خبرهای داغ:
کتاب "کارکرد هنر در جامعه بیماران" به قلم تارا حصاری و به همت انتشارات آکادمیک منتشر شد.
کد خبر: ۹۳۸۲۳۳۱
|
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب کارکرد هنر در جامعه بیماران در ۱۴۷ صفحه با بررسی موضوعات مختلف هنر درمانی منتشر شد.

تارا حصاری نویسنده کتاب گفت؛ این کتاب نتیجه ۴ سال پژوهش و کار هنری با بیماران صعب العلاج میباشد که هنر را به عنوان یک تصفیه گر روحی و روانی برای بیماران معرفی میکند. بیماران از طریق هنردرمانی می توانند اثرات مخرب و انرژی منفی به وجود آمده از بیماری را دفع و با بالا بردن خود آگاهی به توانمندی می رسند.

نویسنده کتاب با پرداختن به مباحث مختلف هنردرمانی و با زبان هنر، احساسات و عواطف بیماران مبتلا به ام اس را بیان می کند. احساساتی که زبان از گفتن آن قاصر است.

بیان احساسات و عاطفه از طریق هنر، وسیله پالایش، والایی و اعتلای روح انسان است. در واقع هنرمند با خلق اثر هنری واژگان بصری و شنیداری را ابداع میکند و در معرض تفسیر انسان ها قرار میدهد.
حال آنکه بسیاری از انسانها، نمیتوانند به وسیله زبان گفتاری ، احساسات و عواطفشان رو بیان کنند. عدم بیان عواطف انسانی، میتواند باعث اضطراب و‌خشم افرد شود. در اینجا هنر به کمک آدمی آمده و زبان گفتاری جدید را خلق میکند؛ زبانی تصویری که حاصل تمام ناگفته ها میباشد و باعث خود آگاهی فرد میشود.
در تعریف خودآگاهی، یکی از ویژگی های انسان سالم شناخت دقیق احساسات و هیجانات است. در واقع انسان موفق کسی است که هر لحظه قادر است احساسات خود را شناخته و دلیل آنها را پیدا کند. پس عدم بیان احساسات، میتوانند زندگی انسانی را تحت تاثیر قرار دهد و از موفقیت بازدارد.
در کلاس های هنر درمانی با بیماران ام اس، مراجعه کنندگان در تمامی نقاشی هایشان در واقع سعی در گفت و گو از طریق تصویر سازی موضوعات مختلف را داشته و احساساتی را که مرتبا سرکوب میکردند را به وسیله تصویر و نقش بیان میکردند.بیان احساسات، انسان را به سمت خود آگاهی پیش برده و باعث شناخت توانمندی افراد میشود.

این کتاب میتواند اثرات مثبت هنر درمانی با بیماران صعب العلاج را بیان کرده و روشی مناسب در کنار درمان پزشکی برای بیماران استفاده شود. چرا که
یک بیماری جسمی می تواند هر گوشه از زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. هنر میتواند به عنوان یک تصفیه گر روحی و روانی برای بیماران بکار گرفته شود تا بتوانند از طریق آن اثرات مخرب و انرژی منفی به وجود آمده از بیماری را دفع و‌به آرامش بیمار کمک کند.
لازم‌نیست برای بهره مندی از فواید هنر درمانی، مراجعه کننده را حتما به یک هنرمند تبدیل کنیم و یا کلاس های فشرده و تکنیکی هنر را بگذرانیم.
همین که با هنر در ارتباط باشیم میتوانیم در اندک زمان اثر بخشی مثبت آن را در زندگی ببینیم.
امید است با به کار گیری هنردرمانی در کنار درمان های پزشکی، بتوانیم مسیر سخت درمان را هنرمندانه طی کرده و علاوه بر درمان، به خود آگاهی و توانمندی افراد کمک کنیم. گذر از زمان سخت درمان، مخصوصا در بیماری های صعب العلاج، به وسیله هنر میتواند روحیه بیماران را بهبود بخشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها