خبرهای داغ:
قاسمی گفت: این آمادگی در انجمن حمایت از زندانیان قزوین وجود دارد تا با امضاء تفاهم‌‌نامه با نهادهای مختلف بتوان خدمات گسترده‌ای از حیث مسکن، اشتغال، مشاوره های حقوقی و قضایی و... به خانواده مددجویان ارائه نمود.
کد خبر: ۹۳۹۲۹۲۹
|
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، محمد قاسمی در نشست مجمع عمومی انجمن حمایت از زندانیان قزوین که در سالن جلسات دادسرای مرکز استان برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج، گفت: انجمن حمایت از زندانیان از اولین تشکل هایی است، که بعد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توسط شورای انقلاب مصوب و تشکیل شد و بعد از گذشت چهار دهه همچنان فعالیت دارد و در حال خدمت‌رسانی به خانواده زندانیان بوده و تاکنون خدمات قابل توجه و ارزشمندی به این قشر آسیب‌پذیر جامعه ارائه شده است.

وی افزود: انجمن حمایت از زندانیان در واقع یک نهاد حمایتی غیر دولتی است و از بودجه و امکانات دولتی نیز برخوردار نبوده و با استفاده از ظرفیت های خیرین، منابع درآمدی خود و همراهی برخی سازمان های مردم نهاد تلاش می کند آسیب های اجتماعی که متوجه خانواده زندانیان است، به حداقل برسد و شرایط یک زندگی شرافتمندانه را برای آنها فراهم کند و درآمدهای انجمن صرفاً در راستای حمایت از خانواده مددجویان هزینه می شود.

رییس هیئت مدیره انجمن حمایت از زندانیان قزوین در ادامه بیان کرد: ستاد مردمی دیه به دنبال حل مشکلات فرد زندانی است، اما جامعه هدف انجمن صرفاً خانواده زندانیان بوده و بخشی از کمک های انجمن به صورت مستقیم و بخشی دیگر غیرمستقیم و با ایجاد اشتغال و حرفه‌آموزی و توانمندسازی خانواده مددجویان بوده و بی تردید اگر خانواده زندانی حمایت شود و از تهدیدات و آسیب های اجتماعی مصون بماند، قطعاً در اصلاح فرد مجرم و پیشگیری از آسیب های آینده موثر است.

این مقام قضایی استان با بیان اینکه خانواده زندانی مجرم نیست، اظهار کرد: زندانی شدن سرپرست خانواده زمینه‌ساز بروز آسیب های اجتماعی فراوان برای اعضاء خانواده مددجویان را فراهم می سازد و اگر بهترین عملکرد در خصوص فرد زندانی صورت گیرد، اما به خاطر غفلت و کم‌توجهی، خانواده او در معرض آسیب قرار بگیرد و وارد چرخه بزهکاری شوند؛ به این معنی است، که در این خصوص به درستی عمل نشده است.

قاسمی ادامه داد: نباید از وضعیت زندگی و فرزندان زندانیان غفلت شود، زیرا آنان در شرایط پیش‌آمده نقشی ندارند و دخیل نیستند. بنابراین وظیفه داریم در کنار خانواده زندانیان باشیم و همان گونه که رییس قوه قضاییه تاکید داشت؛ تحت هیچ شرایطی نباید خانواده زندانیان فراموش شوند و به هر طریق ممکن باید به آنها کمک شود و حمایت های لازم صورت گیرد.

دادستان مرکز استان اذعان داشت: متاسفانه به گونه‌ای نهادینه شده که جامعه از اسم زندانی هراسان است، در صورتی که شاید به دلایل مختلف، افراد گرفتار زندان شده باشند و همه باید خود را در بروز آن جرم و آسیب سهیم بدانیم. لذا نباید این نگاه نسبت به خانواده مددجویان نیز باشد، زیرا این قشر از سرمایه های انسانی و اجتماعی جامعه هستند که به دلیل شرایط حاکم جامعه گرفتار شده‌اند و نیاز به حمایت دارند.

وی تاکید کرد: دادستان نمی تواند به عنوان عضو در انجمن ها و تشکل ها حضور داشته باشد، اما حضور دادستان در انجمن حمایت از زندانیان توسط قانونگذار پیش‌بینی شده و این موضوع اهمیت جایگاه انجمن حمایت از زندانیان را می رساند، تا نظارت بر عملکرد انجمن صورت گیرد و همچنین از ظرفیت های قانونی در راستای گره‌گشایی و دست‌گیری از خانواده زندانیان به خوبی استفاده شود.

این مسئول در ادامه گفت: با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها به استناد شیوه نامه های بهداشتی منجر به پایین آمدن سطح منابع درآمدی انجمن گردید، اما بحمدالله با تمام این مسائل و مشکلات، اقدامات ارزشمندی با
استفاده از ظرفیت های عمومی، مردمی و خیرین توسط انجمن حمایت از زندانیان صورت گرفت و قطعاً این اقدامات همچنان دنبال و پیگیری خواهد شد، تا بتوان در حد توان مشکلات خانواده مددجویان را مرتفع نمود.

محمد قاسمی یادآور شد: در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از آموزش ها به صورت غیرحضوری انجام می شد، که به همین خاطر و به ابتکار انجمن حمایت از زندانیان و با مساعدت و مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قزوین در سطح گسترده‌ای تبلت تهیه و در اختیار فرزندان زندانیان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بخش صنعت و اصناف استان در حمایت از خانواده زندانیان مشارکت بسیار خوبی دارند و انتظار این است در شرایط اقتصادی فعلی بیش از پیش وارد میدان عمل شوند، تا از ظرفیت های این بخش در راستای مسئولیت‌ اجتماعی و با هدف ایجاد اشتغال و توانمندسازی خانواده زندانیان استفاده شود و قطعاً رسیدگی به خانواده مددجویان اجر دنیوی و اخروی خواهد داشت.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: این آمادگی در انجمن حمایت از زندانیان قزوین وجود دارد تا با امضاء تفاهم‌‌نامه با نهادهای مختلف بتوان خدمات گسترده‌ای از حیث مسکن، اشتغال، مشاوره های حقوقی و قضایی و... به خانواده مددجویان ارائه نمود و قطعاً اقدامات حمایتی از خانواده زندانیان بهترین راهبرد برای کاهش آسیب های وارده به این قشر آسیب‌پذیر جامعه است.

گفتنی است؛ در ابتدای جلسه بازرسین گزارش عملکرد سالیانه را ارائه نمودند و در پایان این نشست با اخذ آراء از اعضای حاضر، آقایان سید محمود ولیعهدی و محمدحسن ایرانخواه به عنوان بازرسان انجمن برای مدت یکسال انتخاب شدند.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها