خبرهای داغ:
یادداشت روز جهانی مسجد/ سیدحسن حسینی نوده :
مسجد اسم مکان و در لغت به معنای جای سجده و عبادت است و در اصطلاح به مکانی گفته می‌شود که جایگاه عبادت و خضوع و خشوع می باشد .
کد خبر: ۹۳۶۶۱۱۵
|
۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱

مسجد خاستگاه انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،متن یادداشت سید حسن حسینی نوده از فعالان رسانه ای بدین شرح است:

مسجد اسم مکان و در لغت به معنای جای سجده و عبادت است و در اصطلاح به مکانی گفته می‌شود که جایگاه عبادت و خضوع و خشوع می‌باشد.

هر چند واژه مسجد در مورد چهار دیواری خاصی به کار می‌رود که برای عبادت و راز و نیاز می‌باشد، اما در اسلام همه زمین؛ پاک و پاکیزه و منزه است و می‌تواند سجده گاه و مسجد مومن قرار بگیرد.
 
پیامبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی پس از بیان فضیلت مسجد الحرام و مسجد الاقصی به ابوذر غفاری فرمود: هر جا وقت نماز رسید همانجا نماز بخوان که سرتاسر زمین برای تو مسجد است ...
واژه مسجد با سلیقه‌های مختلف ۲۹ بار در قرآن کریم به کار رفته و در بیشتر موارد منظور مسجدالحرام است که به عنوان نخستین مسجد روی زمین شناخته و برای عبادت مردم ساخته شده است.
مهم‌ترین نقش مسجد مرکزیت بخشیدن به عبادت مسلمانان است.
 
مسجد محیطی است که انسان ناپاک نباید وارد آن شود و فضا و زمین آن باید از هرگونه پلیدی محفوظ باشد. مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت؛ محلی برای نشان دادن اتحاد و هماهنگی امت و تمسک جمعی به حبل الله برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی و مرکزی برای حکومت و پس از آن مکانی برای تعلیم و تربیت می‌باشد.

مسجد در فرهنگ اهل بیت (ع)؛ خانه خدا در زمین؛ جایگاه نزول خیرات و برکات آسمانی؛ خانه آگاهی و عبادت؛ عشق و محبت؛ صفا و صمیمیت و تجلی گاه بهشت بر روی زمین و تفریح گاه موحدان است.
 
پیامبر اکرم در اولین قدم برای تشکیل حکومت اسلامی مسجد النبی را در مدینه پایه‌گذاری کرد و نخستین پایگاه علمی؛ سیاسی؛ فرهنگی؛ اقتصادی و حکومتی اسلام به شمار آمد و به عنوان مرکز آموزش معارف اسلامی و انسان سازی و مرکز حکومت و سیاستگذاری شناخته شد.

مسجد حلقه اتصال زمین و آسمان است. مسجد محل رحمت واسعه الهی است تا از سجده در برابر عظمت حق تعالی؛ انسان را به اوج بندگی و کمال انسانی و لذت جاودانه برساند. مسجد به عنوان اولین مرکز حکومت اسلامی قرار گرفت تا تکامل و سعادت بشر را در همه ابعاد و شئونات زندگی آدمی و در سایه هدایت و رهبری‌های برگزیده خداوند متعال حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم به ارمغان آورد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: فراموش نکنیم که «روز مسجد اساساً یک روز انقلابی است.»

در چند دهه اخیر مساجد؛ فجر انقلاب شده اند و نقطه انوار عنایات الهی بر امت بزرگ ایران اسلامی گشته اند و در واقع سنگر مقابله با شیاطین و استکبار جهانی می‌باشند. بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب همواره از مساجد به عنوان پایگاه و سنگر یاد کرده‌اند ... سنگر مقابله با شیاطین و پایگاه مقابله با استکبار جهانی...

مسجد خاستگاه انقلاب اسلامی است

در دوران انقلاب اسلامی مردم ایران علیه نظام ستم‌شاهی؛ جلوه‌هایی از نقش مساجد را؛ آشکارا مشاهده کردند.
مساجد پایگاه عمومی مسلمانان و محل حضور قشر‌های گوناگون است.

همانطور که مسجد مهمترین پایگاه سیاسی؛ فرهنگی؛ اعتقادی و دینی در نهضت عاشورایی حضرت امام خمینی (ره) و سنگر اجتماعات عظیم رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بوده است؛ امروز نیز سنگر بزرگ رزمندگان جبهه نرم فرهنگی و اعتقادی در مقابل کفار و استکبار جهانی است .

آری از ابتدای صدر اسلام تاکنون مسجد به عنوان سنگر و پایگاه وحدت و اقتدار مسلمانان بوده است.

۲۱ آگوست ۱۹۶۹ میلادی نقطه تاریکی در تاریخ جهان اسلام است. چرا که در این روز مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شده است؛ پس از این حادثه بود که از این روز بعنوان «روز جهانی مسجد» یاد شده و با این عنوان نیز نامگذاری شده است.

مسجد الاقصی اولین قبله و سومین مکان مقدس مسلمانان است که در بخش جنوب شرقی بخش قدیمی اورشلیم واقع شده است.
نام مسجد الاقصی در قرآن ذکر شده است. از جمله موارد تاریخی که دلالت بر شهرت بیت المقدس یعنی مسجد الاقصی در زمان نبی گرامی اسلام دارد نماز خواندن پیامبر اکرم (ص) به سوی دو قبله است.

از مطالب و نقل‌های تاریخی بر می‌آید که در زمان پیامبر گرامی اسلام بیت المقدس یا همان مسجدالاقصی نیز معروف بوده و بعد از رحلت رسول خدا نیز بازسازی شده و سازندگان اصلی آن در حقیقت حضرت ابراهیم و سپس داوود و در نهایت سلیمان نبی بودند.

آزادی مسجد الاقصی آرمان بزرگ مصلحان و آزاد اندیشان جهان است، زیرا که اشغال فلسطین به دست رژیم غاصب صهیونیستی تنها اشغال یک سرزمین یا کشور نبوده بلکه نمادی از رویارویی استکبار جهانی با امت اسلامی است.

مسجد الاقصی در منظر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) از جایگاه مهم و ویژه‌ای برخوردار است.
حضرت امام خمینی (ره) در ابتکاری بی‌نظیر در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام قدس.

گامی موثر در ماندگاری و جهانی شدن آرمان آزادی فلسطین برداشتند ...

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) نیز در این خصوص فرمایشات گرانقدری دارند از جمله آنکه معظم له فرمودند: امروز سیاست‌های شرارت آمیز آمریکا در منطقه از یک سو و جنایات‌های رژیم صهیونیستی و اهانت مکرر به حریم مقدس مسجد الاقصی از سوی دیگر مسئله اول همه شما مسلمانان است که باید در آن بیاندیشید و تکلیف اسلامی خود را در برابر آن بشناسید؛ علمای دین و نخبگان سیاسی و فرهنگی وظیفه سنگین‌تر دارند؛ متاسفانه غالباً مورد غفلت آنان است.

انشاالله به امید آزادسازی مسجد الاقصی از چنگال رژیم غاصب صهیونیستی و نابودی این رژیم توسط مسلمانان عالم...
سید حسن حسینی نوده
سرپرست خبرگزاری بسیج استان قم
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها