هشتم آذرماه سال ۱۳۹۰ بود که پس از مطالبات مردمی، کلنگ احداث طرح راه آهن ایلام با حضور مسوولان وقت به زمین زده شد، طرحی که اجرایش چندین بار در همین مرحله متوقف شده بود و این مهم بعد از گذشت نزدیک به ۱۰ سال با تبیین برنامه و تخصیص اعتبار در سال جاری وارد مرحله اجرایی شد.
کد خبر: ۹۳۸۵۴۸۵
|
۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،توسعه راه ها به ویژه در بخش ریلی جزو پیش شرط های دسترسی به توسعه پایدار به شمار می رود چرا که تا راه مناسب نباشد، هیچ گونه فناوری نمی تواند به مناطق دورافتاده راه یابد.

استان محروم و مرزی ایلام جزو معدود استان هایی است که از امکان اتصال به شبکه سراسری راه آهن نیز بی بهره مانده است، کوهستانی و سخت گذر بودن راه های ایلام، بالا بودن هزینه تمام شده ایجاد راه های اصلی و افزایش نیافتن پروازهای فرودگاهی در این استان خواسته یا ناخواسته ذهن مردم را معطوف به استفاده از شبکه سراسری راه آهن می کند.

صدای راه آهن و سوت قطار که می‌بایست بیش از یک دهه پیش در دیار مرز نشین شنیده می‌شد، داستانی تمام نشدنی برای شهروندان این استان است و هم‌اکنون در گام‌های آخر این پروژه مردم انتظار دارند دولت سیزدهم کمر همت بسته و آن را در کوتاه مدت به سرانجام برساند.

راهبرد دولت سیزدهم در توسعه شبکه ریلی و در عین حال تولید ریل راه آهن در کشور، به روند توسعه خطوط ریلی شتاب بخشیده و امروز قطار توسعه با سرعت در مسیر رو به جلو در حال حرکت است.

این در حالی است که با توجه به مرز بین المللی مهران و صادرات و واردات کالا و اینکه سالانه بیش از چهار میلیون نفر از این مرز برای سفر به عراق تردد می کنند و به واسطه اهمیت رویداد بزرگ کنگره اربعین، چهره استان ایلام در زمینه زیرساخت ها بویژه راه های مواصلاتی تاحدودی متحول شده اما دسترسی به شبکه راه‌آهن برای این استان از دید مسئولان امر بسیار مهم بوده است.

در واقع اتصال ایلام به شبکه سراسری راه آهن به دلیل وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همسایگی این استان با استان های واسط، میسان، دیاله و اینکه کانون تردد زائران و صدور کالای ایرانی کشور همسایه محسوب می شود، دارای توجیه اقتصادی و فنی بسیار بالایی است.

اکنون که ایلام با داشتن این میزان مرز مشترک و به واسطه همجواری و نزدیکی با کشور عراق در کانون توجه مسئولان و مردم قرار دارد، بهترین فرصت است که با اجرایی کردن راه آهن چهره این استان و به تبع آن سایر نقاط منتهی به مرز مهران متحول شود چرا که بهره مندی از این مهم یکی از فاکتورهای اصلی توسعه است و نباید ساده از آن گذشت.

استان های همجوار و همسایه ایلام همگی به شبکه ریلی کشور متصل شده اند، بیشتر کارشناسان حوزه اقتصادی، نبود راه ارتباطی مناسب و دسترسی نداشتن به شبکه ریلی را از مهم ترین دلایل توسعه نیافتگی استان ایلام برشمرده اند.
 

تاکید رئیس جمهوری بر اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور

رییس جمهوری در چهارمین سفر استانی خود در مهرماه سال جاری با حضور در استان ایلام در سخنانی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک ایلام با عراق، تاکید کرد: مرز نه تهدید که یک فرصت بسیار خوب برای ارتباط مردم ۲ کشور ایران و عراق بویژه مردم ایلام است که ریشه فرهنگی، اعتقادی و باور و ایده با همدیگر دارند.

آیت الله رئیسی خواستار تشکیل کارگروه حقوقی و اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق بویژه استان ایلام و استان های همجوار در عراق به منظور رفع مشکلات صادرکنندگان شد و گفت: باید زیرساخت های استان ایلام به نحوی آماده شود که مساله کریدور ریلی و آزادراه به عنوان وسیله ارتباطی‌ کامل با کشور عراق در این استان آماده شود و هم زمینه برای صادرات در استان که می تواند یکی از بازارهای اصلی تولید کننده کالای ایرانی تبدیل شود و این یک ضرورت است.

تلاش نمایندگان استان برای اجرایی شدن تحقق راه آهن در ایلام

نماینده حوزه شمالی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: راه آهن و خط ریلی در استانی که به استناد اسناد بالادستی از ضروریات استان‌های نفت و گاز خیز است، به آرزویی دست نیافتنی برای ایلامیان تبدیل شده است.

علی اکبر بسطامی افزود: ایلام تنها استان فاقد شبکه ریلی در کشور است در حالی که طبق دستور مقام معظم رهبری باید تمامی استان های دارای منابع نفت و گاز به شبکه ریلی متصل باشند.

وی تاکید کرد: پیگیری هایی متعددی با مسئولان وزارت راه و شهرسازی انجام و مناقصه گذاری فاز اول اجرای پروژه راه آهن ایلام آغاز شد و اعتباراتی نیز در این خصوص برای آغاز بکار فاز اول این پروژه اختصاص یافته است.

سارا فلاحی دیگر نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی درباره اتصال راه آهن ایلام به شبکه سراسری گفت: با توجه به اینکه ایلام کریدور اصلی برای رسیدن به مدیترانه، ‌عراق و کشورهای همسایه است، اتصال راه آهن استان به شبکه سراسری از طریق شهرهای اسلام آباد، ‌ایوان، ایلام، مهران، اندیمشک و نجف اهمیت دارد.

اتصال به شبکه ریلی مطالبه مردم استان است

استاندار ایلام نیز با اشاره به موقعیت قرارگیری ایلام در غرب ایران و دروازه ورود به غرب آسیا، اتصال استان به شبکه ریلی کشور را از مطالبات اصلی مردم و نیاز ضروری ایلام دانست.

محمد نوذری بیان کرد: اتصال ایلام به راه آهن سراسری از طریق اسلام آباد به ایلام، ایلام به دهلران و دهلران به نجف که در آن ایلام به مرکز کشور و عراق متصل خواهد شد، در دست اقدام است.

وی گفت: این طرح‌ها نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه است که در صورت راه اندازی می‌تواند مورد استفاده همه هموطنان قرار گیرد.

اتصال ایلام به شبکه ریلی عملیاتی شد

استان ایلام باید از طریق خط راه‌آهن اسلام‌آباد کرمانشاه به اندیمشک خوزستان وصل شود تا در شبکه ریلی کشور قرار گیرد و بر این اساس و با تلاش های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و تلاش بی‌وقفه استاندار ایلام و رایزنی‌های متعدد وی با مسوولان ارشد کشور، این طرح ردیف اعتبار ملی گرفت تا عملا وارد فاز اجرایی شود.

این پروژه که از اسلام‌آباد کرمانشاه آغاز می‌شود و به سمت ایلام ادامه یافته و سپس از مهران و دهلران به اندیمشک خوزستان می‌رسد، ۷۴ کیلومتر طول دارد که در این مرحله عملیات اجرایی ۱۷.۵ کیلومتر آن با اعتبار مشخص آغاز شده است.

این پروژه از سال ۹۰ تا کنون بارها کلنگ‌زنی شد، خیلی‌ها اجرایی شدن آن‌را به اسم خود تمام کردند و بنرها در تقدیر و تشکر از آن‌ها بر در و دیوار شهر نصب شد اما نه تنها صدای سوت قطار در ایلام شنیده نشد که امید ایلامیان برای اجرایی شدن این پروژه و تحقق این مطالبه بحق هر روز کمرنگ‌تر شد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از عملیاتی شدن اتصال استان به شبکه ریلی خبر داد و گفت: ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در سال جاری در نظر گرفته شده است.

عبدالله بهادری اظهار داشت: یکی از مهمترین پروژه‌های حوزه راه استان پروژه راه آهن است، این پروژه با توجه به اهمیت و ضرورتی که برای احداث آن وجود دارد از سال ۹۱ استارت خورد اما به دلایل محدودیت‌های اعتباری، این پروژه تا ابتدای سال جاری متوقف بوده است.

وی افزود: در سال جاری از اعتبارات پیوست قانون حدود ۷۰ میلیارد تومان، از اعتبارات متوازن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان و اعتبارات مناطق کمتر توسعه یافته حدود ۱۹ میلیارد تومان و در مجموع نزدیک ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در سال جاری در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام یادآور شد: خوشبختانه پیمانکار این پروژه انتخاب شده و طول مسیری که در مرحله اول مورد اجرا قرار می‌گیرد ۸۰ کیلومتراست(ازشهرستان اسلام آبادغرب استان کرمانشاه تا شهرستان چوار استان ایلام) که ۱۷ کیلومتر آن قرارداد منعقد شده است.

بهادری تاکید کرد: مبلغ قرارداد این پروژه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان می باشد و قریب به سه ماه است که عملیات اجرایی این پروژه از سمت اسلام آباد به ایلام آغاز شده است.

وی تاکید کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به اهتمام جدی و ضرورتی که دولت برای این پروژه دیده، عملیات اجرایی این پروژه در سال جاری روند ثابت و خوبی به خود بگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: پیش بینی شده با تمهیداتی که دولت دیده و قول مساعد ریاست جمهوری، در یک بازده زمانی چهار ساله این پروژه به سرانجام برسد.

بازده زمانی چهارساله برای اجرای پروژه راه آهن ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه پیشرفتی بالغ بر پنج درصد دارد، یادآور شد: این پروژه از سمت اسلام آباد به ایلام شروع خواهد شد، برای اجرای این پروژه به طول ۷۵ کیلومتر یک برنامه میان مدت منظور شده است.

بهادری اضافه کرد: در برنامه کوتاه مدت برای اجرای ۱۷ کیلومتر از این پروژه با ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار قرارداد منعقد شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به اهتمام جدی و ضرورتی که دولت برای این پروژه دیده، عملیات اجرایی این پروژه در سال جاری روند ثابت و خوبی به خود بگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: پیش بینی شده با تمهیداتی که دولت دیده و قول مساعد ریاست جمهوری، در یک بازده زمانی چهار ساله این پروژه به سرانجام برسد.

امید است گام نخست اجرایی شدن این پروژه مهم در استان محروم و مرزی ایلام را که دولت سیزدهم آغاز کرده است در سریعترین زمان ممکن تکمیل و به سامان برسانند.

ارسال نظرات