خبرهای داغ:
در نشست امضای تفاهم‌نامه کانون وکلا و دادگستری با ستاد امر به معروف و نهی از منکر مطرح شد

مشارکت فعال وکلا در فریضه امر به معروف و نهی از منکر/ دادسرا مدعی العموم در دفاع از آمرین به معروف و ناهیان از منکر

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: در سیستم دادسرا ما به عنوان مدعی العموم می‌توانیم از آمرین به معروف و افرادی که نهی از منکر می‌کنند دفاع کنیم.
کد خبر: ۹۳۶۹۶۷۳
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی،  صبح امروز در جلسه ای تفاهم‌نامه کانون وکلا و دادگستری استان با ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبادی نماینده ولی فقیه در استان به امضا رسید.

حجت الاسلام و المسلمین علی نسائی زهان دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی در این نشست، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه آحاد جامعه است و همه ما به عنوان وظیفه شرعی و قانونی باید امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر در تمام کشور مظلوم واقع شده که باید با همت همگان این کار زنده شود به خصوص در این دولت مردمی که انتظار مردم همین بوده است.

حجت الاسلام نسائی عنوان کرد: مردم توقع دارند در کشور از نظر فرهنگی نیز تحولی ایجاد شود و این ولنگاری و بی بندوباری اگر در کشور رشد کند و ارزش های دینی از بین برود کشور از نظر مسائل امنیتی دچار مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه قبلاً قانونی در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشت گفت: شورای اسلامی قانونی مصوب کرد و در حال حاضر قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر داریم.

حجت الاسلام نسائی در مورد این تفاهم نامه، بیان کرد: این تفاهم نامه با دقت و دقیق نوشته شده و ان شاءالله وکلا که بازوی پرتوان دستگاه قضایی هستند جانانه دفاع کنند. وکیل می‎‌تواند به اجرای عدالت کمک کند و حق نیز همین است. 

وی خاطرنشان کرد: امید است کانون وکلای استان نسبت به این موضوع و این تفاهم نامه یک جدیت ویژه‌ای داشته باشند؛ اگر افرادی به وکلا مراجعه می‌کنند یا پرونده ای ارجاع شود در تنظیم لایحه دفاعی دقت کنند و تمام ابعاد قضیه را در نظر بگیرند.

وی افزود: در سیستم دادسرا ما به عنوان مدعی العموم می‌توانیم از آمرین به معروف و افرادی که نهی از منکر می‌کنند دفاع کنیم. اما وقتی پرونده با کیفر خواست به دادگاه رفت در دادگاه قاضی دادگاه باید بی طرف باشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی ادامه داد: اینجا وظیفه وکیل است از فردی که قرب الی الله امر به معروف کرده اما از طرف افراد هنجار شکن مورد هجمه و صدمه قرار گرفته است دفاع کرده و لایحه های خوبی بنویسد و تمام ادله ای که به ذهنش میرسد جمع آوری و در لایحه نوشته مستندات جمع آوری شود تا ما هم با صدور کیفرخواست در دادگاه بتوانیم یک رای بگیریم.

حجت الاسلام نسائی گفت: اگر ما در مرحله تحقیقات ضعیف عمل کنیم شاید نتوانیم از دادگاه کیفری رای بگیریم و وقتی نتوانیم رای بگیریم از دست ما خارج می‌شود. لذا در پرونده‌های ارجاعی، دادسرا نقش داشته و نقش وکلا  خیلی برجسته است.

 سید محسن موسوی رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه خراسان‌جنوبی در این نشست اظهار داشت: این جلسه در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در اجرای دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر و در راستای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر برگزار شده است.

وی افزود: هدف از این تفاهم نامه در ابتدای امر مشارکت فعال وکلا در فریضه امر به معروف و نهی از منکر و همچنین حمایت و معاضدت قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر می‌باشد.

موسوی عنوان کرد: محورهای همکاری مرکز وکلا با ستاد در سه محور حمایتی، نظارتی و آموزشی خواهد بود.

وی اظهار کرد: تاکید ما بیشتر بر بحث آموزش است؛ اعضای ستاد از طریق اساتید مرکز وکلا آموزش قانون مجازات اسلامی، بحث حقوق شهروندی و قانون آیین دادرسی شهروندی را فراخواهند گرفت و سعی خواهد شد افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند از حقوق خود مطلع باشند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه خراسان جنوبی گفت: شرایط همکاری ما از دو طریق خواهد بود؛ بحث معاضدت قضایی که مرکز وکلا با ستاد انجام خواهد داد از طریق وکلای داوطلبی خواهد بود که خودشان دغدغه مند بوده و در این زمینه فعال هستند.

موسوی اظهار کرد: همکاری دیگر، اگر پرونده بیشتری باشد و نیاز باشد، از طریق وکلات معاضدت اجباری برای سهمیه وکلایی که وجود دارد پرونده‌هایی در این راستا به وکلا ارجاع خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظارت ما بر اجرای دقیق این تفاهم نامه است گفت: سعی می‌کنیم در راستای حمایت حقوقی و قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر تمام سعی خود را انجام داده و اگر خدای نکرده تعرضی به آمران انجام شود با نهایت دقت و قوت دفاع خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها