معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور در برنامه «سلام تهران»:
معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشورگفت: یکی از تهدیدها مهم در حوزه شهری، کاربری ناسازگار است و باید کاربری های ناسازگار به سمت ایمن‌سازی حرکت کنند.
کد خبر: ۹۳۸۶۸۶۲
|
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسدالله کریمی صبح امروز با حضور در برنامه «سلام تهران» در خصوص تهدیدهای سایبری، ضرورت شناسائی تهدیدها و آمادگی مسئولان شهری در حوزه پدافند غیرعامل ، توضیحاتی ارائه داد.

وی ابتدا درباره انواع مختلف دارایی‌های یک شهر و ضرورت صیانت از این سرمایه‌ها، گفت: دارایی‌ها انواع مختلف دارد که حراست از آن امری ضروریست . عمده دارایی ها مردم هستند. بخشی از دارایی‌ها کاربردی و زیرساخت‌های ما هستند .و بخشی هم شامل دارایی‌های سایبری و سرمایه‌های حوزه‌های فنی و ارتباطی و دسته‌‌ای هم شامل سرمایه های معنوی و ملیست که در همه کشورها وجود دارد و باید به نوعی از همه حفاظت شود.

کریمی افزود: در گذشته پیشینیان در شهرسازی قدیم برخی محافظت هایی مانند برج و خندق ایجاد می‌کردند که از جان و مال مردم در برابر تهدید ها حفاظت می کردند که در کشور ما این شیوه مرسوم نبود.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه تهدید امری بعید و دور نیست، اضافه کرد: وقتی صحبت از تهدید می‌شود دوری و نزدیکی ملاک نیست برخی از تهدیدها منشاء طبیعی دارند مانند سیل و زلزله و برخی از تهدیدها منشاء انسانی و عمدی و غیرعمدی دارند و متناسب با تهدیدها باید سازوکارهایی اتخاذ شود به عنوان مثال در شهر ها فعال بودن سیستم های متعدد ممکن است عامل ایجاد اختلال هایی شوند که اگر جنبه عمدی در کار باشد منجر به بروز مشکل می‌شود که باید آن را خنثی کرد .

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تغییر ماهیت جنگ‌ها در عصر فعلی، اظهار کرد: در گذشته اگر صحبت از تهدید می شد ذهن به سمت جنگ لب مرز و نظامی سوق پیدا می‌کرد اما در حال حاضر با وجود همه الزامات و پروتکل‌ها، جنگ ها به داخل کشور و شهر ها رسید و همه جنگ ها در لب مرز نیست و دشمنان به دنبال این هستند که زیرساخت هایی که به مردم خدمات رسانی می کنند را از چرخه فعالیت خارج کنند تا به اهداف خود برسند.

وی با بیان اینکه دشمنان با بروز این تهدیدها، اهداف خود را پیگیری می کنند اضافه کرد: به عنوان مثال اگر ظهور و بروز تهدیدی منجر به اختلال در خدمات رسانی شود با جریان سازی رسانه‌ای منجر به تنش اجتماعی و در نهایت اختلاف و جدایی بین مردم و دولت می‌شود از این رو این رو دولت ها باید زیرساخت‌ها را مهیا کنند تا در صورت بروز هرگونه تهدید، خدمات‌رسانی را به سرعت به چرخه فعالیت خود بازگردانند.

کریمی با بیان اینکه در تهدیدها دشمن عموماً به دنبال جدا کردن مردم و دولت است، اظهار داشت: وقتی ما با پیشرفت علمی می رسیم و شهرها به سمت هوشمند سازی حرکت می کنند در کنار همه مزایا در دل خود آسیب‌هایی هم دارند و ما در کنار استفاده از تکنولوژی باید با دید باز به سمت هوشمند سازی حرکت کنیم و اگر پیش‌بینی نکنیم با بروز خطراتی مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جنگ های شهری حالت نظامی ندارد و دشمن در حوزه های مختلف ورود می‌کند، اظهار کرد: در این قبیل اقدامات، پیداکردن منشا سخت است و نمی‌توان روی اقدامات مقابله‌ای تمرکز کرد از این رو ضربه زدن از این راه بسیار مورد توجه دشمن است و یکی از موضوعات مهمی است که باید پیشگیری شود.


کریمی تصریح کرد : یکی از راه‌های مقابله با این تهدیدها، راه‌اندازی شبکه ملی ارتباطات است که هرچه وابستگی ما به کشورهای خارجی در حوزه فناوری کمتر باشد بروز این مشکلات هم کمتر است.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه همه تهدیدها در حوزه فناورانه و سایبری نیست، ادامه داد: یکی از تهدیدها مهم در حوزه شهری، کاربری ناسازگار است و باید کاربری های ناسازگار به سمت ایمن‌سازی حرکت کنند.

وی ادامه داد: در بحث کاربری ناسازگار بعضاً شاهد تهدیدهای انسان‌ساخت هستیم که باید به آن توجه شود مثلاً مراکز خطرزا نباید کنار منازل مسکونی یا مجتمع تجاری قرار بگیرند و اینها جزو تهدیدهای انسان ساخت است که باید به آن توجه شود.

کریمی به عضویت یافتن سازمان پدافند غیرعامل در شورای عالی اشاره و اظهار کرد: بعد از این عضویت، به تفکیک طرح های جامع و تفصیلی شهرها مورد توجه قرار گرفت و بر مکان یابی درست تاکید شد و مشاوران شهرسازی در خصوص توسعه شهرها اظهار نظر می‌کنند و ضمانت اجرای قوانین بر عهده شوراست و از این طریق جلوی بسیاری از مخاطرات گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید پیش از تهدید دنبال راهکار بود اظهار کرد: در فناوری ها باید از قبل فکر کنیم چه تهدیداتی ممکن است بروز کند.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیر‌عامل در خصوص ترویج فرهنگ پدافند غیرعامل در بین مسئولان شهری گفت: شهرداران به عنوان مدیریت شهری منصوب شدند و سازمان پدافند در حوزه معاونت شهری با این شهرداران وشورای اسلامی در ارتباط است و باید به موضوع پدافند غیرعامل در شهرها توجه کنند.

ارسال نظرات