زنجان-آیا شکست آمریکا در افغانستان و فرار از این کشور، نشانه‌ای دیگر از روند پُرشتاب افول آمریکا است؟
کد خبر: ۹۳۶۹۳۷۲
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
خبرگزاری بسیج زنجان:سید جعفر موسوی همپا/ عده‌ای از اندیشمندان آمریکایی در رد نظریه افول جهانی ایالات متحده، فرار آمریکا از افغانستان را با شکست در ویتنام مشابهت سازی می‌کنند تا این انگاره و ادراک را ایجاد کنند؛ همچنان که واشنگتن پس از شکست در ویتنام توانست قدرت و اعتبار خود را بازسازی کرده و آن را به هژمونی تبدیل کند، بار دیگر موفق خواهد شد اعتبار و نفوذ خود را حفظ نماید.
 
چرا آمریکا در حال افول است؟

در این ارتباط "دویل مک‌مانوس" ستون‌نویس مشهور لس‌آنجلس تایمز، در مقاله‌ای می‌نویسد وقتی بعد از جنگی که چهار برابر جنگ افغانستان سرباز آمریکایی درگیر آن بودند، دولت ویتنام جنوبی سقوط کرد، بسیاری نتیجه‌گیری کردند که دوران قدرت جهانی آمریکا به سر آمده است. کمتر از ۱۵ سال بعد، دیوار برلین سقوط کرد، جنگ سرد رو به پایان گذاشت، و آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت جهان سر برآورد.

واقعیت این است که افول آمریکا تنها مربوط به شکست و فرار از افغانستان نیست که ساده‌انگارانه آن را با شکست در ویتنام مشابهت سازی کنند؛ بلکه روند افول آمریکا همزمان در چند عرصه به صورت پُرشتاب شکل گرفته است.

آمریکا در عرصه قدرت داخلی به شدت افول کرده و در انتخابات ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ با سونامی ناشی از گسل‌های فعال شده اجتماعی و سیاسی مواجه می‌گردد. قدرت داخلی ایالات متحده احیاء نخواهد شد. از سوی دیگر پیوند‌های آمریکا با متحدان خارجی این کشور تضعیف شده است و چشم‌اندازی برای ترمیم بحران اعتبار در روابط خارجی وجود ندارد.

همچنین آمریکا برای دفاع از منافع حیاتی خود دیگر قادر به آغاز هیچ جنگی نیست و چنانچه وارد کارزار نظامی گردد، موفقیت و پیروزی نظامی کسب نخواهد کرد؛ بنابراین زمینه‌های بازسازی نفوذ و اعتبار ایالات متحده فراهم نیست.


ارسال نظرات