خبرهای داغ:

ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام در گرو تشکیل کارگروه استانی!

شاهرود_مجموعه تاریخی بسطام، ثروتی بی‌نظیر و فاخر در شرق استان سمنان است که منتظر رفع موانع جهانی شدن می‌باشد.
کد خبر: ۹۳۸۵۸۰۰
|
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲

ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام در گرو تشکیل کارگروه استانی!به گزارش خبرنگار بسیج، در نشستی که به همت کنشگران مدنی و علاقمندان و فعالان میراث عصر سه شنبه در مسجد بایزید آستان مقدس امامزاده محمد (ع) و سلطان العارفین بایزید بسطامی شهر بسطام با حضور تعدادی از مسئولین بخش و شهرستان برگزار گردید، وفاق جمعی مسئولین بعنوان مهم‌ترین عامل تسریع در این امر شمرده شد.
حمید رضا حسنی ریاست اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان شاهرود با اعلام اینکه روند ثبت جهانی پیچیدگی‌های خود را دارد، از همه مسئولین در سطح شهرستان و استان تقاضا نمود، با مساعدت لازم، موجب تسریع در این امر شوند.
وی با بیان اینکه یکی از موانع ثبت جهانی، نصب بنر بر روی یک دیوار ۷۰۰ یا ۸۰۰ ساله است، تاکید کرد: مجموعه به لحاظ بصری و منظر باید مورد تاکید ارزیاب یونسکو قرار گیرد، از اوقاف و امنا درخواست همیاری نمود.
حجت الاسلام بخشی ریاست اداره اوقاف و امور خیریه بسطام با بیان اینکه ثبت جهانی آرزوی دیرینه همه مردم شهرستان و مسئولین است بیان نمود: موانع ثبت جهانی برای اداره اوقاف مشخص نیست و در قالب هیچ نامه‌ای ابلاغ نشده است.
بخشی با بیان اینکه نباید از بعد فرهنگی و مذهبی مجموعه غافل شد، گفت: اوقاف و امنا از هم جدا نیستند واز اداره میراث درخواست نمود به منظور تعامل کامل با مجموعه میراث، بهتر است اوقاف هم در جلسات میراث حضور یابد تا بتواند در جریان امور قرار گرفته و به رفع موانعی بپردازد که بواسطه اوقاف و امنا بوجود آمده است.
حسن رضوانی ریاست هیئت امنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پیوست عدالت در هر زمینه‌ای اعلام نمود: ما پیوسته در حال تعامل با میراث بوده ایم و در موارد متعدد از جمله مرمت مسجد بایزید این موضوع را اثبات نموده ایم.
رضوانی افزود: جای تأسف است که ذهن مردم را با یک بنر منحرف کنیم، درحالیکه حذف بنر در زمان کوتاهی انجام خواهد شد.
او از مجموعه میراث درخواست نمود: کارگروه ثبت جهانی تشکیل شده تا همه مسئولین از موانع ثبت این ثروت عظیم مطلع شده و همگام با هم به رفع آن بپردازند.
سلیمانپور سرپرست شهرداری بسطام از اداره مسکن و شهرسازی درخواست نمود با ورود و تامین زمین به شهرداری بسطام کمک کنند تا شهرداری بتواند حرائم مجموعه را آزاد کند.
حامد عادل مدیر پایگاه میراث بسطام و خرقان به نگاه ویژه وزارتخانه به مجموعه بسطام اشاره کرد و گفت: تا کنون تعامل واقعی بین متولیان شکل نگرفته و نباید هیچ ارگانی خود را مالک مجموعه بداند.
عادل با بیان اینکه این ثروت عظیم متعلق به همه مردم است و باید به آیندگان منتقل شود، گفت: باید همه ارگان‌ها منیت را کنار گذاشته و بدون هیچ پیش شرطی برای رسیدن به این مهم تلاش کنند.
علی باقری بخشدار بسطام در پایان ضمن تشکر از برگزاری چنین جلسه‌ای و ادامه آن به صورت مستمر از همه مسئولین و فعالان این بخش درخواست کرد، هم راستا و در تعامل با هم کار را پیش ببرند تا در آینده نزدیک مجموعه تاریخی بسطام ثبت آثار جهانی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها