خبرهای داغ:
نخبه بسیجی و نفر سوم مسابقات جهانی اختراعات سوئیس؛

جایگاهم را تقدیم شهدای مدافع سلامت می کنم

بسیجی نخبه آبیکی گفت: افتخار کسب مدال برنز و جایگاه سومی مسابقات را تقدیم شهدای مدافع سلامت می کنم. الگوی من در مسیر موفقیت و مباحث علمی، شهید احمدی روشن بوده است.
کد خبر: ۹۳۶۵۱۷۴
|
۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴

به گزارش بسیج؛ صفحات تاریخ این مرز و بوم را ورق می زنم و در لابلای تاریخ پر فراز و نشیب میهن اسلامی، نام بزرگان علم و دانش همچون ستاره بر پهن دشت این جهان بیکران می درخشد.

تاریخ ایران، مملو از نام آورانی است که در عرصه های مختلف جانانه و جوانمردانه تلاش کردند تا نام ایران جاودان و ماندگار شود. در این نام آوری، جوانان بسیاری نقش داشته اند که هیچ چیز مانع پیشرفت و بازگشت از هدفشان نشد استوار و محکم راه خود را ادامه داده اند.

مسلما بر هیچ کس پوشیده نیست که جوانان بسیجی این مرز و بوم، در عرصه های مختلف علم و دانش، پژوهش، سازندگی، جهاد و ایستادگی و دیگر عرصه ها نقش پررنگی داشته اند و بیراهه نیست اگر بگوییم برای ماندگاری وطن و حفظ استقلال در عرصه های مختلف، جان دادند. شهدای عرصه علم پژوهش همچون شهید احمدی روشن، تهرانی مقدم، شهریاری و دیگر شهدای این عرصه، تاج زرینی بر سر مام وطن هستند که الگوی بسیاری از فعالان این عرصه می باشند.

علیرضا سلمانی دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه تهران که در مسابقات جهانی مخترعان در کشور سوئیس موفق به دریافت مدال برنز جهانی شد یکی از همین جوانان بسیجی نام آوری است که شهدای عرصه علم و فناوری الگوی مهمی در زندگی علمی و فردی وی بوده اند.

وی یکی از همان تلاشگران بسیجی است که بی وقفه برای کسب علم با روحیه جهادی تلاش کرده و امروز به جایگاهی دست یافته که افتخار هر ایرانی است.

علیرضا سلمانی نخبه بسیجی و مخترع برتر جهان با کسب جایگاه سومی مسابقات سوئیس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین در خصوص نوع اختراع خود بیان کرد: نوع اختراع بنده، پماد ویتامینه حاوی پروپرانولول و کویرستین موثر بر ترمیم زخم می باشد. فرآیند بهبود زخم های بدن انسان، بسیار پیچیده است و برای کمک به ترمیم انواع مختلف زخم ها، روش های مختلفی تا امروز پذیرفته شده و در بالین استفاده می شود و البته هرکدوم از این روش ها، مزایا و معایب مخصوص خودشان را دارند.

دارویی با خاصیت آنتی باکتریال، آنتی فانگال ضدالتهاب و ضد درد

وی گفت: از جمله مشکلاتی که بیماران مبتلا به زخمهای حاد و مزمن مثل زخم پای دیابتی، زخمهای فشاری، سوختگی، زخم جراحی و غیره دارند؛ می شود به تعدد انواع داروها و عوارض مختلف آنها، هزینه های بالا، مقاومت آنتی بیوتیکی به داروهای جدید و کم توجهی این درمان‌ها به درد و استرس این بیماران، اشاره کرد.

منتخب سومین دوره جشنواره استارت آپ کشوری «نوداک»

نخبه بسیجی شهرستان آبیک اظهار کرد: با توجه به فرمولاسیون، این پتنت با عملكردهای چندگانه، در ترمیم زخمها موثر است. این پتنت دارویی، دارای خاصیت آنتی باکتریال، آنتی فانگال ضدالتهاب، ضد درد و بی حس‌کننده موضعی و غیره می باشد. همچنین باعث افزایش خونرسانی به موضع و تسهیل آزادسازی اکسیژن هموگلوبین در ناحیه زخم می‌شود و به دلیل شکل دارویی (پماد موضعی) استفاده راحتی برای بیمار دارد.

سلمانی عنوان کرد: این طرح در سازمان ثبت اختراع ایران «سازمان مالکیت معنوی» و در سومین دوره جشنواره استارت آپ کشوری «نوداک» جزو هفت طرح برگزیده کشوری نوآوری های دارویی انتخاب شد و دارای گرنت هفته پژوهش از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران را نیز می باشد.

در مسیر پژوهش، هیچ حامی نداشتم

وی با اشاره به زمان ثبت طرح افزود: ایده اولیه طرح مربوط به حدود سه سال گذشته است و در حال حاضر روی این طرح، در حال تحقیقات و در فاز تحقیقات آزمایشگاهی هستیم. این طرح و ثبت اختراع آن به طور مشترک با همکارم انجام شد اما صاحب اصلی طرح خودم هستم اما برای پیشبرد طرح نیاز به تخصص های مختلفی همچون داروسازی است و لذا نیاز به همکاری تیمی می باشد.

نخبه بسیجی آبیکی از عدم حمایت از سوی دستگاه های متولی می گوید: در این مسیر مورد بی مهری و عدم حمایت قرار گرفتیم و با شتاب دهنده های مختلف در حوزه علوم دارویی ارتباط گرفتیم و حتی در جشنواره «نوداک» با تعداد زیادی از این شتاب دهنده ها در خصوص طرح صحبت کردیم اما متاسفانه این ارتباط فقط در حد یک صحبت و گفتگو باقی می ماند و متاسفانه حمایت آنچنانی وجود نداشت.

سلمانی اضافه کرد: از سویی اگر بخواهیم این طرح را از طریق دانشگاه پیگیری نماییم، متاسفانه دانشگاه آنچنان بودجه ای برای طرح پژوهشی و حمایت ندارد و تأمین هزینه تهیه مواد اولیه و اجرا و تولید انبوه از حیطه حمایت دانشگاه، خارج است و در واقع طرح هایی از این دست باید از سوی شرکت ها و کمپانی های تولید دارو حمایت شود.

با افتخار می گویم که یک بسیجی هستم

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری، اکثر شرکت ها در حوزه تجهیزات پزشکی فعال بوده و در حوزه علوم دارویی کمپانی های دارویی می توانند به طرح توسعه و حمایت از مخترعین این حوزه کمک کنند. از طرفی مافیای دارویی برای فروش محصولات خود، از طرح های این حوزه حمایت نمی کنند. اما ما به دنبال ثبت این طرح در اداره ثبت اختراع آمریکا هستیم و چرا که می توان طرح را در چند کشور ثبت کرد.

نخبه بسیجی آبیکی در ادامه از فعالیت خود به عنوان یک بسیجی می گوید: با افتخار می گویم که من یک بسیجی هستم و در مقطع کارشناسی، مسوول واحد بسیج علمی دانشگاه علوم پزشکی بودم، در حال حاضر مسوول علمی بسیج شهر قشلاق آبیک هستم.

از آبیک تا کسب لقب «INV» و عضویت در فدراسیون جهانی مخترعان سوئیس

وی با اشاره کسب این رتبه عنوان کرد: مسابقات جهانی هر ساله در سراسر دنیا و هر سال در یک کشور برگزار می شود و امسال این مسابقات به میزبانی کشور سوئیس به عنوان مهد اختراعات جهان برگزار شد. سال ۲۰۲۰، موفق به کسب لقب «INV» شدم و جزو فدراسیون جهانی مخترعان سوئیس هستم. این عنوان تنها به مخترعانی از جهان اعطا می‌شود که اختراعات آنها با تکیه بر سه شاخصه «نوآوری در اختراع»، «اقدام متفکرانه» و «منفعت برای بشریت» ارزیابی و مورد تایید قرار گیرند و لازم به ذکر است که این لقب بیشتر خاص مهندسین می باشد و در حوزه پزشکی تعداد انگشت شماری در کشور موفق به کسب این لقب شده اند.

دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: لذا برگزاری این جشنواره ها از طریق سامانه این فدراسیون به ما اطلاع رسانی می شود و در جریان این مسابقات، ۶۵۰ اختراع از ۳۵ کشور جهان همچون آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلیس، بحرین، قطر، لبنان، لهستان، چین و غیره شرکت داشتند و ۳۵داور از ۳۰ کشور جهان این اختراعات را داوری کردند که در این مسابقات توانستم موفق به کسب مدال برنز و جایگاه سوم شدم.

هر جای دنیا که تحصیل کنم، خادم ملت ایران هستم

وی با اشاره به پیشنهاداتی از سوی سایر کشورها برای جذب و ادامه فعالیت اضافه کرد: در سال ۹۸ بورسیه کشور قطر شدن و پیش از آن نیز بورسیه کشور کانادا شده بودم اما آنچه برای بنده مهم است در صورت تحصیل در هریک از کشورهای جهان، بازگشت به ایران و خدمت برای میهنم می باشد.

سلمانی افزود: افتخار کسب مدال برنز و جایگاه سومی مسابقات را تقدیم شهدای مدافع سلامت می کنم. الگوی من در مسیر موفقیت و مباحث علمی، شهید احمدی روشن بوده و با توجه به اینکه به شخصیت علمی، اخلاقی علاقه بسیار زیادی دارم، از مطالعه زندگی این این شهید گرانقدر لذت می برم و نکات اخلاقی زندگی این شهید گرانقدر برای من راهگشا بوده است و زندگی این شهید معزز و دیگر شهدای عرصه علم انگیزه زیادی به من می دهد که مسیرم را با جدیت بیشتری ادامه دهم.

پژوهشگران جوان، از سختی راه ناامید نشوند

بسیجی نخبه آبیک اضافه کرد: از وقتی در دبیرستان تحصیل می کردم در پژوهش سراهای دانش آموزی شرکت می کردم و قطعا در این مسیر شکست وجود داشته اما از تمام خوشی های که هم سن و سال های ما داشتند صرف نظر می کردیم و همیشه به انتهای راه و پیروزی و دستیابی به آنچه هدفمان بود فکر می کردیم و با روحیه جهادی که داشتیم، انگیزه ای خوبی برایمان ایجاد می شد و به نوجوانان و جوانانی که وارد این عرصه می شوند پیشنهاد می کنم که تک بعدی نباشند و صرفا درس می خوانند اما لازمه تلاش در مسیر علم، مطالعه و پژوهش است.

سلمانی ادامه داد: در بحث کرونا ابداعات و اختراعات جدیدی ساخته و به ثبت رسید و برخی از این اختراعات در مراکز درمانی بسیار موثر بودند. لذا از سنین کم وقتی نوجوان وارد عرصه پژوهش می شود، با تحمل سختی های مسیر، به هدفی دست می یابد که در واقع نتیجه تلاش های خود را می بیند. امروز دنیا به سمت ارتباط با صنعت و علم در حرکت است و امروز افکار و خلاقیت افراد، بعنوان یک سرمایه محسوب می شود.

به گزارش بسیج، جوانان این مرز و بوم همواره مایه افتخار یک جهان بوده اند و نام و راهشان زینت بخش محافل بزرگ علمی، ادبی، و سایر عرصه های بین المللی است. کسب رتبه های برتر جهان تنها بخشی از تلاش جوانان این مرز و بوم با روحیه جهادی و بسیجی است و تلاششان هرگز از یادها نخواهد رفت.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها