فرمانده سابق سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام گفت: مردم ایلام توانستند‌ در آغازین روزهای جنگ، لشگر پیاده و مکانیزه دشمن را زمین‌گیر‌ کنند.
کد خبر: ۹۳۸۸۳۸۷
|
۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار الله‌نور نوراللهی در ‌یادواره شهدای بخش سیروان که در‌"کنجانچم" برگزار شد، بیان حقایق دفاع مقدس را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: اگر‌ کسی در بیان حقایق دوران دفاع مقدس کوتاهی کند دچار‌ کم‌فروشی شده و در مقابل شهدا مسئول است.

این یادگار دوران دفاع مقدس به نقش مردم ایلام در بازدارندگی دشمن در آغازین روزهای جنگ پرداخت و گفت: شما مردم ایلام از مردانی هستید که در میدان جنگ مردانگی را معنی کردید، اینجا "کنجانچم"‌، "پل شکسته" اولین خط دفاعی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی مقابل ارتش مهاجم حزب بعث تشکیل داد.

وی افزود: نخستین خط دفاعی با محوریت همه مردم عزیز این دیار و فرماندهی و رهبری یک روحانی فاضل‌، زاهد، عارف، پارسا به‌نام آیت‌الله عبدالرحمن حیدری ایلامی که شناسنامه استان ایلام است تشکیل شد.

معاون سابق دانشگاه امام حسین(ع) روایت خود را از آغازین روزهای جنگ را روایت سرباز در میدان دانست و بیان کرد: من در لابه‌لای روزنامه و کُتب تألیفی دیگران مطالعه نکرده‌ام که برایتان بگویم؛ بلکه به‌عنوان سرباز روزهای اول جنگ ـ که 31 شهریور در سال 1359 ساعت 13 مهران به شرایط سقوط نزدیک می‌شد ـ بنده با رفقایم که بعضی در همین جلسه هستند در بهرام‌آباد بودم و ساعت 5 بعدازظهر مسیر را طی کردم به‌طرف مهران، نیمه‌های شب به مهران رسیدم، شب بنا به وضعیتی که پیش آمد. نهایتاً از پشت پاسگاه رضاآباد من خودم را به همین "گچه"پای دامنه "ذیل" رساندم و با اولین نفری که در کوه ارتباط برقرار کردم شهید "عباس مامی" (رحمت خدا بر او باد) بود که در آن زمان جوانمرد ژاندارمری سابق بود، در خطوط مقدم نبرد حضور داشته‌ام و روایتگر واقعیت‌های جنگ هستم.

وی اضافه کرد: وقتی ما دو نفر صبح که شد خودمان را به بالای پاسگاه "سد" رساندیم خبری دیگر از افراد نبود. خدا شاهد است با اولین ایرانی و اولین رزمنده که از این خط عبور کرده بود و به حوالی پاسگاه "سد" رسید، حضرت آیت الله حیدری که راننده او یک بزرگواری که مسئول بنیاد مهاجرین بود و قبل از جنگ عراق او را به ایران فرستاده و تبعید کرده بودند به‌نام "آقای طاهری" مواجه شدیم، وقتی که آیت الله حیدری را دیدم و وضعیت را برایش تشریح کردیم، دیگر نگذاشتیم جلو برود و گفتیم؛ "حاج‌آقا! قضیه خیلی غلیظ‌تر از آن است، برگرد."

 اولین خط دفاعی مقابل ارتش کلاسیک عراق در اینجا [کنجانچم] تشکیل شد

فرمانده سابق سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام، در ادامه خاطرنشان کرد: تا ما داشتیم برمی‌گشتیم به‌طرف خط خودی ـ تقریباً اول صبح بود و آفتاب بالا آمده بود ـ نیروهای عراقی از پاسگاه "زالوآب" حرکت کردند و به‌طرف پاسگاه "سد" آمدند.

وی افزود: به‌خاطر آن دارم عرض می‌کنم، اگر می‌گویم؛ اولین خط دفاعی مقابل ارتش کلاسیک عراق در اینجا [کنجانچم] تشکیل شد، این یک حقیقت است و آن این است ما وقتی برگشتیم، با شرایطی که دیگر پیش آمده بود، تا رسیدیم به همین منطقه و نهایت امر ما در همین منطقه "انتهای امیرآباد" مقاومت کردیم، سنگر به سنگر و عراق را با وضعیتی مواجه کردیم که نهایت پل "کنجانچم" را منهدم کرد و عقب‌نشینی کرد و رفت روی ارتفاعات "ذیل"، "کانی‌سخت" و "کولک".

نوراللهی ادامه داد: برادران و خواهران، اگر این خط در اینجا تشکیل شد، صرفاً در قالب یک خاطره برای این‌که بگوییم، ما اولین خط دفاعی را تشکیل دادیم، این کفایت نمی‌کند. قصه فراوان است، درس فراوان در این نکته هست و آن این است که دوستان عزیز 5 استانی که در زمان جنگ با هجمۀ حزب بعث عراق مواجه شدند، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی بودند.

ما می‌خواهیم حقایق دفاع مقدس و جوانمردی مردمان ایلام را بگوییم

این فرمانده ارشد «عملیات نصر8» به وجه تمایز استان‌های مورد هجمه بعث عراق در آغاز جنگ گریزی زد و گفت: وجه تمایز استان ایلام با سایر استان‌ها در این است، ما بازی با کلمات نمی‌خواهیم بکنیم، ما می‌خواهیم حقایق دفاع مقدس و جوانمردی مردمانی را بگوییم که باز، پتانسیل و ظرفیت برای خدمت به این انقلاب و این نظام دارند، آن وجه تمایز این است، خوزستان لشکر92 زرهی ارتش را داشت، کرمانشاه لشکر81 زرهی را داشت، کردستان لشکر28 پیاده را داشت، آذربایجان غربی لشکر64 پیاده ارومیه را داشت و تنها استانی که لشکر نداشت، استان ایلام بود.

بهره‌گیری از توانمندی مردم وبا استفاده مطلوب، خلأ لشکر نظامی کلاسیک پر شد

این یادگار دوران دفاع مقدس ابراز کرد: اما استان ایلام یک‌سوم کل مرز درگیر، یعنی از دهانه "فاو" تا ارتفاعات "اشنویه" 1336 کیلومتر طول این مرز است. یک‌سوم این مرز یعنی 430 کیلومتر از این مرز در استان ایلام بود اما این استان بدون برخورداری از یگان سازمانی ارتش مقتدر جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از توانمندی مردم با استفاده مطلوب از نقش مردم از همه مردم عزیز، از ایلات مختلف و طوایف مختلف، بزرگ و کوچک شهر و روستا استفاده شد و وقتی مردمان و وقتی مردم ایلام آمدند خلأ لشکر نظامی کلاسیک را پر کردند.

معاون سابق دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: به‌گواهی تاریخ و به‌گواهی مرزها و زنانی که در قید حیات هستند و اطلاع دارند، فراموش نمی‌کنیم که در همین منطقه چند جبهه شکل گرفت و آن جبهه‌ها، "جبهه مهران"، "جبهه دهلران" و "جبهه میمک" بودند که در همین سه جبهه باز اقوام آمدند، محوربندی کردند، دهلران، مردمان شریف دره‌شهر و آبدانان و بدره در جبهه دهلران توانستند یک خط بسیار خوب تشکیل دهند. ایلات دیگر ما در جبهه مهران، مردمان شجاع و دلیر ملکشاهی محور "ترشابه" و "پشمین" و تنگ "مزی" و "چنگوله" با مردم "شوهان" که شهره شهرمان هستند تشکیل شد که آنان را باید قهرمانان نترس "شوهانی" نام برد.

نوراللهی اضافه کرد: و این منطقه [کنجانچم] ایلات ما به‌ویژه ایل بزرگ میشخاص و بخش کنونی سیوان، مردمان قجر و روستاهایی که نام بردم، اینها هم "ارتفاعات ذیل"، تنگه "کنجانچم" و "کانی‌سخت" تا "کولک" و ارتفاعات بسیار مهم "گنجی‌ویس" با این مردمان شریف و کنار این مردم مهاجرین عزیز ما بودند.

حضور مهاجران در جبهه‌های ایلام، حضوری واضح، صریح و کاملاً روشن است

وی گفت: برادران درست است این ایلات ما در اینجا خوب درخشیدند ولی نقش مهاجرین عزیز که ما در همین منطقه روز 14 آبان سال 59 یعنی روزی مثل امروز شهید "اکبر فرجیان‌زاده" در همین ارتفاع مشرف به ذیل به شهادت رسید، ایشان بچه همدان و فرمانده عملیات سپاه ایلام بود.

در عملیاتی که "قجرهای" قهرمان ما در 11 بهمن در "کانی‌سخت" و حوالی ارتفاعات "شورشیرین" و در همین منطقه انجام دادند، عملیات خوبی هم بود و الآن در لیست عملیات‌ها هست، شهیدانی که ما دادیم یکی بچه کاشان بود، یکی بچه قم، پس معلوم است مهاجرین در اینجا حضور واضح، صریح و کاملاً روشنی داشته‌اند.

