خبرهای داغ:
تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: در سایه گفتمان انقلاب اسلامی اقوام ایرانی تشخص خود را بازیافته است.
کد خبر: ۹۳۶۲۱۱۶
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم در مراسم رونمایی از کتاب «تشخّص و هویت آذربایجان»، گفت: در سایه احتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران و رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب، بخش اعظمی از هویت طلبی اقوام ایرانی و به طبع آن مردمان آذربایجان در راستای تقویت انسجام ملی جامه عمل پوشانده است.

وی با تاکید بر لزوم دقت در تمایز بین مفاهیم «هویت طلبی» و «قوم گرایی» با اشاره به اینکه کشورهای قدرتمند از فرایند جهانی شدن و رسانه های جمعی برای تقویت قومیت گرایی استفاده می کنند، تشریح کرد: پدیده قومیت گرایی، خطری است که اگر هوشمندانه با آن برخورد نشود میتواند امنیت ملی، تمامیت ارضی و یکپارچگی ملتی را در معرض تهدید و تجزیه قرار دهد.

حجت الاسلام  آل هاشم افزود: کشورهای قدرتمند در صدد این هستند با بهره گیری از ظرفیت رسانه های ارتباط جمعی ، شبکه های ماهواره ای، رادیو تلویزیون و اینترنت و شبکه های اجتماعی به تقویت قومیت گرایی بپردازند تا از داخل دولت ملت ها را تهدید و تضعیف کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی یادآوری کرد: کشورهای قدرتمند سعی دارند با تمسک به نهادهایی مانند سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی مثل حقوق بشر و به تهدید علیه کشورهای مستقل اقدام عملی کنند و با گسترش آموزش و ارتباطات، افراد را از هویت های آشنا و پیشین خود رها سازند و آنها را در معرض هویت های مدنی، حقوقی و شهروندی و هویت های ناشی از ایدئولوژی های ناسیونالیستی و لیبرالیستی قرار دهند.

وی اظهار داشت: اگر کشورهای قدرتمند با جهان گستری در تقویت قومیت گرایی در آذربایجان ناکام مانده اند، به دلیل دین مداری مردمان وطن دوست و ولایی و محب اهل بیت عصمت و طهارت این دیار و این منطقه است و همین امر از دامنه قومیت گرایی مبتنی بر استقلال طلبی کاسته و بر شدت هویت یابی اسلامی و ملی آذربایجاانیان در چارچوب ایران اسلامی افزوده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: هویت دینی و مذهبی بخش مهمی از هویت ترک زبانان ایران و حتی ترک زبانان کشورهای همسایه است و هویت شیعی به نحو چشمگیری با هویت زبانی، فرهنگی و اجتماعی آنها در آمیخته است.

امام جمعه تبریز با اشاره به تفاوت های فرهنگی اقوام ایرانی نسبت به یکدیگر گفت: این تمایز فرهنگی و زبانی، بیانگر تعلقات خویشاوندی آنها با سنت فرهنگی مشترک و احساس هویت قومی و گروهی در دل یک جامعه بزرگتر با هویت جمعی به نام «ایران» است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تقدیر از تلاش مولف و تحشیه نویس کتاب «تشخّص و هویت آذربایجان» گفت : این کتاب به منظور تبیین و تفسیر اجتماعی فرهنگی و دینی و مذهبی و هویت طلبی مردم آذربایجان منتشر شده و امید است که نشر و مطالعه آن به غنای هویت مردم ایران و بخصوص مردم آذربایجان بیافزاید.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه ادبیات آیینی و عاشورایی به عنوان غنی ترین ذخایر مکتب در حوزه زبان و ادبیات ترکی پیوندی ناگسستنی با فرهنگ شیعه دارد گفت: پس از رسمیت یافتن مذهب شیعه در ایران در عصر صفویه، زبان ترکی آذربایجانی به عنوان غنی ترین زبان در فرهنگ شیعی و تبیین و گسترش ادبیات آیینی و مرثیه و روضه نقش بزرگی ایفا کرده است.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه مذهب شیعه در ایران بی شک مرهون آذربایجانی ها و مجاهدت های آنها در طول تاریخ است، به توانمندی بی نظیر شعرای اهل بیت (ع) در ترویج فرهنگ شیعه اشاره کرد و افزود : زبان غنی ترکی به نوعی تبدیل به زبان شیعه شده است.

وی ادامه داد: مجالس سوگواری اباعبدالله الحسین و آیین های مذهبی در آذربایجان، مرثیه سرایی در مصائب اهل بیت به زبان ترکی آذربایجانی و تلاش پنهان و بسیار موثر مداحان و شاعران دلسوخته اهل بیت (ع) در برگزاری مجالس پاسداشت سید و سالار شهیدان به زبان ترکی، نقش ارزنده ای در مانایی این زبان داشته است.

علی آذریان، پژوهشگر و مولف کتاب تشخّص و هویت آذربایجان هم با تبیین اهداف تالیف این کتاب گفت: پژوهش و تالیف انجام گرفته در 6 فصل و در 383 صفحه به رشته تحریر درآمده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها