خبرهای داغ:
دبیر قرارگاه بصیر بسیج دانشجویی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار «بسیج»:

تعامل دانشجویان و طلاب نقطه عطف فعالیت انتخاباتی/ مطالبه گری از مسئولین در ادامه این تعامل

یاوری: قرارگاه سرنوشت فعالیت های دانشجویی و طلبگی را در ارتباط و تعامل با هم ادامه می دهد و مطالبه گری از مسئولین بویژه از مسئولین شورای شهر به زودی آغاز و اثرات آن در سطح شهر قابل رؤیت می شود.
کد خبر: ۹۳۵۶۹۱۱
|
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، انتخاباتی که در سال 1400 پشت سر گذاشتیم یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های دوران بعد از انقلاب اسلامی بود به‌جهت این‌که اولین انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از چهل‌ساله شدن نظام بود و دشمنان نظام از بیرون تلاش می‌کردند که در این انتخابات حضور مردم کم‌رنگ باشد و طوری وانمود کنند که مردم از جمهوری اسلامی دلسرد شده‌اند و این‌طور برای جهانیان و مردم داخل کشور فضاسازی کنند که نظام جمهوری اسلامی ناکارآمد است.

  از این‌ جهت انتخابات حائز اهمیت بود که اولین انتخابات در دوران گام دوم انقلاب اسلامی بود و رهبر انقلاب در سخنرانی شان در سال 92 در جمع اقشار مردم اشاره داشتند که انتخابات گرچه برای چهار سال است که مسئول نقشی کلیدی در کشور ایفا می کند اما گاهاً تاثیر چهل‌ساله دارد و چندین سال اتفاقات این چهار سال برای کشور و تصمیم‌هایی که در این چهار سال گرفته می‌شود مزایا یا خسارت‌هایی به‌دنبال دارد پس شرکت در انتخابات بسیار مهم است.

بسیج دانشجویی خراسان جنوبی با راه اندازی قرارگاه بصیر چند ماه قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری و شورای شهر در جهت مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب کاندیداهای اصلح تلاش بسیار کرد که جای قدردانی دارد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان‌جنوبی با حسن یاوری دبیر قرارگاه بصیر بسیج دانشجویی استان را می خوانید...

 

  • راه اندازی قرارگاه بصیر در بسیج دانشجویی چه لزومی داشت و با چه هدفی تشکیل شد؟

با برگزاری نشست‌هایی با مسئولین بسیج دانشگاه‌ها نیاز دیدیم که فعالیت‌های انتخاباتی را سازماندهی کنیم چون در فضای خاص کرونا بودیم که دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی اداره می‌شد، کلاس‌ها غیرحضوری برگزار می‌شد و در سطح دانشگاه دانشجویان حضور نداشتند و نمی‌توانستیم برنامه‌ها را همچون سال‌های قبل طراحی و اجرا کنیم. قرارگاه بصیر را به وجود آوردیم تا فعالیت‌هایمان را سازماندهی و نیروهای خودمان را هم‌افزایی کنیم، به کمک هم بیاییم و همه دانشگاه‌ها در کنار هم فعالیت‌های خوبی انجام دهیم.

 

  • مهمترین رویکردهایی که در این قرارگاه دنبال کردید را نام ببرید؟

 در زمینه انتخابات برای مشارکت حداکثری و تبیین ویژگی‌های کاندیدای اصلح رویکردهای ما دنبال می‌کردیم چهار مورد 1. امید آفرینی در بین مردم با تاکید بر کلیدواژه‌ی ( آینده روشن) جهت تقویت مشارکت حداکثری در انتخابات به‌عنوان شاخص اصلی مقبولیت نظام، 2. مدیریت و جهت‌دهی افکار عمومی به سمت انتخاب گزینه اصلح با محوریت (شاخص حل مساله)، 3. تبیین مفهومی دولت جوان حزب‌اللهی به‌عنوان راه‌حل مشکلات کشور با تاکید بر کلیدواژه‌ی (راه علاج)، 4. روشنگری نقش انتخاب مردم و دادن اختیار اداره‌ی اجرایی کشور به جریانی خاص با تاکید بر کلیدواژه‌ی (تجربه تلخ) که در حل شدن و پیچیده شدن مشکلات و مسائل کشور بسیار اثرگذار بود.

 

  • اعضای فعال در قرارگاه بصیر چه کسانی بودند؟

 قرارگاه بصیر متشکل از مسئولین بسیج دانشجویان دانشگاه‌ها مرکز استان و دانشجویان بسیجی که در هر کدام از واحدهای تعریف‌شده در قرارگاه تقسیم می‌شدند و به تناسب تخصص خودشان فعالیتشان را در بحث انتخابات تسری می‌دادند. هم‌افزایی بین نیروهای همه دانشگاه‌ها اتفاق افتاد دانشجویان بسیجی دانشگاه‌ها در کنار هم به فعالیت پرداختند و این باعث شد خلأها پوشیده شود و فعالیت‌ها بهتر رقم بخورد. چهار واحد در قرارگاه بصیر داشتیم (واحد رصد و اشراف) وظیفه جمع‌آوری اخبار و اطلاعات از سطح فضای مجازی، ستادها و فضاهای شهر را داشت که برای برنامه‌ریزی‌ها لازم بود.

(واحد مطالبه گری) ، ( واحد روشنگری) و ( واحد رسانه و فضای مجازی ) فعال بودند که مسئولیت هر واحد با یکی از مسئولین بسیج دانشجویی مرکز استان بود و بسیجیان دانشگاه ها به تناسب تخصص خودشان در واحدها تقسیم بندی شدند.

 

  • اولویت کاری در قرارگاه بصیر بسیج دانشجویی چه بوده است؟

از این جهت که تاثیرگذاری ما در انتخابات ریاست جمهوری ممکن است پایین باشد و مردم از نهادهای دیگر اطلاعات بگیرند چون گروه های زیادی در زمینه انتخابات ریاست جمهوری فعالیت دارند.

اولویت خودمان را انتخابات شورای شهر گذاشتیم تا مردم را آگاه کنیم در زمینه ضرورت شورای شهر و اینکه چه شاخص ها و ملاکهایی را برای انتخاب افراد اصلح مدنظر قرار بدهیم و بعد به انتخابات ریاست جمهوری پرداختیم.

 

  • مهمترین اقدامات قرارگاه بصیر در این مدت چه بود؟

کلیدی ترین اتفاق اینکه جمعی از دانشجویان و طلاب در کنار هم قرار گرفتند و قرارگاه سرنوشت بوجود آمد که این نقطه عطفی در فعالیت های انتخاباتی ما بود.

یکی از فعالیت ها در زمینه انتخابات شورای شهر این بود با افرادی که کارشناس در حوزه مسائل شهری هستند مسائل فرهنگی، عمرانی، بهداشتی و غیره که مربوط به وظایف و اختیارات شورای شهر می شود نشست هایی با این کارشناسان برگزار، از آنها تصویربرداری، کلیپ هایی آماده و در فضای مجازی منتشر شد تا مردم به لزوم شرکت در زمینه انتخابات شورای شهر و چگونگی انتخاب آگاه شوند تاثیرات خوبی این فعالیت داشت که در آینده اثرات آن را بیشتر خواهیم دید.

در همکاری و تعامل با قرارگاه سرنوشت، گروه های طلبه و دانشجو همراه با محتواهایی که آماده شده بود به مساجد مختلف اعزام می شدند و اینکه چه ملاک هایی برای انتخاب کاندیدای اصلح مدنظر داشته باشند را تبیین می کردند.

توسط طلاب و دانشجویان در این قرارگاه تریبون آزاد در بوستان ها و میادین مهم شهری برپا شد و پیرامون چرایی شرکت در انتخابات و چگونگی انتخاب کاندیدای اصلح صحبت می شد و مردم حرف های دلشان را می گفتند و اگر از طریق فضای مجازی و رسانه های بیگانه پرده غفلتی روی دیدگان مردم کشیده شده بود تلاش داشتیم تا روشنگری انجام دهیم و این پرده غفلت که با نشر شبهات و شایعات در فضای مجازی و رسانه های مختلف از طرف نفوذی ها و بیگانگان کشیده می شد را از دیدگان کنار بزنیم.

استقبال خوبی از طرف مردم صورت گرفت اینکه افرادی به میدان بیایند و  درد دل مردم را بشنود و پاسخ مناسب را ارائه دهند و  از مسئولین در آینده مطالبه داشته باشد.

 

  • فعالیت قرارگاه بصیر تا چه زمان ادامه دارد؟

فعالیت های قرارگاه بصیر با توجه به پایان یافتن ایام انتخابات پایان پذیرفته است چون با هدف کوتاه مدت و با محوریت انتخابات تشکیل شده بود اما همین نقطه عطف که قرارگاه سرنوشت بود و تعاملی بین دانشجویان و طلاب اتفاق افتاد باعث شده که این جمع در کنار هم بمانند.

قرارگاه سرنوشت بنا دارد تا فعالیت های دانشجویی و طلبگی را در ارتباط و تعامل با هم ادامه دهد و در حال برنامه ریزی هستیم تا در کنار طلاب و با همکاری دانشجویان برنامه هایی برای روشنگری در سطح جامعه و مطالبه گری از مسئولین بویژه از مسئولین شورای شهر که منتخبین مردم هستند؛ در دست تدوین است که به زودی آغاز و اثرات آن در سطح شهر قابل رؤیت می شود.

 

  • نقش آفرینی دانشجویان در پیشبرد اهداف انقلاب در چه زمینه هایی است؟

 در حدود 30 سال قبل امام خمینی (ره) نامه ای را منتشر کردند و دستوری دادند در راستای تشکیل بسیج دانشجو و طلبه و امسال این اتفاق افتاد و طلاب و دانشجویان در کنار هم قرار گرفتند تا به رسالت خودشان برای حفظ آرمانهای انقلاب بپردازند و در پیشبرد اهداف انقلاب یاری گر هم باشند.

 اگر دانشجویان و طلاب در کنار هم باشند اتفاقات خوبی در سطح جامعه می افتد که در  فعالیت هر یک از این دو قشر به تنهایی این اتفاقات انجام پذیر نیست اما تعامل این دو قشر دانشجو و طلبه در کنار هم داشته باشند همانطور که در انتخابات سال 1400 دیدیم خیلی بهتر به دل مردم می نشیند و کار بهتر برنامه ریزی می شود.

 

  • دانشجویان چطور می توانند بازوان دولت برای اجرای بهتر برنامه ها باشند؟

 با شروع دولت جدید فعالیت دانشجویان و طلاب هم در زمینه مطالبه گری چنان که پیش تر اتفاق می افتاد و نقش کلیدی آنان اضافه می شود گرچه قبل هم این نقش وجود داشت و ارائه راهکار و برنامه برای پیشبرد مسائل کشور و حل مشکلات اتفاق می افتاد و از طرف دانشجویان و مراکز مختلف علمی و اندیشکده ها راهکارهایی به دولت های مختلف ارائه می شد اما متاسفانه مورد استقبال و پذیرش قرار نمی گرفت.

 ما امیدواریم در دولت جدیدی که سر کار آمده این استقبال اتفاق بیفتد و از طرح هایی که دانشجویان، طلاب، اندیشکده ها و مراکز مختلف ارائه می دهند و پیشنهادات برای حل مسائل کشور و راهکارهای مدیریتی که برای مدیریت کلان کشور و مدیریت شهری به ریاست جمهوری و شورای شهر ارائه می دهند استقبال و بهره برداری شود.

 قطعاً این فکر ، شور ، خلاقیت و ابتکار عمل جوانان می تواند برای حل مشکلات و گره هایی که در جامعه گرفتارش هستیم مفید باشد همانطور که ما در هشت سال دفاع مقدس با ابتکار عمل و فکرهای جوان توانستیم خیلی از مسائل کشور را حل کنیم یقیناً در برهه کنونی با این فکرها و ایده های بکر که هنوز اجرایی و مطرح نشده می توانیم خیلی از مسائل و مشکلات کشور را حل کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار