با توجه به تنش‌های آبی در خوزستان و مطالبه گری مردم نشست مشترک ستاد بحران با حضور معاون رئیس جمهور در خوزستان برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۵۹۶۲۵
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست مشترک ستاد بحران و شورای کشاورزی قرارگاه آبرسانی استان، با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، استاندار خوزستان و وزرای جهادکشاورزی و نیرو در خوزستان برگزار شد.  

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه گفت: دیشب نگرانی‌های جدی با سوز دل از سوی نخبگان مطرح شد که یکی از مهمترین وظایف مسئولان درک و فهم صحیح از مشکلات جامعه و قدرت شنیدن مسائل و تصمیم گیری لازم است. مسئولان به هر میزان درک دقیق‌تری از مسائل کشور داشته باشند می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

او با بیان اینکه فصل مشترک این جلسات، کاهش درد‌های خوزستان و شرایط سختی که مردم استان گرفتار آن شده‌اند، است، افزود: به هر حال باید فکر کنیم که ۴۳ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و ۱۲ دولت و ۱۱ مجلس با گرایش‌های مختلف آمده و رفته است و هرگز از جمله‌ای تند چیزی به دل نگرفته‌ام، چون هرکسی به میزان فهم خود از مشکلات نسبت به بیان آن‌ها می‌پردازد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه قطع آب و کم بودن آب و دیگر آلام مردم خوزستان باید مدنظر باشد، اظهار داشت: سال ۹۵ زندگی به معنای واقعی در خوزستان فلج شده بود و قطع آب و برق را همزمان با بروز گرد و غبار داشتیم، ۳ روز در استان ماندیم و جلسات تا پاسی از شب و بامداد ادامه داشت و برای کانال و درختکاری و انتقال رطوبت به دشت‌های کانون ریزرگرد‌ها را تصمیم گیری و اقدامات لازم را انجام دادیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در فروردین ۹۶ یک مصوبه برای خوزستان تصویب شد و اگر خلاف قانون نباشد اجرای آن حکم قانونی و لازم الاجرا دارد و دولت بعدی هم بخش‌های باقیمانده آن را اجرا می‌کند، تصریح کرد: باید قدرت مدیریت خود را در بحران‌ها نگهداری و با تسلط بر اعصاب خود در جلسات تصمیم گیری شرکت و عاقلانه اقدام کنیم.

این مقام مسئول در خصوص زهاب‌هایی که وارد کارون می‌شوند، بیان داشت: از اکنون باید به فکر آب شرب اهواز و آبادان و خرمشهر باشیم؛ باید به فکر راهکار لازم در این زمینه باشیم، چون مردم آبادان و خرمشهر با پس زدگی آب شور هم مواجه هستند. اولویت در این کشت‌های فعلی باید با کشاورزانی باشد که چند هکتار جزئی کشت انجام داده‌اند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه گفتگو باید بین وزارت جهاد و نیرو با کشاورزان برقرار شود تا دل کسی به درد نیاید، گفت: نمی‌توان گذاشت چندین هزار هکتار برنج کاری انجام شود، ولی بعد از آن معیشت و اقتصاد خانواده یک زن به خاطر از دست دادن گاومیش هایش محافظت کرد تا همه کشور‌های بیگانه نگویند که آیا ایرانی‌ها این‌طور هستند؟

او با بیان اینکه نباید کشت‌های پاییزه را فدای کشت‌های فعلی کرد، افزود: شب گذشته طی بازدید میدانی مشخص شد که رهاسازی از سد کرخه به ۱۷۰ مترمکعب رسیده است. به محض اینکه خبر نگرانی و ناراحتی مردم به ما رسید؛ نامه‌ای به وزیر کشور ارسال کردم که مسئولان ملی به استان خوزستان سفر کنند تا پیش نویس مصوبه را در هیئت دولت داشته باشیم و در نهایت اعتبار یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومانی را به خوزستان اختصاص دادیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه خسارت به دامداران در حد جایگزین جبران می‌شود تا زندگی مردم با این خسارت به خطر نیفتد و بتوانند معیشت خود را تأمین کنند، اظهار کرد: به هرحال در شرایط جنگ اقتصادی هستیم که سهم نفت با آن نقش بزرگ در بودجه این روز‌ها کاهش پیدا کرده است. از زخم زبان ناکارآمدی هم اصلاً ذره‌ای ناراحت نمی‌شویم، چون کارنامه کاری موجود است.

او با تاکید بر اجرای طرح آبرسانی غدیر تصریح کرد: این طرح ۲۸ شهر خوزستان را پوشش می‌دهد و پیش بینی تأمین اعتبار از فاینانس را در سال ۹۶ داشتیم که آن موقع جنگ اقتصادی نبود، ولی باز هم این موضوع را در نظر گرفتیم که در صورت بروز اشکال از محل صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شود و وزیر نفت هم قبول کرد که ۲ میلیارد دلار از منابع نفت به خوزستان اختصاص دهیم تا یک بار مسائل و مشکلات آب و فاضلاب خوزستان حل شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه تنها دولتی که به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری عمل کرد، همین دولت بود، گفت: مقام معظم رهبری سال ۷۵ ابلاغ کرد و ۳ رئیس جمهور بر منصب فقط ۷۵ هزار هکتار را اجرا کردند، ولی این دولت بالغ بر سیصد هزار هکتار آن را اجرایی کرد. مطالعات فاز دوم آن نیز انجام و اعتبارات آن در سال ۱۴۰۰ دیده شده است.

معاون اول رئیس جمهوردر خصوص حق آبه زیست محیطی افزود: این حق آبه در همه کشور و خوزستان خصوصاً بعد از ریزرگرد‌ها را جزو حیاتی‌ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود؛ حیات تالاب هورالعظیم با حیات تمام مردم کشور ارتباط مستقیمی دارد. خسارت نخیلات هم باید مانند دیگر خسارت‌های خشکسالی که تأمین اعتبار شده لحاظ و پرداخت شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مردم حق اعتراض و فریاد دارند و باید بشنویم و باید با آن‌ها صمیمی باشیم و گفتگو کنیم تا اجازه سوءاستفاده به بیگانگان را ندهیم، اظهار داشت: به مردم خوزستان با اطمینان از طرف همه نهاهادی کشوری اعلام می‌کنم که همه تلاش خود را برای رفع مشکلات این استان به کار گرفتیم. خوزستان قادر است نه تنها خودش را بلکه کل ایران را اداره کند.

جهانگیری گفت: پتروشیمی بخش خصوصی است و نمی‌توانیم در کار آن‌ها دخالت کنیم که فکر کنند، ولی توصیه می‌کنیم. استخدام نیرو‌های بومی نیز به حق است و توصیه‌های لازم را در این زمینه نیز انجام می‌دهیم.

اختصاص ۱۵ هزار تن علاوه بر سهمیه‌های موجود نهاده‌های دامی به خوزستان



کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی  نیز در این نشست گفت: طی جلساتی که داشته‌ایم مقرر شد تا ۳ سال امهال برای وام‌های بانک کشاورزی در نظر بگیریم همچنین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارکه یک هزار میلیارد تومان آن برای وزارت جهاد و ۵۰۰ میلیارد تومان آن نیز سهم وزارت نیرو بوده برای لایروبی در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه ۱۵ هزار تن علاوه بر سهمیه‌های موجود نهاده‌های دامی به خوزستان تخصیص داده شده است، افزود: در مصوبه اخیر ۷۰ میلیارد تومان برای مقابله با آفات و گردوغبار و بیماری جنگل‌ها دیده شد و ۵۰ میلیارد تومان برای تامین علوفه نیز درنظر گرفته شده است.  

خاوازی یکی از نگرانی‌های وزارت جهاد کشاورزی را خشک شدن نخلستان‌ها و اراضی کشاورزی آبادان و خرمشهر عنوان و اظهار کرد: برای رفع این نگرانی ۴۰۰ میلیاد تومان اعتبار نیز دیده شده است که امیدوار هستیم با برنامه پیشنهادی بتوانیم شاهد بهبودی شرایط در خوزستان باشیم.

 

تسهیلات ۳ هزار میلیارد تومانی برای کشاورزان خسارت دیده در خوزستان
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه این جلسه گفت:۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اعطای تسهیلات با بهای ۴ درصد خسارت دیدگان زمین کشاورزی در نظر گرفته شده است و تمام تلاش ما این است که ضریب نفوذ بیمه کشاورزی را بالا ببریم.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: در گذشته‌ای نه چندان دور دره‌ای ۵۰ الی ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب بدون آنکه کمترین کاری صورت بدیم برای ما آورده داشت، اما امسال به علت کمبود بارش‌ها با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو شده‌ایم.

وی گفت: از اول سال با توجه به شرایطی که پیش آمد تصمیمات مختلفی گرفته شد که یکی از آن‌ها بحث آب شرب بود. جلسات متعددی برای آن برگزار کردیم و در نهایت ۳۲۲۰،۵۰۰ و ۳۳۲۰ میلیارد تومان برای کاهش تنش آب در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود:۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اعطای تسهیلات با بهای ۴ درصد خسارت دیدگان زمین کشاورزی در نظر گرفته شده است لذا تمام تلاش ما این است که ضریب نفوذ بیمه کشاورزی را بالا ببریم.

نجار در پایان خاطرنشان کرد: با همکاری و هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ستاد کل نیرو‌های مسلح اقدامات خوبی برای اختصاص تانکر‌های آب‌رسانی انجام گرفت، همچنین ۴۵ میلیارد تومان هم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به استانداری خوزستان اختصاص دادند.

وزیر نیرو  هم در ادامه گفت: در ارتباط با شرایط امسال و بحث کشت برنامه به این صورت است که در ابتدای سال آبی هر سال تمامی استان‌ها به‌ویژه خوزستان با توجه به منابع وسیع آب و خاکشان جدول منابع و مصارف را تنظیم و براساس آن برای تخصیص آب تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

تصمیم گیری برای ممنوعیت‌های کشت خوزستان
رضا اردکانیان افزود: هرچند ماه یک بار، براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی شرایط‌تر و خشک خشک‌سالی مشخص می‌شود که در همین راستا مقامات مسوول استان خوزستان تصمیم به محدودیت کشت برخی از محصولات پرآب کردند.

وی ادامه داد: امسال نیز مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه به این مسئله شکل قانونی داد یعنی بر اساس بند ک. تبصره ۸ قانون بودجه اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص با توجه به شرایط آبی به خود استان واگذار شد.

اردکانیان خاطر نشان کرد: در خوزستان نیز تصمیم مسوولان استان محدودیت و ممنوعیت بود هرچند که معیشت کشاورزان نیز مسئله مهمی است و با وجود این تصمیم مهم نیز انعطاف‌هایی به خرج رفته‌است.

وی افرود: همه دغدغه من این است که اگر پیش‌بینی سازمان هواشناسی در درست باشد و در پاییز با یک خشک‌سالی دیگر یا تأخیر در بارش‌ها مواجه باشیم با تامین آب شرب و کشت پاییزه برای کشاورزانی که کشت مجاز و حقابه خود را دارند با مضیقه مواجه نشویم.

اردکانیان گفت: امیدواریم با اخبار خوبی که این روز‌ها شنیده می‌شود منابع مالی قابل ملاحظه‌ای به این‌موضوع اختصاص و طرح‌های فاضلاب استان عملی شوند، اما فراموش نکنیم مهم‌تر از طرح‌های بیشتر بخوانید:طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی است. در خصوص مدیران استان هم باید گفت که نه‌تن‌ها در خوزستان بلکه در تمام استان‌ها سعی بر آن شده به ظرفیت‌های انسانی خود استان‌ها توجه شود.

وزیر نیرو گفت: منابع انسانی بزرگ‌ترین ثروت تجدیدپذیر کشور ما به‌ویژه خوزستان هستند که خوشبختانه تمامی مدیران عامل شرکت‌های آب‌وبرق خوزستان بومی و غیر پروازی‌اند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها