ساری- بانوی موفق و جوان مازندرانی هدف خود از فرزندآوری را در وهله اول یک باور دینی و سپس جامه عمل پوشاندن به منویات رهبری و تاکید ایشان بر رشد جمعیت عنوان کرد.
کد خبر: ۹۳۸۸۴۶۳
|
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران، طی دهه‌های اخیر موضوعات مختلف همچون تغییر سبک زندگی، کاهش آمار ازدواج، کاهش میل عمومی به فرزندآوری، مهاجرت و مسائل اقتصادی موجب شده که جمعیت ایران به سمت پیری حرکت کند.

کاهش شدید میانگین رشد جمعیت و بغرنج شدن این وضعیت، مسؤولان نظام را بر آن داشت تا با اعمال سیاست‌هایی کشور را از پیری برهانند و مشوق‌هایی را در نظر بگیرند تا افکار عمومی را به سمت فرزندآوری و افزایش جمعیت سوق دهند.

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که اخیراً شورای نگهبان آن را تأیید کرده مبین این موضوع است؛ در این طرح، دولت مستقر عزم خود را جزم کرد تا موانع را از سر راه جوانان بردارد تا امر فرزندآوری زمینه‌ای برای جلوگیری از پیری جمعیت کشور باشد؛ از طرفی تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص زیاد کردن عده و تبیین پیامد‌های مثبت فرزندآوری نیز، گواه روشنی است که رشد و تعالی و بقای خانواده‌های ایران در گرو جوان نگهداشتن جمعیت است.

یک بانوی دهه هفتادیِ مؤلف که صاحب چهار فرزند است در کنار رسالت مادری، امور تحصیلی و فعالیت اجتماعی و فرهنگی را هم پیگیری می‌کند و از طرفی اخذ مدارج علمیِ بالاتر نیز یکی از اولویت‌های وی در زندگی است.

فرزندآوری مانع پیشرفت بانو دهه هفتادی نشد+ تصاویر
این بانوی موفق و جوان مازندرانی هدف خود از فرزندآوری را در وهله اول یک باور دینی و سپس جامه عمل پوشاندن به منویات رهبری و تاکید ایشان بر رشد جمعیت عنوان کرد و از همه مادران این سرزمین خواست خود را از نعمت مادر شدن و نعمت بی‌منتِ فرزندآوریِ بیشتر محروم نکنند و بقا، آرامش و برکت زندگی خود را با زیاد کردن تعداد فرزندان تضمین کنند.

خانم مونا ابراهیمی بانوی دهه هفتادی یا به طور دقیق متولد ۲۷ فروردین سال ۷۱ و در اواخر سن ۱۷ سالگی ازدواج کرد و دارای چهار فرزند است و در حال حاضر طلبه سطح دو حوزه ریحانه‌الرسول نکا است و می‌گوید؛ تصمیم دارم دوره کارشناسی و مدارج بالاتر را طی کنم.

در گفت‌وگویی زیر برشی از زندگی این بانو را به رشته تحریر درآوردیم.

 در خصوص فعالیت گذشته و قبل از ازدواج‌تان توضیح دهید!

ابراهیمی: در بسیج دانش‌آموزی و بسیج محلات فعالیت داشتم در برنامه‌های هفتگی شب شعر مشارکت داشتم. در دوره متوسطه داستان کودک نوشتم و رتبه شهرستانی کسب کردم در مسابقه‌های فر هنگی شرکت می‌کردم و بدون کسب رتبه برتر نبود. در سن ۱۶ سالگی داستان «نرسیٰ» را نوشتم و بعد از ازدواج این کتاب را چاپ کردم.

درباره محتوا کتاب «نرسا» توضیح دهید:

ابراهیمی: در این کتاب گزیده‌ای از وقایع سال ۵۵ و قبل از انقلاب، دفاع مقدس، همچنین زندگی یک خانواده روحانی و داستان زندگی حضرت ولیعصر از زمان تولد و علائم آخر الزامان به رشته تحریر درآمده و در واقع کتابی با محتوای فضای انقلاب، دفاع مقدس و زندگینامه حضرت، ولی عصر است.


 کتاب شما چه زمانی چاپ شد؟

ابراهیمی: بعد از ازدواج و در دوران بارداری. یعنی سال ۹۱ باردار بودم که کتابم را تکمیل و با حمایت همسرم چاپ کردم.

درباره فعالیت فعلی‌تان توضیح دهید!

ابراهیمی: بنده در حال حاضر فعال عرصه بسیج هستم و این فعالیتم از سال ۸۱ شروع شد. از ابتدای سال ۹۷ مسؤول کانون بسیج هنرمندان شهرستان نکا هستم. سال قبل موفق به دریافت لوح فرمانده‌هان برتر شدم در دوره تحصیل حوزه یک مقاله کوتاه نوشتم و فعال در زمینه مهدویت هستم.

درباره ازدواج تان و اختلاف سن فرزندان‌تان بگویید؟

ابراهیمی: من ۱۷ سالم بود و همسرم ۲۱ ساله. فرزند اولم با برادرش دو سال و فرزند دوم و سوم ۴ سال و بچه سوم با چهارم ۱۸ ماه اختلاف سن دارند.

 اوضاع مالی بر وفق مراد بود مشکل اقتصادی نداشتید؟

ابراهیمی: اوایل زندگی مشترک با مشکلاتی مواجه شدیم، ولی به لطف خدا اوضاع بهتر شد و همسرم فردی پر تلاش و با پشتکار بالا بودند و به مرور اوضاع ما بهتر شد؛ و دقیق‌تر بگویم درست بعد از آغاز زندگی مشترک‌مان مشکلی پیش آمد و همسرم شغل خود را از دست داد، اما به لطف خداوند و در یک بازه زمانی یکساله موفق شدند شغل جدید دست و پا کنند و تا به حال هم وضعیت مالی خوبی داریم و جزو قشر متوسط جامعه هستیم.

در چند سالگی اولین فرزند شما به دنیا آمد؟ آیا مانع فعالیت شما نشد؟

ابراهیمی: اولین فرزندم در ۲۰ سالگی‌ام به‌دنیا اومد سال ۹۱ و همزمان با چاپ کتابم. خیر.

 شغل همسرتان اگر مشکلی ندارید و اینکه خودتان تمایل داشتید به فرزندآوری یا همسر شما؟

ابراهیمی: همسرم شغل آزاد دارند؛ و فردی فعال و کاری هستند با تمام سختی همسرم را برای افزایش تعداد فرزندان متقاعد کردم و در حال حاضر همسرم از این توفیقات و برکات لذت می‌برند.

 آیا فرزندان شما در رفاه هستند؟ و دخل و خرج‌تان همخوانی دارد؟

ابراهیمی: فرزندان ما طبق عرف جامعه از امکانات مطلوب برخوردار هستند چه از نظر پوشاک، چه خوراک و چه تفریح و مسافرت و من در مجموع سعی می‌کنم فرزندانم را قانع بار بیاورم.


 برخی‌ها تصور می‌کنند برای فرزند دار شدن حتی فرزند اول باید وضع مالی هم مناسب باشه چه برسد به افزایش نفرات چقدر به این موضوع اعتقاد دارید؟

ابراهیمی: اگر به خداوند توکل کنند و پدر و مادر در راستای درآمدزایی حلال تلاش کنند و و البته سطح توقع پایین باشد بی‌شک این دو فرمول نتیجه عالی در بر خواهد داشت.

 از واکنش اطرافیان در قبال فرزندآوری و تعداد فرزندان‌تان توضیح دهید.

ابراهیمی: واکنش معمولاً تند و منفی بود. برخی طعنه و تمسخر. برخی هم تشویق و ترغیب؛ از هر ۵۰ نفر یک نفر به خاطر فرزندآوری و پشت سر هم آوردن فرزندان تحسینم می‌کردند.

 فرزندآوری با این فاصله کم، مانع درس و تحصیل نشدند چطور با این مشکل کنار آمدید؟

ابراهیمی: خیر. بچه‌ها مانع نشدند. شاید مانع اصلی آن‌ها فعالیت اجتماعی و درسم بود. رسالت مادر در خانواده رسیدگی به همسر و فرزندان و در وهله آخر تحصیل و فعالیت اجتماعی است. معدلم البته حدوداً ۱۶ الی ۱۷ بوده، ولی به واسطه مستعد بودنم می‌توانستم نمره بالاتری را کسب کنم، ولی رسیدگی به امور فرزندان برایم مهمتر بود.

 بسیاری از افراد جامعه معتقدند تحصیل و فرزندآوری با هم مغایرت ندارد شما چطور این چالش رو مدیریت کردید؟

ابراهیمی: من هر دو را دوست دارم هم درگیر شدن ذهن با موضوعات درسی و هم سر و کله زدن با بچه‌ها.

 آیا کسی به شما گفت چرا با این اوضاع، فرزند آوردید؟

ابراهیمی: بله ـ بسیار زیاد بار‌ها و بارها. اما انسان در زندگی تابع هدف و آرمان‌های خودش است و به یافته‌ها و داشته‌های خود تکیه می‌کند. قرار نیست برای تصمیم‌گیری‌های زندگی شخصی اظهارنظر دیگران را مبنا قرار دهیم. بار‌ها تذکر دادند اوضاع جامعه و وضعیت اقتصادی مطلوب نیست و چرا در جوانی با تعدد فرزند خود را اسیر و پیر می‌کنی؟ از زندگی لذت ببر...

 گفته‌های دیگران تاثیری در اراده و عزم شما برای فرزندآوری بیشتر نداشت؟

ابراهیمی: اهل شعار دادن نیستم. تا به امروز وجود خدا را در تمام لحظات زندگی حس کردم و وجودش به تنهایی و به شدت برای زندگیم‌ام کفایت کرده و می‌کند. الحمدلله روحیه ایی دارم که حرف و حدیث‌ها را ملاک تصمیماتم قرار ندادم. مطمئنما خداوندی که به ما وعده داده هوای بندگانش را دارد. اگر فرزند زیاد مشکل‌ساز و بد بود هیچ گاه در این اسلام به این امر مقدس سفارش نمی‌شد؛ و البته رسول الله هم فرمودند فرزند بسیار بیاورید که من به فزونی امتم بر امت‌های دیگر مباهات کنم.

 از جنبه‌های مثبت فرزنددار شدن بیشتر بگویید؟

ابراهیمی: اول اینکه وقتی سرگرم بزرگ کردن فرزند هستی از کار‌های اضافه و بیهوده دیگر پرهیز می‌کنی همچنین خانواده بزگترین پشتوانه هستند. تا کسی از این نعمتی برخوردار نباشد نمی‌تواند به زیبایی‌های درونش پی ببرد باید فرزند با تعداد بالا را تجربه کنید تا قشنگی‌های این دنیا ملموس‌تر باشد.

اصلا هدف شما از فرزندآوری چه بود؟ با توجه به اینکه سبک زندگی تغییر کرد و شعار اکثر جوان‌ها زندگی بهتر فرزند کمتر است؟

ابراهیمی: خواسته خداوند و سفارش پیامبر اکرم بوده. نمی‌خواهم نظرم را تحمیل کنم و هرکسی عقیده و نظری دارد شاید کسی که معتقد است با فرزند کمتر زندگی بهتر را تجربه می‌کند نتوانست خود را اقناع کند که زندگی با فرزند بیشتر چه جنبه‌های لذت بخش دیگری دارد. یک دلیل مهم دیگر در عدم تمایل جوانان به فرزندآوری کم رنگ شدن اعتقادات است. حرکت‌ها به نوعی به سمت تفریح‌های فردی است.


 از طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس اطلاع دارید و مشوق‌هایی که برای فرزندآوری در نظر گرفتند؟

ابراهیمی: سال ۹۳ رهبری طرح افزایش جمعیت را اعلام کردند و من در اوج درگیری‌های زندگی‌ام فرزند دومم را باردار بودم؛ و از طرفی تازه وارد حوزه علمیه برای تحصیل شدم. شرایط طوری بود که باید صبح زود بیدار می‌شدم پسرم را برای مهد آماده می‌کردم و بعد از آن باید به سرعت به حوزه و کلاس‌هایم می‌رسیدم. در آن اوضاع کسی در نگهداری فرزندان حمایتم نکرد و من هم توقعی نداشتم خدا را شاکرم که همیشه همراهم بود.

دو فرزند اولم پسر بودند و ازخدا خواستم فرزند سومم دختر باشد که لطف خدا شامل حالم شد و خداوند فرزند دختر را روزی بنده کردند و فرزند چهارمم را در شرایطی باردار بودم که از مادر که بیمار بودند مراقبت می‌کردم؛ و از خداوند خواستم این فرزند را همانطوری که روزی من کردند از بلایا محفوظ بدارد، چون شرایط نگهداری مادرم طوری بود که برای نشست و برخواست نیاز به کمک داشت و ریسک سقط بسیار بالا بود.

ولی بنده و همسرم به خاطر واکنش‌های تند اطرافیان این موضوع را پنهان نگه داشتیم و دوماه قبل از زایمان اعلام کردیم و خداوند دختری سالم و زیبا و شبیه مادرم به من هدیه کردند. مادرم چهار ماه پیش از زایمانم فوت کردند. این موارد را عرض کردم که بدانید فقط از فریشات رهبرم تبعیت کردم آن هم در شرایطی که اوضاع چندان مساعد نبود. اما بهتر است بدانیم سبک زندگی جوان مسلمان را ۱۴۰۰ سال پیش پیامبرم و امامانم ترسیم کردند.

درباره طرح حمایتی مجلس هم باید بگویم در حال حاضر هیچ حمایت، تشویق و... دریافت نکردیم.

اما در طرح شکوه مادر چند روز مهمان استان قدس بودیم. طرحی برای مادرای زیر ۴۰ سال که ۴ فرزند داشتند واستان قدس سه روز اسکان رایگان و یک وعده غذایی ما را میهمان کردند.

در طرح استانی مازندران هم جزء۱۴ مادر برتر شدم.

 انتطارتان از مسؤولان؟

ابراهیمی: انتظاری ندارم غیر از خدای خودم و البته امام زمان (عج) که با توجهشان به زندگی ما برکت ببخشند و عنایت کنند تا فرزندان صالحی تربیت کنیم

مستاجر که نیستید احیانا؟

در حال حاضر سه سال است که منزل پدر همسر و پدرم در گردش هستیم تا جایی را پیدا کنیم خودمان خانه مستقل از خودمان نداریم.

قبل از به دنیا فرزند سوم خانه آپارتمانی ۸۴ متری داشتیم، ولی با افزایش تعدادِ بچه ها، و فرزند چهارم کمی زندگی سخت شده و مجبوریم منزل بزرگتر تهیه کنیم و یا اینکه حداقل با این تعداد فرزند خانه حیاط دار داشته باشیم که متاسفانه برایمان مقدور نیست اگه دولت حمایت کند که ما بتونیم خانه حتی کوچک، ولی حیاط دار تهیه کنیم دستکم همسایه‌ها از دست شیطنت فرزندانم خلاص می‌شوند.

این را هم اضافه کنم در حال حاضر شرایط برای درس خواندن پسرهایم و بنده کمی دشوار شد، چون اتاق‌ها شرایط خوبی ندارند.

 توصیه شما به جوان‌ها؟

ابراهیمی: قدر فرصت جوانی و سلامتی را بدانند و این نعمت را از دست ندهند و برای فرزندآوری بیشتر اقدام کنند. زندگی با فرزند بیشتر لذت را هم بیشتر می‌کند بچه‌ها عامل نشاط و سر زندگی و نعمت‌های خداوند هستند که بدون هیچ واسطه‌ای حضرت حق به ما هدیه می‌دهد و به ازای هر کدام‌شان خیر و برکت به ارمغان می‌آورند جوانان در فرزندآوری بیشتر تعلل نکنند.

فرزندآوری مانع پیشرفت بانو دهه هفتادی نشد+ تصاویر
به گزارش فارس، چندی پیش فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در یک برنامه تلویزیونی از عزم مجلس برای اجرای طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده خبر داد که ۲۲ هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد.

این طرح که به گفته این مقام سراسر تشویق و تمهیدات ویژه برای رفاه خانواده‌ها و فرزندآوری است تسهیلاتی، چون تسهیلات مادری، معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات آموزشی و بهداشتی بیمه و تسهیلات مسکن برای فرزندان سوم به بعد را در خود گنجانده است که بیش از ۵ وزارتخانه مکلف به جریان‌سازی، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی برای فرزندآوری شدند تا برکات این طرح به صورت عملیاتی برای مردم ملموس باشد و جلوی کهنسالی جمعیت ایران گرفته شود.

محمدبیگی از وجود ۲۰ دلیل عمده برای عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری سخن به میان آورد و اظهار کرد: برای برون رفت از این چالش‌ها و متناسب با هر دلیلی یک راهبرد کلان اتخاذ شد تا طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده‌ها به معنای واقعی رافع موانع فرزندآوری جوانان و خانواده‌ها باشد.

تعیین تسهیلات برای مادران دانشجو، دانشجویانی که فرزند شیرخوار دارند همچنین اعطای کارت مادرانه به منظور بهره برداری از خدمات فرهنگیِ گوشه‌ای از مزایای طرح جوانی جمعیت بود که این مقام مسئول به آن اشاره کرد.

در هر صورت آمار‌های موثق حاکی از این است که در چند سال گذشته نرخ ازدواج حدود ۴۰ درصد و فرزندآوری ۳۰ درصد کاهش یافته است و نرخ باروری به ۱.۶ درصد رسیده است و این اعداد، نشان می‌دهد اگر مجموع اقدامات وارد فاز عملیاتی نشود وضعیت خطرناکی در انتظار کشورمان است.

همچنین طبق آمار‌ها مازندرانی‌ها، گیلانی‌ها و تهرانی‌ها در زمره استان‌هایی هستند که کمترین میزان فرزندآوری را دارند.

در گزارش فوق برشی از زندگی یک زوج جوان رشته تحریر درآوردیم با وجود مشکلات اقتصادی و شخصی عامل به اوامر رهبری بودند و هدف خود از فرزندآوری را اطاعت از فرمان رهبری به سهم خود اعلام کردند.

امید است دولت و مجلس با حمایت از این خانواده‌ها و اجرای درست این طرح نبض امید را در جامعه به جریان بیندازند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها