نماینده مردم قزوین عنوان کرد؛

درخواست تسریع از دولت برای تصویب طرح حمایتی افزایش جمعیت

محمدبیگی با تاکید بر اینکه ما دنبال این نیستیم که حمعیت به هر قیمتی افزایش پیدا کند، گفت: مهم این است که جمعیتب سالم، ایده‌آل و پویا داشته باشیم از این رو در آغاز کار دولت آقای رئیسی قول ویژه گرفتیم تا این قانون به سرعت اجرا شود.
کد خبر: ۹۳۷۳۳۴۵
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در برنامه زنده "سلام تهران" اظهار کرد: بیش از یک سال است که به بحث جمعیت به‌صورت ویژه نگاه می‌کنیم از این رو کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با رای ۲۳۰ رای قاطع تشکیل شد.

وی افزود: نزدیک به ۹۰ جلسه کارشناسی با حضور اکثریت آرا شکل گرفته، طرح حمایت از فرزندآوری و افزایش جمعیت تدوین و اصلاحاتی بر رویش انجام شده و منتظر تایید نهایی شورای نگهبان هستیم تا به دولت سیزدهم ابلاغ کنیم،

محمدبیگی تصریح کرد: فرزندآوری یک فاکتور چند عاملی است و ارتباطات زیادی با مسائل مختلفی دارد، در بحث فرزندآوری فقط مشوق‌های اقتصادی دخیل نیستند، ۱۱ ماده از مداد طرح جمعیت مرتبط با بحث فرهنگ‌سازی، ترویج و آموزش سبک زندگی اسلامی و تاثیر آن در موفقیت‌های زندگی است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که تک فرزند هستند در جامعه دچار مشکل می‌شوند چون سازگاری کمتری دارند، عنوان کرد: به‌خصوص در بحث طلاق و ازدواج نیز وضع به‌همین صورت است، مردم به دردسرهای فرزندآوری فکر می‌کنند در حالی که پژوهش‌ها نشان می‌دهد که می‌توان همچون گذشته فرزندان را سرمایه دانست ولی الان نگرش‌ها مصرفی شده است.

این نماینده مردم با اعلام اینکه مدت اجرای طرح ویژه جمعیت هفت سال است، بیان کرد: بسته‌های حمایتی در مباحث مختلفی همچون؛ اختصاص ۱۰ درصد از درآمدهای تملک دانشگاه‌ها به ساخت خوابگاه‌های متاهلین دانشگاهی، تدوین مشوق‌ها برای والدینی که بیش از دو فرزند دارد، اعطای تسهیلات بانکی به ازای هر فرزند ۱۰ میلیون تومان، اهدای یک سهام یک میلیون تومانی نوزادان، ارائه تسهیلات زنان شاغل، اعطای مرخصی ۹ ماهه بارداری و غیره درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه همچنین ضریب افزایش حقوق حق اولاد به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: ارائه کارت تخفیف برای تخفیف، جانمایی مکانی مخصوص مادران در مراکز تفریحی عمومی، درنظر گرفتن بسته بیمه‌ای برای کمک به ۳/۵ میلیون زوج نابارور، حمایت و ترویج زایمان طبیعی با ارائه تسهیلات و افزایش تعداد زایشگاه‌های مدرن و به‌روز نیز در دستور کار طرح قرار دارد.

محمدبیگی با تاکید بر اینکه ما دنبال این نیستیم که حمعیت به هر قیمتی افزایش پیدا کند، گفت: مهم این است که جمعیتب سالم، ایده‌آل و پویا داشته باشیم از این رو در آغاز کار دولت آقای رئیسی قول ویژه گرفتیم تا این قانون به سرعت اجرا شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه هزینه اجرای این طرح در کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده، عنوان کرد: نیمی از این مقدار در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده، امیدواریم که امسال اجرایی شود اما تمام مواد این طرح در ۱۴۰۰ قابل اجرا نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه منابع ایران ظرفیت جمعیت حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون نفری را دارد، اذعان داشت: هیچ مشکلی در زمینه افزایش جمعیت از نظر ظرفیت نداریم، باید موضوع جمعیت را مردمی کنیم، بیشترین مواد این قانون نیز مربوط به حمایت‌های اقتصادی است، راه‌اندازی صندوق حمایت از فرزندآوری با استفاده از ظرفیت خیرین نیز کمک می‌کند تا در آینده نزدیک با چالش پیری جمعیت مواجه نشویم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار