خبرهای داغ:

غدیر؛ سرفصل همه طاعت ها و اساس رسالت انبیاء الهی است/ ولایت لازمه تربیت و هدایت بشر است

غدیر؛ یک رخداد تاریخی صرف یا تنها گذرگاه جغرافیایی نیست، بلکه یک سرفصل اعتقادی است که درون مایه همه طاعت ها از آن منشأ می گیرد، رسالت همه پیامبران در آن مفهوم می یابد.
کد خبر: ۹۳۶۰۵۲۶
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، ماجرای غدیرخم به آغاز ماه ذی‌القعده سال دهم هجری آخرین سال زندگانی پیامبر اکرم (ص) برمی گردد؛ در این ایام حضرت محمد (ص) به همه مناطق مسلمان‌نشین، ایل‌ها و قبیله‌های مسلمان عربستان خبر دادند که در این ماه به مکه معظمه خواهند رفت و حج به جای خواهند آورد و بدین ترتیب بزرگترین اجتماع مسلمانان که به "حجه الوداع" معروف است شکل گرفت.

با پایان حج، رسول خدا (ص) به سرعت دستور حرکت جهت اجتماع در غدیر خم را دادند؛ حتی ۱۲۰۰۰ نفر از اهل یمن که برای رفتن به وطن خود باید راه دیگری را می‌رفتند به دستور ایشان با کاروان مسلمانان همراه شدند.

در میان راه مکه و مدینه در غدیر خم، آیه قرآن نازل شد که "ای پیامبر، آن چه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده به مردم برسان. اگر این کار را نکنی، رسالت الهی را به انجام نرسانده‌ای و خداوند از مردم نگاهت خواهد داشت. "

در پی نزول این آیه، پیامبر دستور داد همه کاروانیان در آن محل گرد هم آیند، و در همان مکان پیامبر خطابه طولانی غدیر را ایراد کرد.

پس از پایان خطابه، این آیه بر پیامبر فرو فرستاده شد: امروز کافران از دین شما نا امید شدند. پس از آنان نهراسید و از من (پروردگار) بترسید. امروز دین تان را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام داشتم و اسلام را به‌عنوان دین تان پسندیدم.

بنابراین؛ غدیر یک رخداد تاریخی صرف یا تنها یک گذرگاه جغرافیایی نیست، بلکه یک سرفصل اعتقادی است که درون مایه همه طاعت‌ها از آن منشأ می‌گیرد، رسالت همه پیامبران در آن مفهوم می‌یابد، و همه رشد‌ها و تعالی‌ها از آن جا آغاز می‌شود.

از این رو، شناخت غدیر از ضروری‌ترین وبنیادی‌ترین شناخت‌های اعتقادی است.

جریان غدیر در سطح جهان گسترش یافته است

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در باب اهمیت عید غدیر خم بیان کرد: سخن از امامت و ولایت از روز خلقت انسان تا روزی که نسل انسان برافتد وجود داد و ربطی ندارد که ما بدانیم یا ندانیم؛ بخواهیم یا نخواهیم؛ مسلمان باشیم یا کافر.

وی خاطر نشان کرد: امامت و ولایت از ارکان اصیل انسان شناسی است، یک فرد حتی اگر کافر باشد بالاخره از یک جریان پیروی می‌کند؛ امام و ماموم یعنی همین، ولایت و والی یعنی همین، کار ندارد که حق است یا باطل، یک مسئله ضروری اجتناب ناپذیر است.

آیت الله عبادی گفت: مسئله پیروی و پیشوایی امامت و ولایت؛ مسئله‌ای نیست که حرفی از آن بزنیم و بگذریم، بگوییم مخصوص مسلمان و شخص برحق است انسان خلقتاً به گونه‌ای است که چه حق و باطل از یک راه و روش پیروی می‌کند و لذاست که قرآن_مجید امامت و ولایت را در حق و عدل منحصر نکرده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: وقتی اوصیای انبیاء بعد از آن‌ها متصدی امور جامعه هستند اطاعت از آن‌ها یعنی اطاعت از خدا، چون ولایت_الله است مانند نواب خاصی که ائمه قرار داده اند، اگر امام_علی (ع) مالک_اشتر را به عنوان پیشوای یک قومی قرار می‌دهد ولایت او مانند ولایت امام علی (ع) است، ولایت امام علی (ع) ولایت رسول_الله است، ولایت رسول الله ولایت خدا است و جنگ با او جنگ با خدا است، ظلم به او ظلم به خدا است و تبعیت از او تبعیت از خدا است.

غدیر یک اتفاق الهی و امتداد رسالت است

حجت الاسلام مرادی مسئول بسیج طلاب و روحانیون خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی در باب اهمیت غدیر گفت: غدیر یک اتفاق تاریخی و الهی است و امتداد رسالت انبیاء الهی است و بدون غدیر و ولایت رسالت انجام نشده است.

وی ادامه داد: هیچ عقل و استدلالی عقلی قبول نمی‌کند که خداوند بشر را  با وجود اسلام که دین تربیتی و جهان شمول است بدون امتداد و مسائل تربیتی قرار دهد.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون خراسان جنوبی به برانگیخته شدن ۱۲۴ هزار پیامبر برای هدایت بشر اشاره کرد و گفت: انسان موجودی است که به واسطه خواص و خصلت‌های انسانی امکان انحراف و گمراهی در زندگی دارد لذا نیازمند به مربی و هدایت دارد و بعد از انبیاء الهی این رسالت نیازمند جایگزینی و امتداد است.

حجت الاسلام مرادی به اهمیت موضوع غدیر در قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: کلمه بلغ یعنی تکرار و ابلاغ به پیامبر امر خداوند است و معنای بلغ یعنی گفتن با تکرار که همه فرق اسلامی بر موضوعی که در غدیر خم اتفاق افتاد متفق هستند.

وی با بیان اینکه عید به معنای بازگشت به اصول انسانیت، اصول انبیا الهی و اهداف رسالت و توسعه است، عنوان کرد: عید غدیر قطعا بازگشت بیشتر به این مهم است چراکه امتداد رسالت است که هدایت و تربیت بشر در این مسیر ممکن میشود و بحث ولایت و سرنوشت تا ظهور حضرت مهدی (عج) را در برمی گیرد.

غدیر در برگیرنده ولایت؛ اساس رسالت انبیا الهی است

حجت الاسلام مرادی خاطر نشان کرد: در عید غدیر خم ولایت مشخص شده که اساس رسالت انبیا الهی است.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون خراسان جنوبی ادامه داد: انسان به لحاظ فطرتی نیازمند حضور و زندگی در اجتماع است تا به کمال و رستگاری برسد و هدف الهی محقق شود.

جامعه نیازمند ولی فقیه است تا ارتباط بشر با خدا قطع نشود

وی بیان کرد: شیعه معتقد است، جامعه‌ای که روز به روز نفوذ و اتفاقات فضا را شبه ناک می‌کند قطعا نیازمند مدیریت الهی هستیم که به واسطه امام(ع) و در غیاب ایشان نایب خاص و بعد فقها و ولی فقیه این رسالت را برعهده دارند که ارتباط بشر با خدا قطع نشود.

حجت الاسلام مرادی گفت: مطابق با آیات و روایات لازمه تربیت و هدایت ولایت است همان گونه که قرآن تاکید دارد که قرآن و ائمه اطهار لازم و ملزوم یکدیگر هستند و برای هدایت و رسیدن بشریت به کمال این دو در کنار هم لازمند و نباید از هم جدا شوند.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون استان با بیان اینکه رسالت شیعه را پیامبر اکرم (ص) مشخص کردند، افزود: امروز و در طول تاریخ بسیاری در برابر این موضوع ایستادند، اما واقعیت این است که در روز غدیر پیامبر براساس آیه قرآن که به ایشان امر شد رسالت خود را به انجام رسانده و فرمان الهی (ولایت و امامت) را ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: امروز وظیفه تمام ولایتمداران و پیروان پیامبر ابلاغ رسالت ایشان است که متاسفانه امروز بسیاری مانع تبلیغ رسالت می‌شوند لذا وظیفه ما تبلیغ امر خداوند در ولایت امیرالمومنین علی (ع) و فرزندانشان است که بهترین تبلیغ عمل به فرمایشات این بزرگواران است که وظیفه اصلی همه مسلمانان و شیعیان است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها