هانی زاده در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

ایران حق دارد گروهک های مسلح را هرکجا باشند تحت تعقیب قراردهد/ شرایط در پارلمان آینده عراق چگونه است؟

کارشناس مسائل منطقه گفت: بر اساس قوانین بین المللی ایران حق دارد که گروهک های تروریستی را که اقداماتی علیه ایران انجام می دهند، در هرکجا که باشند تحت تعقیب قرار داده و پاسخ لازم را بدهد.
کد خبر: ۹۳۸۴۰۶۷
|
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفتگو باخبرنگار بسیج در خصوص حق دفاع مشروع ایران بر اساس ماده۵۱ منشورملل متحد در جهت حفظ تمامیت ارضی در برابر اقدامات گروهک های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق،اظهار داشت: در واقع جمهوری اسلامی ایران در طول سال های گذشته همواره در شرق و غرب و شمال غرب و جنوب با گروهک های تروریستی مواجه بود.

وی گفت: اخیراً هم گروهک هایی مانند پژاک، کوموله و دموکرات با استفاده از فضای اقلیم کردستان و مناطق هم مرز با کردستان ایران اقدام به یک سری عملیات تروریستی علیه مردم استان کردستان ایران کردند که در این خصوص دولت ایران مسئول است که امنیت همه شهروندان را تامین کند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: ایران بارها در مذاکره با مسئولان اقلیم کردستان عراق مسئله استفاده گروهک های تروریستی از خاک اقلیم کردستان علیه ایران را در میان گذاشته است.

هانی‌زاده تصریح کرد: متاسفانه اخیراً تحرکات آنها افزایش یافته که در این رابطه ایران این حق را دارد که این گروهک های تروریستی را تعقیب کند.

وی افزود: ابتدا ایران از طریق گفتمان دیپلماتیک و در واقع رودرو با مقامات اقلیم کردستان خواست که مانع اقدامات تروریستی این گروهک ها از اقلیم کردستان شوند، اما این امر موثر نشد، طبیعتا ایران این حق را دارد که این گروهک های تروریستی را تعقیب و سرکوب کند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: چنانچه در گذشته گروهک منافقین هم از خاک عراق علیه ایران اقداماتی انجام می دادند و ایران هم در برابر این اقدامات، اقداماتی علیه گروهک ها انجام داد و قوانین بین‌المللی این حق را به ایران می دهد که برای حفظ مرزها و شهروندان خود از همه ابزارها استفاده کند از جمله تعقیب گروهک ها.

هانی زاده گفت: ترکیه بارها به بهانه سرکوب اعضای PKK تا عمق خاک عراق پیشروی کرده و حتی در سوریه هم این اقدامات را انجام داده است.

وی متذکر شد: این حق ایران است که گروهک های تروریستی که اقداماتی علیه ایران انجام می دهند را در هرکجا که باشند تحت تعقیب قرار بدهد.

این کارشناس مسائل منطقه درخصوص سکوت مقامات مرکزی و اقلیم در برابر اقدامات این گروهک ها، بیان کرد: متاسفانه مقامات اقلیم کردستان از یک سواعلام می کنندکه مانع نفوذ این گروه ها در خاک ایران خواهند شد و از سوی دیگر شاهدیم که بارها این گروهک ها علیه مردم کردستان ایران اقدام کردند و مردم آن مناطق بارها از دولت خواستار سرکوب این گروهک ها شدند.

هانی زاده افزود: هیچگاه مسئولان کردستان به طور جدی مانع نفوذ گروهک های تروریستی به خاک ایران نشدند و ایران چندین بارهشدار داده است که اگر این هشدارها موثر نباشد طبیعتاً ایران اقدام نظامی انجام خواهد داد.

وی افزود: این مشکل در اقلیم کردستان وجود دارد که نگاه کاملا قومیتی نسبت به این گروهک ها دارند و مسئولان اقلیم احساس قومیت گرایی بیشتری دارند و البته دولت مرکزی نفوذ امنیتی بالایی برروی اقلیم کردستان ندارد.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: پارلمان جدید با پارلمان گذشته تفاوت دارد و جریانات جدیدی وارد شدند که طبیعتاً در فضای عراق مشکلاتی وجود خواهد آورد.

هانی زاده گفت: در گذشته اکثریت در پارلمان ائتلاف های نزدیک به مرجعیت بودند اما امروز جریان صدر وارد چرخه پارلمان شده و کار دشوارتر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعی است که در آنجا مرجعیت و جریان مردمی نفوذ دارند و ایران نفوذ خود را حتی در پارلمان آینده حفظ خواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار