اگر زنان و دختران ما هویت خود را بشناسند و به شکوه زن بودن خود ببالند،بدحجابی در جامعه کاهش مییابد
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از تفرش؛ اعظم عسکری مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تفرش و فعال حوزه عفاف و حجاب در مصاحبه با این خبرگزاری، ضمن تبریک هفته عفاف و حجاب و همچنین سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) و نامگذاری این روز به نام روز ازدواج اظهار داشت: باید از کارهای کلیشهای و تکراری در عموم کارهای فرهنگی اجتناب شود، خصوصاً در حوزه عفاف و حجاب که با باورهای درونی ما گره خورده است.
مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تفرش افزود: از اقداماتی که در این مدت روی داده است یکی موضوع جذب و اعتمادسازی دختران و بانوان بوده که طی برگزاری مراسمات و مناسبتهای فرهنگی و اجتماعی انجام شده است. بهعنوانمثال برگزاری تجمعات مدافعان حریم خانواده در سطح شهرستان با حضور اساتید مجرب و برجسته کشوری همچون سرکار خانم دکتر فرشته روحافزا و کارگاهها و نشستهای تخصصی و علمی از اهم این اقدامات است. همچنین راهاندازی دبیرخانه دائمی عفاف و حجاب با بومیسازی طرح ندای فطرت توسط بسیج جامعه زنان هم قابل اشاره است.
اعظم عسکری: نباید برای فعالیتهای فرهنگی، صرفاً خود را محدود به امکانات و بودجه کرد. بهعنوان نمونه اجرای همایش دختران حاج قاسم در تفرش که با استقبال قابلتوجهی مواجه شد، با کمترین امکانات و هزینه از تأثیر خوبی برخوردار بود. البته سمنها (سازمانهای مردمنهاد) ظرفیتهای بسیار خوبی دارند که متأسفانه بعضاً از آن غفلت میشود. اگر امری مردمی و خودجوش بود و خود مردم متولی آن شدند قطعاً تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت مثل عزاداریهای محرم و پیادهروی اربعین.
وی نقش تربیتی والدین را حائز اهمیت دانست و افزود: ترویج و تبیین سبک زندگی اسلامی و ایرانی خود بهترین روش تربیتی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است. متأسفانه عدم همخوانی رفتار و عملکرد والدین با توصیهها و گفتههایشان یکی از آسیبهای جدی این مسئله است. اما موضوع دیگر عادتهای ماست که باید موردتوجه قرار بگیرد؛ اگر کسی چادر را برحسب عادت استفاده کند ولی از فلسفه و ضرورت آن آگاه نباشد، نمیتواند در جذب و گرایش فرزندان به حجاب موفق باشد. یا بحث مهمتر اینکه ممکن است والدین مقید به واجبات مانند نماز و روزه باشند ولی در اخلاق و رفتار دچار مشکل هستند که یکی از مهمترین دلایل ایجاد تضاد و دوگانگی دختران این خانوادهها به حجاب محسوب میشود.
این فعال حوزه عفاف و حجاب تأثیرگذاری محیط خارج از خانواده مانند مدرسه و دانشگاه و همچنین رسانهها را مهمتر از خانواده توصیف کرد و اضافه کرد: امروزه با گسترش فراگیر فضای مجازی و استفاده بیشازاندازه فرزندان از این محیط در دوران کرونا، متأسفانه به دلیل عدم برخورداری از سواد رسانهای دچار آسیبهای جدی از این محیط شدهایم. البته غفلت والدین از کارکردهای تربیتی فضای مجازی نیز خود از مهمترین دلایل این آسیبهاست.
مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تفرش در توصیف شاخصههای سنجش کیفیت طرحهای حوزه عفاف و حجاب به این سؤالات اشاره کرد و افزود هر طرحی که در رابطه با فعالیتهای فرهنگی اجرا میشود باید با این سؤالات مورد ارزیابی قرار گیرد:
- آیا اجرای طرحها احساسات مخاطب را تحریک میکند؟
- ارتباطات انسانی و چهره به چهره در اجرای طرحها دیدهشده است؟
- طرح به چه میزان نظام سود و زیان ذهن مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد؟
- آیا ساختار عرضه و تقاضای جامعه موردبررسی قرار گرفته است؟
- آیا طرح قدرت فراگیری و جریان سازی دارد؟
- طرح به چه میزان استمرار دارد یا مقطعی است؟
- آیا گروههای مردمی در اجرای طرح دخیل هستند؟
- در اجرای طرح مخاطب شناسی موردنظر واقع شده است؟
- آیا تولید محتوا در طرحها وجود دارد؟
- تجربه نگاری و ثبت روایات در اجرای طرح لحاظ شده است؟
- آیا پیوست رسانهای برای طرح تعریف شده است؟
- چگونگی ارزیابی و اثرسنجی در طرح دیدهشده است؟
این فعال فرهنگی در رابطه با فعالیتهای رسانهای شاخص به برنامه از لاک جیغ تا خدا اشاره کرد و افزود: علت موفقیت این برنامه احترام به هویت افراد است. اگر بانوان جامعه هویت واقعی خود را بشناسند، دیگر شاهد بدحجابیها در جامعه نخواهیم بود.
وی در پایان صحبتهای خود، زنان و دختران جامعه را مخاطب خود قرار داد و اشاره کرد: توصیه من همهی بانوان جامعه اسلامی این است که الگوی خود را حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) قرار دهند. به امثال مسیح علینژاد بگویید که زنان جامعه ما هیچگاه هویت خود را فراموش نمیکنند و خود را بازیچه دست غربگرایان و غربزدگان قرار نمیدهند.
انتهای پیام/