خبرهای داغ:

ضرورت توجه به فعالیت‌های فرهنگی قرآنی در دانشگاه‌ها

شاهرود_مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت:انجام کار قرآنی لزوما تلاوت و تفسیر قرآن نیست و از سوی دیگر رونق این اقدامات نیازمند توجه بیشتر به دیگر فعالیت‌های فرهنگی در سطح دانشگاه است.
کد خبر: ۹۳۹۰۶۸۳
|
۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴

ضرورت توجه به فعالیت‌های فرهنگی قرآنی در دانشگاه‌هابه گزارش خبرنگار بسیج، ازسال ۸۹ تاکنون بر اساس تصمیم شورای عالی قرآن، از ۱۸ تا ۲۴ آبان با عنوان هفته قرآن و دانشگاه نام‌گذاری شده است.
هدف از این نام‌گذاری گسترش فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور، جذب گروه بیشتری از دانشگاهیان به برنامه‌های قرآنی و فضاسازی برای حمایت و پشتیبانی فعالان قرآنی است.
به همین مناسبت با حجت الاسلام محمدعلی شیخ‌الاسلامی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود پیرامون راهکار‌های جذب دانشجویان به فعالیت‌های قرآنی به گفتگو نشستیم.
همانطور که استحضار دارید ۱۸ تا ۲۴ آبان به عنوان هفته قرآن و دانشگاه نام‌گذاری شده است. به نظر شما چنین نام‌گذاری چه تأثیری در افزایش پیوند دانشگاه و دانشگاهیان با قرآن و آموزه‌های آن دارد.
با عرض سلام و ادب خدمت شما و جامعه دانشگاهی، اینکه به سهم خود بتوانیم در جامعه قرآنی تاثیر گذار باشیم و ادای وظیفه کنیم بسیار خرسند هستیم. داشتن هفته‌ای نمادین به نام قرآن بسیار خوب و ارزشمند است به گونه‌ای که مسیر فعالیت‌ها و اهداف عالیه گم نشود. اما اینکه این تاریخ از سال تحصیلی را اختصاص دادیم شاید نیازمند به تجدید نظر باشد، چون با فرض شروع سال تحصیلی غیر کرونایی این زمان هنوز مسئولان فرهنگی دانشگاه که در آن واحد هم امور دانشجویی را بر عهده دارند نتوانسته‌اند که خود را پیدا کنند تا بتوانند برنامه‌ریزی خوبی جهت برگزاری مسابقات قرآنی داشته باشند و دانشجویان عزیز هم هنوز در تلاطم پذیرش و استقرار و دریافت برنامه‌های درسی هستند. از طرف دیگر این تاریخ با بازه ثبت نام جشنواره قرآنی هدهد نیز هم زمان است بنابراین اگر وزارت تأملی در تاریخ برگزاری مسابقات قرآنی داشته باشد ارزشمند خواهد بود.
آیا دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برای این هفته برنامه‌های خاصی را تدارک دیده است؟
نهاد در دانشگاه جدای از معاونت فرهنگی نیست و اقدام هر کدام اقدام دیگری است و آنچه ما هم با عناوین دیگر انجام می‌دهیم، کار‌هایی است که انجام آن از واجبات فعالیت‌های فرهنگی است و از قرآن جدا نیست و با همان مقدمه‌ای که عرض کردم به واقع فعالیت قرآنی است.
به نظر شما برگزاری جشنواره قرآنی تا چه اندازه می‌تواند در حفظ پیوند خانواده علوم پزشکی با قرآن و اهل بیت (ع) و حرکت آنان به سمت رشد و تعالی و گسترش گفتمان قرآنی اثرگذار باشد.
قطعا اثر گذار است، اما چه مقدار؟ باید برگردیم به همان تذکری که عرض کردم، اگر همه و یا غالب فعالیت‌ها منطبق با قرآن بود و همه جانبه‌نگری را داشتیم و نیز حضور قرآن عملی در جامعه و دانشگاه در بین متولـیان مشهود بود آن وقت به طور یقین این محافل قرآنی اثر بخشی زیادی خواهند داشت.
از آن‌جایی که بخش قابل توجهی از دانشگاهیان را جوانان تشکیل می‌دهند، برای تشویق و ترغیب آنان به سمت فعالیت‌های قرآنی چه راهکار‌های عملی را توصیه می‌کنید، آیا در دانشگاه‌ها برای چنین فعالیت‌هایی بستر مناسب فراهم است.
به واقع می‌بایست تمامی اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی به قرآن برگردد آنچه مرضی قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت نیست از درجه اعتبار ساقط است پس کار قرآنی لزوما تلاوت قرآن و تفسیر قرآن نیست.
جهت تشویق دانشجویان به قرآن باید عرض کنم که اگر دانشجویان ما را در گفتار و رفتار متناقض با قرآن نبینند و آنچه نیاز واقعی و منطقی آنان و بر عهده ما است به خوبی و بی منت ادا شود قطعا در توجه آنان به قرآن تاثیرگذار خواهد بود.
از جمله فعالیت‌هایی که می‌تواند تاثیر گذر در فعالیت‌های قرآنی باشد توجه به دیگر فعالیت‌های فرهنگی است نمی‌شود اردو‌های فرهنگی، زیارتی و برگزاری جلسات هم اندیشی و معرفت افزایی و. را نادیده گرفت و یا در مدیریت دانشگاه آن‌ها را کنار گذاشت همه این فعالیت‌ها در محیط دانشگاه مکمل یکدیگر و از پشتوانه قرآنی بر خوردار هستند و باز هم تاکید می‌کنم اینکه قرآن را تنها در قرائت و تفسیر بدانیم اشتباه راهبردی بسیار غلط و خسارت‌باری است.
در هفته قرآن و دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برنامه‌هایی در حال برگزاری است که از جمله آن‌ها می‌توان به محفل انس با قرآن اشاره کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار