ساخت نخستین قرآن سنگی در قم

یکی از هنرمندان خوشنام قم در حال ساخت نخستین قرآن سنگی است.
کد خبر: ۹۳۶۸۰۷۸
|
۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
ساخت نخستین قرآن سنگی در قم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، استاد «سیدحسین میره‌ای» هنرمند قمی است و سالیان درازی است که سنگ، آن عنصر سخت و سنگین در دستانش، چون موم نرم است و انعطاف‌پذیر. کارگاه کوچک این هنرمند کم‌نظیر که به روستای «خدیجه خاتون» منتقل شده، مکانی که در آن نخستین قرآن سنگی کشور در حال ساخت است. با هنرمندی این استاد، حرف حرف آیه‌های قرآن کریم از دل سنگ سیاه ماهور کرمان بیرون می‌آید و در دل سنگ مرمر سفید قروه جا می‌گیرد.

صفحات این قرآن سنگی قرار است مزین باشد به آیه‌هایی از ۱۴ سوره قرآن کریم که در شأن ائمه اطهار (ع) نازل شده است. در این اثر بی‌نظیر هنر‌های حجاری، قلم‌زنی، منبت‌کاری، خاتم‌کاری، معرق و تذهیب بر روی سنگ خودنمایی می‌کند.

ویژگی‌های قرآن سنگی

استاد میره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری با بیان اینکه قرآن سنگی ۱۴ صفحه دارد، می‌گوید: رحل این قرآن کریم از سنگ و جلد آن از سنگ طرح چوب ساخته شده و هر صفحه، حدود ۹۰۰ گرم وزن دارد. به گفته وی، برآورد می‌شود وزن رحل و صفحه‌های این قرآن کریم حدود ۲۶ کیلوگرم باشد.

وی که در رشته‌های هنری خاتم‌کاری، مقرنس و سنگ‌کاری بدون بهره‌مندی از استادان، به تبحر خارق‌العاده بالایی پیدا کرده است، اظهار می‌کند: همه علامت‌های قرآنی در این اثر از سنگ ساخته می‌شود و سخت‌ترین قسمت کار، تراش نقطه‌هاست که اندازه آن ۲ میلیمتر در ۲ میلیمتر است.

این هنرمند قمی درباره سایر ویژگی‌های نخستین قرآن سنگی می‌گوید: هر صفحه سنگی در ۷ خط طراحی شده است. قطر ورق صفحه‌های سنگی ۷ میلیمتر است. اندازه هر ورق ۲۷ سانتیمتر در ۳۸ سانتیمتر و ضخامت حرف‌های آیه‌های قرآن‌کریم نیز ۲ میلیمتر است.

وی عنوان می‌کند: «فاتحه»، «بقره»، «آل‌عمران»، «مومنون»، «نور»، «یس»، «انسان»، «نصر»، «توحید»، «والعادیات»، «کوثر» و «قدر» ازجمله سوره‌هایی است که روی سنگ حجاری می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار