روح الله نجابت، نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نشریه معاونت پژوهش فناوری سازمان بسیج دانشجویی گفت: میدان دادن به جوانان اگر با ظرافت نباشد، فرصت ها به نهدید ها تبدیل می‌شوند
کد خبر: ۹۳۷۳۸۹۹
|
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

در سال‌های اخیر رهبر حکیم انقلاب بارها به موضوع جوان‌گرایی و به‌کارگیری جوان مؤمن انقلابی در مسئولیت‌ها کشور پرداخته‌اند. مسئلهٔ مهم در این مقوله نحوه عمل‌کردن به این راهبرد و اجرایی کردن نظر ایشان است که نکات زیر قابل‌توجه است

منظور از نگاه و روحیه انقلابی و عمل جهادی در بیانات متعدد رهبری مشخص و واضح است اما نکته این است که جوان مؤمن باید شور و انرژی خود را توأم با نگاه انقلابی و عمل جهادی در اجرای مسئولیت‌ها به‌پیش برد و اجازه ندهیم این شور و انرژی از این مسیر به‌ویژه به‌واسطه اغوای دشمن انحراف پیدا کند. دشمن ما هم برای تخریب کشور و برای به‌زانو درآوردن انقلاب، به مسئله‌ی جوان اهمّیّت می‌دهد، هم نقش جوان را می‌داند. همه به این توجّه داشته باشند که آن‌ها هم روی جوان ما کار می‌کنند، آن‌ها هم سعی می‌کنند که از جوان ما سوءاستفاده کنند، آن‌ها هم همه این را دنبال می‌کنند و برای این برنامه‌ریزی می‌کنند؛ همه به این توجّه داشته باشند و مراقب باشند که به سربازگیری دشمن از جامعه‌ی جوان کشور کمک نشود.

وی در گفتگو با نشریه چکاد گفت: در خصوص اینکه جوانان نباید به دنبال پست و مقام باشند، در روایت نیز داریم «آنکه قدرت‌طلبی و ریاست‌طلبی داشته باشد هلاک می‌شود» و این نکته مهمی است. زیرا دویدن به دنبال پست و مقام آفت‌های بسیاری دارد؛ منجر به مسابقه بین افراد می‌شود و خدمت‌رسانی و روحیه انقلابی و دینی را کم‌رنگ می‌کند. زیرا جوانی که تلاشش برای پست و قدرت باشد به مواردی متوسل خواهد شد که صرفاً جایگاه او را ارتقا دهد نه کیفیت خدمت‌رسانی وی را.

 

نکته دیگر اینکه صرف پرداختن به موضوع جوان مؤمن انقلابی به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و لزوم ایجاد شبکه‌ای از جوانان مؤمن انقلابی که گرد هم جمع شوند و برای حل مسائل کشور تلاش کنند و با اقدام خود مشکلات را مرتفع سازند، احساس می‌شود. نکته مهم‌تر اینکه جوانان نباید معطل کسی باشند و لازم است با روحیه تسلیم‌ناپذیری عمل کنند و کارها را به جلو ببرند. به تعبیر شهید بهشتی (ره): «در این انقلاب آن‌قدر کار هست که می‌توان انجام داد بی‌آنکه هیچ پست، سمت، حکم و ابلاغی در کار باشد.»

نجابت افزود: توجه به هم‌افزایی همه‌ی ظرفیت‌های جوانان به‌خصوص جوانان که در دوردست‌ترین نقاط کشور بار انقلاب و کشور و مردم را در برهه‌های مختلف بر دوش می‌کشند و متأسفانه به دلیل بی‌عدالتی در ساختار اداری و سیاسی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان در ابعاد ملی دیده نمی‌شود و صرف سکونت در پایتخت و مرکز استان‌ها عامل اصلی توجه به این افراد در ابعاد ملی شده است.

موضوع مهم دیگر اولویت‌بندی امور است یعنی با ایجاد شبکه‌ای از جوانان مؤمن انقلابی باید به‌صورت هماهنگ و درعین‌حال تخصصی تحولی در حکمرانی در انقلاب ایجاد نموده و مسائل زمین‌مانده و اساسی انقلاب را بر اساس اولویت‌بندی، به‌خصوص در حوزه اقتصاد و معیشت مردم به سرمنزل مقصود برسانیم.

بنابراین موضوع جوان‌گرایی همان‌طور که می‌توان علاج مشکلات کشور باشد اگر به‌دقت و باظرافت به آن عمل نشود تبدیل به نقطه مقابل خود می‌شود و همین امر چالشی برای کشور ایجاد خواهد کرد

ارسال نظرات