از 141 شهید بخش سیوان 11 خانواده از اینها دو شهید تا 5 شهید دارند

رئیس ستاد لشکر امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اگر ما به نقش ایلی و قبیله‌ای و بخشی و شهرستانی اشاره می‌کنیم به‌عنوان آنهایی که محوریت بیشتر داشته‌اند است والّا همه بودند و کار کرده‌اند؛ اما چون محفل امروز متعلق به 141 شهید بخش سیروان است و حدود 400 جانباز فدکار و 17 آزاده عزیز تمرکز به‌روی یک قوم کرده‌ایم.

وی ابراز کرد: از 141 شهید بخش سیوان 11 خانواده از اینها دو شهید تا 5 شهید دارند، خیلی حرف است، یک روستا در ایل بزرگ "میشخاص" روستای محمودآباد، 90 خانوار امروز سابقه و شناسنامه 93 رزمنده از پیشکسوتان و رزمندگان را به نام خود ثبت کرده است، اینها را باید بازگو کرد، مردمان شریف این بخش نه‌تنها در این میدان حماسه آفریدند بلکه در پشتیبانی از جبهه نیز یک قلم اشاره می‌کنم و آن این است که 400 رأس گوسفند را در یک روز به جبهه و رزمندگان اهدا کردند.

سردار نوراللهی گفت: برادران، نباید از کنار این ایثار و ازخودگذشتگی جان و مال مردم ایلام در دوران دفاع مقدس گذشت.

وی گفت: سخن این است، ما یادواره که برگزار می‌کنیم، و سخن از رشادت و مردانگی، زنان و مردان می‌گوییم، می‌خواهیم در تاریخ بماند.

مردم ایلام توانستند لشگر مکانیزه و لشگر پیاده صدام را زمینگیر کنند

نوراللهی در ادامه به جبهه "میمک" اشاره کرد و بیان داشت: جبهه بعدی که "میمک" است که با محوریت ایل بزرگ خزل و سایر اقوام پشتیبانی می‌کردند. "تنگه بیجا و بینا" ایل‌های ارکوازی و بولی، ببینید از رودخانه "تنگ‌بیجار" تا رودخانه "کرخه" مرز استان ایلام را تشکیل می‌دهد و مردمان ایلام این افتخار را دارند که بدون یگان نظامی ارتش و سپاه و سایر نیروهای مسلح که در آن مقطع شرایط خاص داشتیم، با یگان‌هایی که اعزام شد و به میدان آمدند، توانستند پیشروی دشمن را سد کنند و این را در تاریخ خواندنی کنند که مردم می‌توانند لشگر مکانیزه و لشگر پیاده را هم زمینگیر کنند.

امروز روز بازگوکردن حماسه آن مردمان است

سردار نوراللهی یادآور شد: استان ایلام مقابل لشگرهای قوی بود، این در اطلس ایلام مورد اشاره قرار گرفته است وقتی دشمن آمد میمک را گرفت با لشگر2 پیاده کوهستان و پشتیبانی تیپ37 زرهی میمک را گرفت، وقتی آمد مهران را اشغال کرد؛ با لشگر2 مکانیزه و تیپ17 زرهی آمد این منطقه را اشغال کرد و لشگر1 مکانیزه دشمن که در آن مقطع 12 لشکر داشت 5 لشگر پیاده، 5 لشگر زرهی و دو لشگر زرهی، لشکر1 مکانیزه در محور "فکه" و "دهلران" بود، پس مقابل لشکر و تیپ‌های زرهی، مردم اراده کردند و ایستادند، خط تشکیل دادند و امروز روز بازگو کردن حماسه آن مردمان است.

هر روز یک عاشورا با 73 شهید داشتیم

فرمانده سابق سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام گفت: امروز، روز قدرشناسی از این حماسه‌ها است، برادران و خواهران اگر دوران دفاع مقدس را به‌ماه بگوییم؛ 96 ماه، اگر به روز تبدیل کنیم دوهزار و هشتصد و هشتاد روز ما جنگ داشتیم، ولی ما با خون‌دادن و با ازخودگذشتن توانستیم، هر روز یک کربلا به‌وسعت 1336 کیلومتر یعنی از غرب تا جنوبی‌ترین نقطه و هر روز یک عاشورا با 73 شهید داشتیم.

برای ماندگاری چنین سرمایه‌ای تلاش کنیم تا این حماسه‌ها باقی بماند

سردار نوراللهی در پایان گفت: 210هزار از شهدای ما از مجموعه 230هزار شهید متعلق به دفاع مقدس است، چه در خط مقدم و چه در بمباران‌هاست. 210هزار را تقسیم بر 2880 روز یعنی هر روز ما یک عاشورا و امروز ما وارث چنین سرمایه و چنین امانتی هستیم باید برای ماندگاری چنین سرمایه‌ای تلاش کنیم تا این حماسه‌ها باقی بماند.

اخبار مرتبط
ارسال نظرات