در برنامه «سلام تهران» مطرح شد؛

صلاحیت طالبان درباره تامین امنیت زیر سوال رفت/ مسئول خاطی باید کنار گذاشته شود

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل، عملیات انتحاری در مسجد شیعیان را نقطه ضعفی برای طالبان در تامین امنیت برشمرد.
کد خبر: ۹۳۸۲۰۱۰
|
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸

به گزارش  خبرگزاری بسیج، ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل در برنامه «سلام تهران» درباره مسائل روز بین الملل گفت: داغ ترین مسئله مربوط به عملیات انتحاری در یکی از مساجد شیعیان در افغانستان است. پیش تر در کابل هم این اتفاق را دیده ایم تلفات آن کمتر بود. کندوز در شمالی ترین نقطه افغانستان و در مجاورت تاجیکستان قرار دارد و مردمش هم مختلف الاقوام هستند،. تا الان به خوبی باهم زندگی می کردند و معمولا کمترین خبر را از آنجا داشتیم.

وی افزود: نکته مهم تردیدی است که روی صلاحیت طالبان برای تامین امنیت ایجاد شده است. مقام معظم رهبری هم تاکید دارند که عاملین این اتفاق باید شناسایی و مجازات شوند، این کار را باید طالبان انجام دهد. نکته دوم مسئله انتحار است، شاید این کار را حربه می دانند که هم داعش و هم طالبان آن را انجام میدهد. این فصل مشترک داعش و طالبان باید بررسی شود. طالبانی که مانور در مرز تاجیکستان و به منظور پاسخ دندان شکن به آنها، بمب بسته و رژه می روند.

ظهره وند اظهار کرد: ما نباید عنوان کنیم که انشالله خیر است، باید شاخص هایی را داشته باشیم تا تضمین بگیریم و ادعا را در میدان ببینیم. طالبان با این اتفاق کماکن مورد تردید است و باید سوال کرد چرا دولت مشارکتی انجام نمی دهند؟

وی با بیان اینکه کشور ما ایدوئولوژی ویژه ای را مطرح می کند ادامه داد: ایدئولوژی ما مسئله جهان اسلام، دفاع از مستضعفین و... است. تعامل ما در دفاع از حق اتفاق می افتد که این رویکرد مدیریت و ساماندهی و نوع نگاه خاصی می خواهد.

این کارشناس پیرامون اظهارات محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه ایران درباره برجام توضیح داد: در مدیریت علمی مسئولیت قابل تفویض نیست اما اختیارات هست یعنی ممکن است یک نفر اختیاراتش را تفویض کند اما به هرحال مسئولیت با شخص اوست؛ نکته دوم این است که می گویند بشر جایز الخطاست، اما در دنیای مدرن شهروند امروز می گویند شهروندی که خطاکار است ، در ساختار حکمرانی شهروند درجه 2 محسوب می شود، نکته سوم هم در حکمرانی خوب، خطای اول خطای آخر است، یعنی هرمسئول که خطا می کند دیگر نمی تواند در جایی سمت داشته باشد.

وی ادامه داد: در برجام خطای راهبردی اتفاق افتاد، امتیازات مطالبات برحق ما زمین ماند و آنها امتیازاتی گرفتند. اگر درس های برجام را در مدیریت کلان ملی اضافه کنیم، دیگر اینطور نمی شود که مسئولیت خاطی سر از جای دیگر درآورد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار