خبرهای داغ:

وضعیت کرونا در گلستان از سیاه هم عبور کرد

کرونا هر روز مردم زیادی را از کودک تا پیر و جوان را در استان گلستان آلوده و نفس را بر آنان تنگ می‌کند تا خود را به قله‌های جدید شیوع بیماری برساند.
کد خبر: ۹۳۶۱۸۲۲
|
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸

وضعیت کرونا در گلستان از سیاه هم عبور کرد

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛ گلستان امروز سخت‌ترین شرایط کرونایی‌اش را از زمان شیوع این بیماری سپری می‌کند؛ بستری بیش از ۱۴۰۰ نفر در بیمارستان‌ها و مراقبت از بیش از ۱۶۰۰ بیمار سرپایی که آنها هم نیاز به بستری دارند اما به‌منظور مدیریت تخت‌ها به‌صورت سرپایی تحت درمان هستند، نشان از شرایط بحرانی در این استان است.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به ۴۲ درصد، نشان از عادی انگاری مردم بوده که این مسئله مدیریت بیماری در پیک پنجم را بسیار دشوار کرده است.

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان گفت: انتظار داشتیم در استان به قله پیک پنجم برسیم اما هنوز این اتفاق رخ نداده و حتی اگر رنگ سیاهی هم برای کرونا در نظر بگیریم، از آن رد شده‌ایم.

سیدمهدی صداقت خاطرنشان کرد: رفتار این ویروس خیلی عجیب است و از هر فرصتی برای آلوده کردن مردم استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آنچه که در این زمان شاهد آن هستیم، انتقال خانوادگی بیماری کروناست، گفت: کمتر خانواده‌ای را می‌توان پیدا کرد که یکی از اعضا مبتلا به کرونا شده باشد و دیگر اعضا آلوده نشده باشند.

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان بیان کرد: در پیک پنجم موارد ابتلا و بستری نسبت به اسفندماه سال ۹۸ که تا پیش از این بیشترین شدت بیماری را در آن زمان داشتیم، خیلی بیشتر است. با توجه به واکسیناسیون افراد مسن، در پیک پنجم، میزان مرگ‌ومیر خیلی کمتر از اسفندماه ۹۸ است.

صداقت بیان کرد: کسانی که دارای علائم تب، سرفه، گلو درد، اختلالات گوارشی و اختلالات بویایی و چشایی شده، مبنا را بر کرونا بگذارند.

وی به اهمیت واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: تاکنون در استان گزارشی از مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در کسانی که واکسن دریافت کرده‌اند، نداشتیم. البته موارد ابتلا به کرونا در برخی‌ها داشتیم.

فرماندار گرگان با اشاره به اینکه وضعیت کرونا از سیاه نیز عبور کرده است، به ایسنا گفت: در حال حاضر فقط در گرگان ۶۰۰ بیمار کرونایی بستری و بیش از ۲۲۰ بیمار سرپایی داریم.

محمد حمیدی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما اجرای مصوبات ستاد کرونا است، افزود: ما از تمامی مشکلات معیشتی مردم باخبر هستیم اما برای حفظ سلامتی مردم چاره‌ای جز اعمال محدودیت نداریم.

وی بیان کرد: باید همه به این آگاهی برسند همان‌طور که بدون کفش از خانه خارج نمی‌شوند، بدون ماسک نیز از خانه خارج نشوند.

فرماندار گرگان در خصوص برگزاری برخی عروسی‌ها، گفت: از یک ماه گذشته تمامی تالارهای پذیرایی بسته شده‌اند. گزارشاتی که از برگزاری مراسم عروسی در خانه و باغ به دست ما می‌رسد را به دادگستری معرفی می‌کنیم.

حمیدی بیان کرد: بهترین راهکار برای جلوگیری از حضور مردم در بازار و اجتماعات، اعمال محدودیت تردد خودروها از درب منزل است. تجربه این کار را در ۱۳ بدر سال ۹۹ داشتیم که شاهد حضور هیچ خودرویی در سطح شهر نبودیم.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان گفت: طی ۱۸ ماه گذشته بیشترین میزان بستری روزانه در استان ۲۶۷ نفر بود اما در هفته گذشته این عدد به ۳۲۲ نفر رسید.

محمدجواد کبیر با انتقاد از عادی انگاری در جامعه، بیان کرد: با توجه به ترکیب جمعیتی استان ما، سویه دلتا از جنوب شرقی کشور وارد استان ما شد و با برگزاری تجمعات مختلف، در سطح استان گسترش یافت.

وی گفت: در سطح استان تنها ۳۵۰۰ تخت بیمارستانی در بخش دولتی و خصوصی داریم و اگر روند صعودی به همین صورت ادامه داشته باشد، تاب‌آوری نظام مراقبت در استان را دچار اخلال می‌کند.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: عمده مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در گروه سنی بالای ۶۰ سال است و تلاش داریم واکسیناسیون این گروه را هر چه زودتر به اتمام برسانیم. در برخی از نقاط استان استقبال خوبی از واکسن نمی‌شود و تمانم تلاشمان را داریم که آنها را مجاب به دریافت واکسن کنیم.

کبیر با اشاره به اینکه واکسن به تنهایی علاج مشکل نیست، تصریح کرد: در کنار واکسن باید به استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از حضور در اجتماعات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیگر توجه داشت.

تجربه ۱۸ ماه دست‌وپنجه کردن با ویروس کرونا نشان داده عبور از گردنه پیک پنجم کرونا تنها با همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار