خداوند متعال را شاکریم که به ملت غیور و شهید پرور ایران بصیرت و توفیق خلق حماسه 28 خرداد را داده و پیام تداوم راه پاسداری و دفاع از اسلام و قرآن را به تمام جهانیان مخابره نمود.
کد خبر: ۹۳۷۴۵۸۳
|
۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱

جناب حجت الاسلام و المسلمین حضرت آیت الله رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران 

 

      درود و سلام بر پیامبر اعظم صلوات‌الله و خاندان پاک و مطهرشان

     خداوند متعال را شاکریم که به ملت غیور و شهید پرور ایران بصیرت و توفیق خلق حماسه 28 خرداد را داده و پیام تداوم راه پاسداری و دفاع از اسلام و قرآن را به تمام جهانیان مخابره نمود. اگرچه وجود سوء مدیریت در قوه اجرائیه کشور در سال های اخیر خاطر مردم هوشیار و بصیر ایران را آزرد و مشکلات معیشتی باعث ایجاد نارضایتی های شده است ، اما مطمئنا حضور شخصیتی برآمده از متن زندگی مردم و درد آشنا مانند حضرتعالی در راس قوه مجریه، نوید حل مسائل مبتلا به مردم و مستضعفین را که به فرموده معمار کبیر انقلاب اسلامی گردانندگان و برپا کنندگان واقعی انقلابند، را بیش از پیش در دلها تقویت خواهد کرد. به استحضار می‌رساند دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از چهار دانشگاه بزرگ کشور است که مأموریت اصلی آن تحقق دانشگاهی پویا، اشتغال‌زا، کارآفرین، تقاضا محور و مهارت‌آموز می‌باشد. دانشگاهی که بتواند بر شعار «حرفه‌ای‌گرایی در آموزش عالی» و تربیت تکنیسین ماهر و آماده برای ورود به بازار کار جامة عمل بپوشاند. این دانشگاه با 180 دانشکده و آموزشکدة فنی و حرفه‌ای در 110 شهر کشور و بالغ بر 160 هزار دانشجو به صورت تفکیک جنسیتی (128 مرکز مختص آقایان و 52 مرکز مختص خانم ها) اقدام به پذیرش فارغ التحصیلان هنرستان های فنی و حرفه ای می نماید.

دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در دو مقطع تحصیلی کاردانی  و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) تحصیل می‌کنند و پس از گذراندن واحدهای درسی که بخش عمدة آن عملی است (بیش از 70 درصد از دروس) و بهره‌مندی از تخصص و تبحر استادان ماهر و باتجربه در حوزه‌های گوناگون و کار در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و آشنایی با فنون و حرفه‌های موردنیاز بازار و صنعت فارغ‌التحصیل می‌شوند تا در بیست سالگی با «پنجه‌هایی کارآمد»، اعتماد به نفس، حس مسئولیت اجتماعی و انگیزه برای کسب روزی حلال و خدمت به خانواده، جامعه و میهن خویش روانة میدان تولید و اشتغال‌زایی شوند. 

با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه دانشکده های فنی و حرفه ای بعنوان "پنجه های کارآمد" در کشور، در دولت های مختلف ظرفیت عظیم دانشگاه فنی و حرفه ای مغفول مانده است و هیچگاه این فرصت که میتواند بعنوان موتور موثر پیشران عرصه اقتصاد و صنعت کشور باشد، دیده نشده است.ظرفیت و فرصتی مملو از حضور دانشجویانی که صنعت را نه در پشت عبارات و اصطلاحات کتاب های سنگین و بدون کاربرد مهندسی، بلکه از نزدیک و اصطلاحا به صورت آچار بدست لمس کرده اند. وجود جوانان فعال ، با اراده و با انگیزه ای متخصص که می توانند به عنوان پرچمداران گام دوم انقلاب در تحقق شعار ما میتوانیم موثر باشند ، از دیگر سرمایه های عظیم این دانشگاه می باشد.

 

 

جناب آقای دکتر رئیسی در ادوار گذشته بودجه و سرانه دانشجویی دانشگاه های فنی و حرفه ای نسبت به سایر دانشگاه های دولتی با هیچ منطق و توجیهی قابل دفاع نبوده و وجود ناعدالتی در این امر اعث شده است این دانشگاه ، در حوزه های رفاهی، آموزشی و ... دچار مشکلات و عقب ماندگی عدیده ای شود. متاسفانه تبعیض موجود بین دانشگاه های سراسری ، علوم پزشکی،فرهنگیان و سایر مراکز آموزش عالی کشور با دانشگاه فنی و حرفه ای باعث شده است که امکانات بعضی از مراکز و دانشکده های فنی و حرفه ای در حد یک هنرستان فنی و حرفه ای باشد،تبعیض و ناعدالتی در تخصیص بودجه ، امکانات و تسهیلات موجبات نا امیدی و بی انگیزگی در بین قشر دانشجوی این دانشگاه شده و کمبود منابع تخصیصی موجب شده است که دانشجویان این دانشگاه نتوانند از فضای تربیتی و اخلاقی برنامه های فرهنگی استفاده کافی ببرند و متاسفانه این دانشگاه در مسئله فرهنگ که به قول مقام معظم رهبری مانند هوایی است که تنفس می شود ، عقب بماند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز، به‌ویژه در دهة اخیر، تداوم حرکت تولیدی و رفع موانع از سر راه تولید و اشتغال و توجه خاص به رفع معضل بیکاری جوانان کشور بوده است. انتخاب نام‌ها و عناوین هدفمند برای سال‌های گذشته به‌ویژه دهة اخیر، از سوی رهبر فرزانة انقلاب، حاکی از تأکید ایشان بر این مسئله است؛ مسئله‌ای که سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در آن موجبات شکوفایی و پویایی اقتصادی و کمرنگ شدن بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی را فراهم خواهد آورد.

در پایان به استحضار حضرتعالی میرساند این دانشگاه در کلیه عرصه های انقلاب  نقش کلیدی و محوری را به خود اختصاص داده است. چه در زمان هشت سال دفاع مقدس که شهدای فراوانی را تقدیم انقلاب کرده اند و چه در دوران سازندگی بعد از جنگ که انسانهای شایسته و توانمندی نظیر سردار شهید تهرانی مقدم که در اقتدار علم موشکی ایران سهم بسیار موثری داشتند، از دانش آموختگان این دانشگاه می باشد.

 

در زمان حاضر و شیوع ویروس کرونا نیز دانشجویان بسیجی و سایر ایثارگران این دانشگاه خط مقدم تولید بیش از 3 میلیون ماسک برای کادر درمان بوده اند. اما متاسفانه این ظرفیت عظیم آنچنان که شایسته است در سنوات گذشته مورد توجه دولت، خصوصاً سازمان برنامه و بودجه کشور دیده نشده است. تفاوت فاحشی در تخصیص اعتبارات و سرانه دانشجویی نسبت به سایر دانشگاه ها وجود دارد. تربیت در دانشگاه متشکل از دو عنصر تعهد و تخصص است و هرکدام بدون دیگری دانشجوی مطلوبی تحویل جامعه نخواهد داد. نگاه غیر اولویتی به آموزش های مهارتی در سنوات گذشته  لزوم ورود قوی دولت سیزدهم به توسعه تجهیزاتی و امکاناتی آن را می طلبد. به این منظور بسیجیان 135 آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه ای سراسر کشور از جنابعالی برای بازدید از ظرفیت ها، توانمندی ها، ایراد سخنرانی آغاز سال تحصیلی در جهت توسعه صنعت و حمایت و تربیت سرباز خط مقدم این جبهه دعوت به عمل می آورند.

از حضرتعالی به عنوان رئیس دولت مردمی خواهشمندیم دعوت فرزندان انقلابی خود را لبیک گفته ، مراسم آغاز سال تحصیلی را در یکی از دانشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور تشریف آورید و برای اولین بار خانواده بزرگ دانشگاه فنی و حرفه ای را به میزبانی از حضور رئیس جمهور انقلابی و ولایی مفتخر سازید.

از حسن توجه حضرتعالی کمال قدردانی و تشکر به عمل می آید.

 

بسیج دانشجویی 135 دانشکده و آموزشکده دانشگاه های فنی و حرفه ای سراسر کشور

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات