خبرهای داغ:
شاهرود_امام جمعه شاهرود گفت: مروت از نگاه امام حسن مجتبی (ع)، در سه رکن دین و اصلاح مال و مسائل حقوقی بیان شده است.
کد خبر: ۹۳۸۱۱۷۲
|
۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
مروت از دیدگاه امام حسن مجتبی (ع)به گزارش خبرنگار بسیج، حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی در جمع عزاداران هیئت محبین پیامبراعظم (ص) در محل مسجد محمدیه شاهرود، با بیان اینکه شب‌های آخر ماه صفر در فرهنگ عزاداری شیعه، یام بهره‌برداری از توسلات ماست، اظهار کرد: آخر ماه صفر، توجه به سیره نبوی و سیره امام مجتبی (ع) قابل اهمیت است.
امام جمعه شاهرود با اشاره به سوالی از امام مجتبی (ع) در مورد مروت، گفت: اگر از ما بپرسند، جواب می‌گوییم؛ 《جوانمردی》، اما امام حسن (ع) سه رکن را برای مروت بیان کرد، اول، مربوط به" دین" دوم، اصلاح مال و سوم، مربوط به مسائل حقوقی است.
او ادامه داد: رکن اول، اینکه در دین بخیل باشد، بخل یک رذیله اخلاقی است، در مقابلش، سخاوت هست که امام مجتبی (ع) که یکبار کل اموالش را در راه خدا داد.
امینی اضافه کرد: در مسائل مالی سخاوت خوب است، اما بخلی که امام نظرش هست، این است که، مومن دینش را راحت، خرج نکند، انسان‌هایی که دینشان را راحت برای دنیای خود و دیگران می‌دهند، دارای این رذیله هستند.
او تصریح کرد: رکن دوم، در مال، مروت داشته باشد اصلاح‌کردن مال خود، اینجا باید گفت: بخل، نداشته باشد، در مقابل بخل در دین، باید بذل و سخاوت در مال داشته باشد.
امام جمعه شاهرود ادامه داد: حضرت زهرا (س) در مورد پرداخت زکات فرمود: دو فایده دارد، اول اینکه شخص بخیل، نمی‌شود و دوم اینکه، برکت در مالش پیدا می‌کند.
او اضافه کرد: سوم رکن مروت، حق را ادا کردن است و از جمله حقوقی که ما عهده داریم، حق النفس؛ مومن نباید به خودش ظلم کند، حق نفس خودش را ادا کند و حق الله؛ یعنی باید‌ها و نباید‌ها را رعایت کرد، تارک الصلوة نباشد، زکات را بپردازد و از انجام گناهان دوری ورزد و سوم حق الناس است که از دو حق قبل مهمتر و شکننده‌تر، حق الناس است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها