خبرهای داغ:
همدان-مدیرعامل سد اکباتان همدان با تأکید بر اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه از آب گفت: میزان تبخیر سالیانه سد ۱۶۰۰ میلیمتر است که با استفاده از تکنولوژی می‌شود میزان تبخیر را کاهش داد.
کد خبر: ۹۳۶۰۴۵۱
|
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱

لزوم اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه از آببه گزارش خبرگزاری بسیج، زنگنه در همایش استانی آب، بهره‌وری و اصلاح الگوی مصرف اظهار داشت: سد اکباتان برای تامین آب شرب همدان و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی پائین دست و همچنین کنترل سیلاب سد اکباتان همدان توسط پیمانکار اتریشی سال ۱۳۴۲ ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه سد اکباتان ۱۷۵ هکتار است و حجم اولیه سد قبلی ۹ میلیون متر مکعب بوده که ۲میلیون متر مکعب آن را حجم مرده در نظر گرفته بودند، گفت: ارتفاع آن ۵۴ متر، طول تاج سد ۲۳۵ متر و حوض آبریزی که آب پشت سد را تامین می‌کند حدود ۲۱۵ کیلومتر مربع است.

مدیر عامل سد اکباتان همدان افزود: یک سرشاخه اصلی از رودخانه روستای آبشینه و یک سرشاخه فرعی از رودخانه روستای ابرو آب پشت سد تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه آورد رودخانه ۵۲ میلیون متر مکعب در سال است، گفت: با توجه به تعداد جمعیت آن زمان افزایش ارتفاعی صورت نگرفته بود و مقدار آب موجود در سد آب شرب شهر را تامین می‌کرد.

زنگنه بیان کرد: با توجه به اینکه جمعیت رو به افزایش بود و آورده رودخانه به سد سالانه به علت توسعه باغات و اراضی بالادست کاهش یافته بود در سال ۱۳۸۱ به دلیل قطعی‌های طولانی مدت آب در همدان به این فکر افتادن که آب جایگزینی برای جبران کمبود آب شرب شهر پیدا کنند.

وی با بیان اینکه برای جبران کمبود آب گزینه‌های مختلفی بررسی شد و بعد از بازدید چندین مشاور خارجی تصمیم بر این شد که ۲۵ متر ارتفاع سد را افزایش دهند، ادامه داد: این افزایش ارتفاع برای اولین بار در دنیا اتفاق افتاد و همزمان با افزایش ارتفاع، آب شرب شهر هم تامین می‌شد.

مدیر عامل سد اکباتان همدان با بیان اینکه کار افزایش ارتفاع ۵ سال توسط یک شرکت داخلی به طول انجامید، عنوان کرد: با این کار ارتفاع سد به ۷۹ متر و طول تاج سد ۲۳۵ متر به ۶۳۵ متر رسید.

وی با بیان اینکه سد قبلی یک آبگیر در تراز ۱۹۲۰ داشت، گفت: در سد جدید ۳ آبگیر در تراز ۱۹۵۰ و ۱۹۳۵ در بدنه سد تعبیه شد تا بتواند آب را به تصفیه خانه جدید ۱۵۰۰ متر مکعبی که همزمان با افزایش ارتفاع در پشت باغ بهشت همدان به نام تصفیه خانه شهید «بهشتی» ساخته شد، انتقال دهد که آب شرب را تامین کند.

زنگنه گفت: توانستیم در تصفیه خانه قدیمی ۵۰۰ لیتر در ثانیه و همزمان با آن ۱۲۰۰ لیتر در تصفیه خانه شهید «بهشتی» آب رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه با کمترین مشکلات کار انجام شد و بدنه سد هم سالم است، افزود: در سد قبلی به دلیل کم بودن ظرفیت، سرریز داشت که با افزایش ارتفاع از سرریز آبی که به دشت‌ها روانه می‌شد و برای کشاورزان مشکل ایجاد می‌کرد، جلوگیری شد.

مدیر عامل سد اکباتان همدان با بیان اینکه روستائیان اطراف سد حق آبه خود را مرتب دریافت می‌کنند، گفت: سد از نوع وزنی پایه‌دار است و سرریز آزاد دارد و دریچه تحتانی آن ۶۱ متر مکعب در ثانیه برای تخلیه رسوبات استفاده می‌شود و دریچه سرریز سد ۲۰۴ متر معکب در ثانیه تخلیه می‌کند.

وی با تأکید بر اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه از آب خاطرنشان کرد: میزان تبخیر سالیانه سد ۱۶۰۰ میلیمتر است که با استفاده از تکنولوژی می‌شود میزان تبخیر را کاهش داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات