۰۸ / ارديبهشت / ۱۴۰۴ - 28 April 2025
20:28
کد خبر : 9366363
۱۴:۰۵

۱۴۰۰/۰۵/۳۰
یکی از اساتید حوزه های علمیه قم:

ابتلا به بلایا وسیله ای برای بازگشت به مسیر توحیدی است

تبریز- یکی از اساتید حوزه های علمیه قم از ابتلا به بلایا به عنوان وسیله ای برای بازگشت به مسیر توحیدی است یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام شیخ شعبان داداشی در جمع کارکنان سپاه میانه گفت: ابتلا به بلایا و قطع امید از غیر خدا، ابزاری از رحمت های خداست که انسان را به مسیر توحیدی باز می گرداند.

وی اظهار داشت: وقتی مضطر شده و از اسباب مادی ناامید می شود، چراغ امید نجات بر اساس توحید نظری در دل او روشن شده و با صدا زدن خدا، ارتباط مجدد او با مبدا و معاد هستی برقرار می شود.

حجت الاسلام داداشی عشق، معرفت و محبت به خالق را اصل اولیه اساسی در عالم هستی و تشکیل دهنده شاکله وجودی انسان دانست و متذکر شد: در صورت نبود موانع، تمام انسانها به مراتب بالاتر از فرشته ها عروج می کنند چون مختارانه تسبیح گوی حق شده و به سمت کمال حرکت می کنند ولی عدم کنترل و سرکش شدن غرایز و کشش های درونی - که در صورت تعادل موجب رشد و تعالی است – به مانعی سخت در برابر این رشد و تعالی تبدیل می شود.

   این استاد اخلاق افزود: هرچه غرایز انسان از محدوده عقل و شرع فاصله بگیرد، انسان را از شاکله توحیدی خود دور ساخته و او را دچار غفلت می کند و غفلت موجب فراموشی مبدا و مقصد انسان شده و خلقت و شاکله او را تغییر می دهد.

   حجت الاسلام داداشی یادآور شد: همه انسانها بر اثر ابتلائات الهی به مسیر وجودی خود بازمی گردند ولی دو گروه توان بازگشت ندارند چون خلقت و شاکله خود را تغییر داده اند و آن دو گروه عبارتند از افرادی که قلب هایشان دچار قساوت شده و افرادی که عقلشان به تصرف شیطان درآمده است.

   وی ابراز داشت: وقتی عقل انسان تحت تاثیر و تصرف شیطان شده و قلبش بر اثر سنگینی گناهان دچار قساوت شدید شده باشد، از درک حقایق عاجز شده، بدی ها را خوبی می بیند و از حکمت خالی شده و هرگز نمی تواند به سمت ملکوت حرکت کند.

ابتلا به بلایا وسیله ای برای بازگشت به مسیر توحیدی است

    آیین گرامیداشت سالروز شهادت امام سجاد(ع) با روضه خوانی زارع ذاکر اهل بیت(علیهم اسلام) و سینه زنی و عزاداری در بین کارکنان سپاه میانه برگزار شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید