رییس هیات گذرگاه های مرزی عراق گفت: بازگشایی گذرگاه های مرزی عراق با کشور ایران از جمله استان ایلام نیازمند تایید و تصویب دولت مرکزی عراق است.
کد خبر: ۹۳۶۲۵۵۹
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، عمر عدنان الوائلی در نشست گشایش گذرگاه های مرزی ایلام با عراق اظهار داشت: یکی از مطالبات گشایش مرزها مربوط به گذرگاه چنگوله - شهابی است که در سال های اخیر با وجودی که هیات هایی از طرف ایران و عراق مصوباتی را در خصوص گشایش این مرز به امضا رسانند اما هنوز حرکت چندان مثبتی در این راستا صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: در زمان نخست وزیر قبلی عراق ( الهادی) یک کمیته مشترک برای تعیبن تکلیف گذرگاه های مشترک بین ایران و عراق تشکیل شد تا مشکلات فراروی گذرگاه‌ها مرتفع شود و اکنون نیز تقاضا داریم که این کمیته‌ها ذیل کنوانسیون مشترک ۱۶۴ تشکیل شود.

عدنان الوائلی یادآور شد: باید دولت مرکزی عراق برای گشایش مرزهای چنگوله و هلالی شمالی اعلام موافقت کند و این هیات بعد از بازگشت به عراق مساله گشایش مرزهای چیلات و هلاله شمالی را نیز در هیات دولت مرکزی عراق مطرح خواهد کرد اما نکته مهم اینکه استان میسان به علت مشکلات فنی و زیرساختی هنوز آمادگی گشایش مرز هلاله شمالی را ندارد.

وی گفت: طبق تاکید وزارت امور خارجه عراق تمامی تفاهم نامه ها باید بر اساس کنوانسیون مشترک ۱۶۴ باشد و نکته حائز اهمیت در زمینه صادارات و بازرگانی نیز حمایت از تولید داخلی و ممنوعیت واردات برخی محصولات به کشور عراق است.

وی با بیان اینکه گشایش مرز شهابی موضوعی مهم و با اهمیت است، گفت: هنگام اربعین فعالیت‌های تجاری ۲ طرف مختل می شود بنابراین برای جلوگیری از تعطیلی فعالیت های بازرگانی، گشایش و فعالیت مرز شهابی- چنگوله اجتناب‌ناپذیر است.

عدنان الوائلی ادامه داد: باید دولت مرکزی عراق برای گشایش مرزهای چیلات و شهابی به توافق نهایی برسد و همچنین کمیته‌های مشترکی از سوی دولت‌های ایران و عراق برای پیگیری موضوعات و مصوبه های دوجانبه در خصوص این گذرگاه ها تشکیل شود.

وی قول مساعد داد: در خصوص گشایش گذرگاه‌های چنگوله و چیلات با مسوولان ارشد دولت مرکزی عراق مذاکره و در این خصوص نقاط مثبت این گذرگاه ها را برای مسوولان عراقی تشریح کند.

 این نشست با حضور استاندار ایلام، هیات اعزامی از عراق و برخی مسوولان استان ایلام برگزار شد.

بازدید از پایانه مرزی مهران و زیرساخت های مرز چنگوله از دیگر برنامه های این هیات است.

ارسال نظرات