خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین؛

در مورد عدم قبول وقفیت در برخی روستاها تابع رای مراجع قضایی هستیم

حجت الاسلام مجیدی گفت: در مورد عدم قبول وقفیت در برخی روستاها تابع حکم و نظر و رای مراجع قضایی هستیم و خود را ملزم به رعایت آن می دانیم.
کد خبر: ۹۳۶۰۰۸۸
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، در راستای تبین و روشنگری اراضی موقوفات شهرستان تاکستان جلسه ای با حضور طاهری فرماندار شهرستان تاکستان، حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین به همراه مسولین شهرستانی و دهیاران و اعضا شورا در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

 

حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین در این جلسه ضمن تبریک دهه ولایت و میلاد امام هادی(ع) اظهار کرد: مقوله وقف یک مقوله ارزشمند است. جدا از عملکرد متولیان وقف ، وقف تنها صدقه و‌خیری است که در نزد خدا باقی است، وقف ما عندالله است و معامله ای است که مستقیم با خدا انجام می شود.

وی ادامه داد: موقوفاتی که زنده نگه داشتن معارف اسلامی را سبب شده اند الان به عنوان مشکل از ان یاد می شود و این هم به دلیل عملکرد ضعیف ما متولیان و متصرفین و مسئولین است و این جفا به آن است.

حجت الاسلام مجیدی ادامه داد: آنچه در اذهان وجود دارد، وقف را مشکل ساخته است اما در واقع وقف به دنبال گره گشایی از جامعه بوده است. طبق نظرسنجی های انجام شده، ۹۶ درصد پاسخ متصرفین املاک و اراضی وقفی در مقابل سوال از ملکشان، این است که این ملک وقف نیست و آزاد است و این از مظلومیت وقف است.

این مسئول اضافه کرد: در وقف خیری است که هیچ منتی در آن نیست برای مثال طی سال اخیر تا کنون بالغ بر ۱۸/۵ میلیارد تومان بسته معیشتی در بین جامعه هدف با حفظ کرامت انسانی انجام گرفته است و این از محل همین موقوفات است.

وی در خصوص صرف عواید موقوفات در محل جمع اوری عواید اظهار کرد: ما این قول را می دهیم که درآمد حاصله از عواید موقوفاتی که قید مکان ندارد، در همان روستایی که کسب می شود صرف خواهد شد.

حجت الاسلام مجیدی گفت: در مورد عدم قبول وقفیت در برخی روستاها، تابع حکم و نظر و رای مراجع قضایی هستیم و خود را ملزم به رعایت آن می دانیم.

مدیرکل اوقاف استان در پایان با اشاره به رعایت ضوابط شرعی و قانونی و حدود این ضوابط گفت: ما موکلف هستیم درخت قانون را به سمت مردم خم کنیم ولی آن را نمی توانیم بشکنیم.

محمدرضا رحمانی رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان تاکستان نیز در خصوص این جلسه اظهار کرد: شهرستان تاکستان دارای ۴۲۳ موقوفه است که ۳۶۸ موقوفه انتفاعی و ۵۵ موقوفه منفعتی است که این جلسه در خصوص ۱۳ موقوفه در بخش مرکزی شهرستان شامل روستاهای آشتجین، آق بالغ، انداق ، تاکند ، چنگوره، داغلان، دستمزد، دولت آباد، شیرازک، قره داش، قلات، قمیک، مرگسین می باشد.

وی ادامه داد: برخی از این موقوفات غیرمتصرفی است یعنی دارای متولی می باشد و برخی متصرفی است که متولی آن اداره کل اوقاف و امورخیریه است.

رحمانی افزود: طبق نتایج استخراج شده از بازدیدهای میدانی و جلسات متعدد با دهیاران و اعضا شورا روستاها عمده مباحث حول محورهای ۱-مشکل با متولی موقوفات غیر متصرفی، ۲-عدم افراز در روستاهای که سهم موقوفه آن کمتر از است، ۳-مشکل داشتن با اصلیت وقف روستا مطرح شده است.

وی افزود: در خصوص مورد اول جلسات با متولیان موقوفات غیرمتصرفی برگزار شد و مراحل انجام افراز در روستاهای که سهم اوقاف ناچیز است اعلام شد.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها