردند...
هجرت اخلاقی
مانند مردشامی که آمد به امام حسن مجتبی علیه السلام دشنام داد ولی با رفتار کریمانه امام حسن علیه السلام توبه کرد و خودش را اصلاح کرد، یا دستوراتی که پیامبر ص به تازه مسلمانها در خصوص رعایت اخلاق و ادب اجتماعی بیان می کردند.
هجرت سیاسی
اصحاب امام حسین علیه السلام که در جریان کربلا از سپاه عمر سعد جدا شدند و به امام علیه السلام ملحق شدند،
یا کسانی که در انقلاب اسلامی ایران اول با نظام طاغوت همراه بودن اما با انقلاب اسلامی از طاغوت برائت جستند و با نظام اسلامی همراه شدن.) )
یک نکته درباره جناب ذوالقرنین
اینکه ذوالقرنین چه کسی بوده، نام اصلی او چیست؟ و در کجا بوده است؟ اختلاف نظر های بسیاری وجود دارد.
اما یک نکته مهم در ماجرای ذوالقرنین اینکه در همین سوره کهف آیه 77 در داستان موسی و خضر می خوانیم که وقتی طلب لقمه ای نان کردن مردم به آنها ندادن ولی در داستان ذوالقرنین در آیه 94 می خوانیم که گفتند(( نجعل لک خرجا)) یعنی حاضریم هرچه می خواهی به تو بدهیم تا ما را از یاجوج و ماجوج نجات دهی.
(دربرخی نقل ها آمده منظور از یاجوج و ماجوج قوم مغل و تاتار بوده که ظالم و خون ریز بودند) پیام این دو آیه آن است که ارزش امنیت خیلی مهم تر و بالاتر از تهیه خوراک و مسکن است و نعمت امنیت آنقدر لازم و با ارزش است که انسان ها برای رسیدن به آن حاضر می شوند هرچه دارند بدهند تا به امنیت برسند.
و الحمد لله امروز در ایران اسلامی به برکت خون شهدا و بخصوص سید الشهدای جبهه مقاوت شهید حاج قاسم سلیمانی امنیت پایداری داریم که برای آن خدا را شکر می کنیم و قدردان حافظین این امنیت نیز هستیم.
انتهای پیام/