خبرهای داغ:
نقش هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد از زبان فرمانده پایگاه هوانیروز آبیک؛
۵ مرداد سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد است که طی آن توهم دشمنان ایران اسلامی برای تصرف ۴۸ ساعته تهران برای همیشه در حد یک خواب باقی ماند.
کد خبر: ۹۳۶۰۴۸۱
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱

هر وقت سخن از عملیات مرصاد به میان می‌آید؛ بر نقش مهم و تاثیرگذار تیزپروازان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌شود؛ سهمی که هوانیروز در زمینگیر کردن نیروهای منافقین در عملیات مرصاد داشت به اندازه‌ای است که هیچ کس توان ضعیف جلوه دادن آن را نخواهد داشت و می‌توان گفت در تاریخ ۵ مرداد هر سال هدیه هوانیروز به مردم شهید پرور کرمانشاه و ایران اسلامی است.

در مورد شرح عملیات مرصاد باید گفت که در مورخه ۶۷/۴/۲۹ نیروهای متجاوز عراق با ادوات زرهی و پشتیبانی هوایی گسترده در محورهای سرپل‌ذهاب-گیلانغرب و  سومار-میمک، صالح‌آباد، شروع به پیشروی به داخل خاک جمهوری اسلامی نمودند که با آتش کوبنده نیروهای اسلام سرکوب شدند و هوانیروز همیشه قهرمان ارتش جمهوری اسلامی ایران، با انواع وسایل پرنده خود و انواع بالگردهای کبرا، شنوک و بالگردهای ۲۰۵ و ۲۰۶، نقش بزرگی در به آتش کشیدن ادوات زرهی و نفرات پیاده دشمن و تارومار کردن نیروهای عراقی ایفا نمود.

نیروهای منافقین با تجهیزات خود زیر پوشش نیروهای عراقی از محور سرپل ذهاب، کرندغرب، اسلام‌آباد به طرف کرمانشاه، شروع به پیشروی نموده بودند.
«عملیات مرصاد» در ساعت ۵ صبح مورخه ۶۷/۵/۳ با رمز، «یا علی بن ابی طالب(ع)» شروع و در تاریخ ۷/۶/۶۷، خاتمه یافت.  در جریان این عملیات، بیشتر نیروهای منافقین، با تمامی تجهیزات سازمانی خود به آتش کشیده شدند. تنگه چهارزبر «مرصاد» مناسب‌ترین منطقه‌ای بود که به لحاظ وجود معبری صعب‌العبور امکان وارد آوردن ضربه کاری به منافقین در آن به بهترین نحو امکان پذیر بود، چرا که منافقین باید در این اقدام اشتباه خود، به کلی نابود می‌شدند.

اگر این اقدام در محل دیگری انجام می‌گرفت به طور حتم از این حجم از تاثیر گذاری برخوردار نمی‌بود و این امکان وجود داشت که منافقین بتوانند به راحتی در دشتها یا اطراف پراکنده و راه نفوذ دیگری به کرمانشاه داشته باشند.
هوانیروز، در مرحله اول با شناسایی وضعیت موجود، اصلی‌ترین نقش را در زمین گیر و مسدود کردن راه منافقین انجام داد به نحوی که هلیکوپترهای شکاری کبرا با هدف قراردادن تانک‌ها و ادوات نظامی منافقین در ابتدای گردنه چهارزبر، اصلی‌ترین مانع پیشروی منافقین شدند چون به لحاظ سوق الجیشی منطقه،  گردنه مرصاد در آن زمان تنها یک معبر عبور داشت که به لحاظ دقت خلبانان شکاری در هدف قرار دادن تانک‌ها و نقلیه دشمن، آنها در ابتدای این گردنه عملا زمینگیر شده و راه عبوری برایشان باقی نماند.

نقش دیگر هوانیروز را در هلی برد تیپ ۴۵ تکاور ارتش و لشکر ۸۱ زرهی ارتش و نیروهای سپاه و بسیج و تیپ نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه  و دیگر نیروها اعزامی از سراسر کشور عزیزمان در پشت قوای عمل کننده منافقین می‌توان مشاهده کرد. منافقین در تجاوز خود به میهن اسلامی از سمت قصرشیرین وارد کشور شده و با استفاده از ستون خودرویی شهرهای سرپل ذهاب، کرند غرب و اسلام آباد غرب را به تصرف خود آورده و تا ابتدای گردنه چهارزبر نیز پیشروی کرده بودند که به واسطه زمینگیر شدن در این منطقه، راه پیشروی آنها عملا سد شد و در این مرحله بود که با تدبیر شهید صیاد شیرازی یگان‌هایی توسط هلیکوپترهای شنوک هوانیروز به پشت نیروهای منافقین در پشت ارتفاعات کرند، حسن آباد و دیگر ارتفاعات منطقه منتقل و پیاده شده و به این وسیله منافقین در محاصره نیروهای اسلام قرار گرفتند و راه خروج و بازگشت به عراق بر روی آنها بسته شد.

در مرصاد بیشتر تانک‌ها و ادواتی که منافقین قصد نفوذ بیشتر با آنها به ایران اسلامی را داشتند در عملیات هوایی منهدم و از بین رفت. یکی از عوامل مهم در پیروزی نیروهای اسلام در عملیات مرصاد درایت و تدبیر شهید سپهد علی صیاد شیرازی، این فرمانده بزرگ بود که در تشخیصی مناسب، تنگه چهارزبر را بهترین محل برای زمینگیر کردن منافقین انتخاب کرد و با این اقدام علاوه بر سد کردن راه نفوذ آنها، منافقین را در  محاصره قرار داد. این شهید اسلام، در عملیات مرصاد با پروازهای مکرر از هوا، فرماندهی عملیات را به عهده و ابتکار عمل را به طور کامل در دست داشت.

در این عملیات، هوانیروز همیشه قهرمان ارتش جمهوری اسلامی ایران با بکارگیری ۵۶ فروند بالگرد با ۴۲۵ ساعت پرواز و جابجایی ۳۸۸ مجروح و هلی برن ۳۳۶۰ رزمنده، انهدام ۱۰۸ دستگاه تانک و نفربر، ۳۹ دستگاه خودرو، ده‌ها کامیون مهمات، چند سنگر اجتماعی، دهها تیربار ضد هوایی و هلاکت بیش از ۲۰۰۰ نفر از نیروهای منافقین در این عملیات خوش درخشید.

در مواقع حساس، همیشه پیام‌های امام راحل(ره) راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در جبهه‌ها بود. نفس قدسی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی به نیروهای عمل کننده در عملیات، جانی دوباره می‌بخشید که غیرقابل توصیف بود.

نگارنده: سرهنگ خلبان مهرداد بخشیان، فرمانده پایگاه هوانیروز آبیک

ارسال نظرات
پر بیننده ها