خبرهای داغ:
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی(ع) قزوین؛

هرگونه تعارض طالبان یا گروه های سیاسی، با برخورد سرسختانه ایران مواجه است

حجت الاسلام شجاعی مهر گفت: خط قرمزهایی در ارتباط ایران با افغانستان وجود دارد و هرگونه تعارض از سوی طالبان یا هر گروه سیاسی در این کشور، با برخورد سرسختانه ایران مواجه می‌شوند.
کد خبر: ۹۳۶۹۵۹۹
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰

حجت الاسلام شجاعی مهر، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی(ع) قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) با اشاره به تحولات سیاسی اخیر منطقه در کشور افغانستان تصریح کرد: آنچه که در اذهان عمومی مطرح است چگونگی خروج اشغالگران آمریکایی از افغانستان و روی کارآمدن جریان طالبان و مواضع ایران نسبت به روی کار آمدن این جریان است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی(ع) قزوین بیان کرد: با توجه به اهمیت دامنه نفوذ انقلاب اسلامی ایران و تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه، حفظ دامنه نفوذ در منطقه درهمه جهات توسط سپاه و بسیج از وظایف و آرمان‌های ما بشمار می‌آید.
 
حجت الاسلام شجاعی مهر در پاسخ به این پرسش که چرا جمهوری اسلامی ایران در جریان مقابله با طالبان وارد عمل نشده است، یا اینکه آیا طالبان جریان مخالف ما محسوب می شود و آیا باید با آن مقابله کرد، اذعان کرد: طالبان، نه شریک راهبردی ما در منطقه و نه عضو محور مقاومت در منطقه محسوب می‌شود و آنچه که امروز واقعیت میدانی حضور طالبان در منطقه را نشان می‌دهد، بی خطر بودن این گروه برای ایران است و اینکه دشمن و تهدید نزدیکی برای ما محسوب نمی‌شود.

این مقام مسئول افزود: شاید طالبان در آینده با استقلال سیاسی و قدرت گرفتن در منطقه در برخی حوزه ها برای ما هزینه ساز باشند اما اکنون طالبان با تغییر دولت و جریان حاکمیت در داخل کشور تهدیدی برای ما محسوب نمی‌شود.
 
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی(ع) قزوین عنوان کرد: القاء دوگانگی چرایی نفی تقابل ما با طالبان همانند مقابله ما با داعش در سوریه ناشی از دو حالت جهالت و نادانی و یا خیانت می‌باشد. این دوگانگی تقابل با طالبان توسط دو گروه مذکور حرکت درست و منطقی ای نیست.

حجت الاسلام شجاعی مهر یادآور شد: نتیجه ورود ایران به حوزه مسائل افغانستان برای کمک به شیعیان و تقابل با طالبان و جریان شیعه و سنی، یقینا مقدمه نزاع و جنگ طولانی قومیتی و مذهبی بین شیعه و سنی در این کشور می‌شود که در این راستا هر دو کشور متضرر  می‌شوند.

به گفته وی، طالبان در حیطه کلام، اندیشه و باورهای اعتقادی و مذهبی خود نسبت به گذشته تغییری نداشتند و نمی‌توان گفت طالبان با نگرش جدید شیعی و به دور از تفکر تکفیری وارد شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: طالبان امروز با جریان وهابیت و القاعده و گروه‌هایی که ۲۰ سال پیش عامل جنایات متعدد بودند، متفاوت است. طالبان نشان داد در مواجه با مردم و غیر نظامیان و مباحث اعتقادی مانند عزاداری شیعیان در ماه محرم عملکرد متفاوتی داشته و در این مسائل ورود نکرده و تعرضی نداشتند.

حجت الاسلام شجاعی مهر یادآور شد؛ وضعیت درونی افغانستان نسبت به زمان اشغال آن توسط آمریکایی ها به بهانه مقابله با القاعده و طالبان در ۲۰ سال پیش تغییرات زیادی داشته است. در آن زمان همه ملت افغانستان بعنوان حرکتی آزادی بخش به استقبال نیروهای آمریکایی رفتند. بعد از ۲۰ سال حضور اشغالگران آمریکایی در افغانستان، مردم این کشور به این درک رسیدند که نه تنها این حضور برای آنها مفید و تاثیرگذار نبوده بلکه در بسیاری از حوزه ها، آنها را با ایجاد مشکلات عدیده قهقرا برده است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی(ع) قزوین در ادامه یادآور شد: برخلاف گذشته و تقابل مردم با طالبان و القاعده، اکنون مردم به طرفداری از این گروه‌ها در شرایط فعلی می‌پردازند. اگر دیروز مردم با آمریکایی ها علیه طالبان می جنگیدند اما امروز ورق به نفع حمایت از طالبان برگشته است و مردم بدون هیچ گونه مقاومتی نسبت به ورود مجدد طالبان از روی کار آمدن آن حمایت می‌کردند. باورهای درونی و ساختار مردمی جامعه افغانستان تغییر پیدا کرد که باید در بحث ارتباطات سیاسی به آن توجه کرد.

حجت الاسلام شجاعی مهر اذعان کرد: از لحاظ دیپلماسی باید یادآور شد ایران با تشکیل یک جبهه دیپلماسی بسیار فعال در منطقه نسبت به ۲۰ سال گذشته با وحدت رویه با کشورهای چین و روسیه به عنوان سه قدرت بزرگ در منطقه شناخته شده است. با توجه به خروج فرارگونه آمریکایی ها از افغانستان و عدم توان پرداخت هزینه های حضور در این کشور، تعامل ما با دو کشور روسیه و چین برای تشکیل دولت وحدت ملی ایده آل می‌باشد.

به گفته وی؛ ما بدون هماهنگی با متحدانمان در منطقه نمی‌توانیم در امور داخلی افغانستان ورود کنیم و شاهد حمایت های آنها نخواهیم بود و با شکست مواجه می‌شویم. موفقیت ما در میدان سوریه، حاصل اتحاد ما با روسیه به عنوان یکی از هم پیمانان در منطقه بود که از طریق مذاکرات اثر بخش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با طرف روسی توانستیم از طریق کمک های همه جانبه و خصوصا تسلیحاتی این کشور در مقابله با داعش موفق باشیم.

این مسئول اضافه کرد: نکته مهم دیگر، خط قرمزهای موجود در ارتباط ایران با افغانستان است که با توجه به پیشینه قوی و تاریخی ما در افغانستان، با هرگونه تعارض از سوی طالبان یا هر گروه سیاسی در این کشور، با برخورد سرسختانه ایران مواجه می‌شوند. امروز طالبان نیازمند همکاری با ایران می‌باشد.
 
حجت الاسلام شجاعی مهر در پایان گفت: افغانستان با توجه به ژئوپلتیک، عدم دسترسی به آبهای آزاد و محاصره اقتصادی، نیاز مبرمی به حمایت جمهوری اسلامی ایران دارد. همچنین جریان مردمی در افغانستان خواستار حمایت از سوی ایران است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با اشاعه فرهنگ ایرانی و مذهبی در این برهه حساس در افغانستان تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار