در جامعه خانواده، مسئله عقلانیت بسیار مهم است

مسئول محترم دفتر نهاد در جلسه هیئت مذهبی همکاران پردیس بنت الهدی صدر: در جامعه خانواده، مسئله عقلانیت بسیار مهم است.
کد خبر: ۹۳۹۴۴۹۶
|
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر ،  نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر؛ حجت الاسلام و المسلمین حسینی، مسئول محترم دفتر نهاد در جلسه هیئت مذهبی همکاران پردیس بنت الهدی صدر، ضمن اشاره به نکاتی پیرامون خانواده، بیان داشتند: وقتی در فضا و شرایط اجتماعی قرار می گیریم که مشکلات، معضلات و مسائل مختلف را مورد ارزیابی قرار بدهیم، همیشه انگشت اتهام به سمت جامعه یا گروه همسالان می رود. در صورتی که مهم ترین و موثرترین افرادی که در سعادت یک فرد تاثیر دارند، والدین آن فرد هستند. نمی شود نقش والدین و برادر و خواهر را در تربیت، کم اثر تلقی کرد. ما به عنوان پدر و مادر انگشت اتهام را به سمت خودمان نمی گیریم. نقش خود و پدر و مادر را باید جدی گرفت. چرا که موثریم و هر گونه که عمل کنیم، فرزندان به آن توجه می کنند.

مسئول دفتر نهاد، با اشاره به نحوه خطاب حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) به فرزندانشان، افزودند: حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرزندان خود را با عبارت؛ «ولدی» و «قره عینی» خطاب می کردند. اما متاسفانه ما در خانه ابراز علاقه نمی کنیم، ارتباط موثر نداریم. باید در جمع خانواده، با همسر و فرزندان بگونه ای عمل کنیم که مرز های هر کدام مشخص باشند نه اینکه مرزی میان والدین و فرزندان نباشد. در عین حفظ حریم ها و مرزها، باید محبت هم وجود داشته باشد.

در ادامه، بیان داشتند: در جامعه خانواده، مسئله عقلانیت بسیار مهم است. قبلا اگر والدین کاری از ما می خواستند، ما بدون درخواست دلیل آن را انجام می دادیم. از این جهت که حرمت والدین حفظ می شود، خوب است. ولی از جهت دیگر که قوه ی عاقله رشد نمی کرد، خوب نبود. بعد ها در مبانی دینی، اخلاقی و یا فکری اگر عقلانی نبود، دچار چالش می شدیم. الان فرزندان ابتدائی ما به اندازه اول دبیرستانی ها سوال می کنند. باید سوالات فرزندان در مباحث اعتقادی، دینی که یک مباحث عقلی ست و مبتنی بر عقلانیت اند را پاسخگو باشیم. و باید این جواب ها تا حدالامکان با دلیل و منطق باشد، چرا که عقل بچه ها رشد کرده و به دنبال دلیل هستند.

ایشان در آخر، افزودند: از شما حضار جلسه، درخواستی دارم که برای جلسات آینده، موضوعات و دغدغه ها و مسائلی را پیشنهاد دهید که درباره آنها بحث کنیم. چرا که در کنار ذکر توسل به ساحت مقدس حضرات معصومین(علیهم السلام)، نکته ای را از این جلسات یاد بگیریم. چرا که معتقدم، دین یک امر کاربردی ست. و باید همچون معصومین(علیهم السلام)، مقتضای حال مخاطب را درک کرد و مطابق با نیاز و درک و فهم مخاطب، مطلبی را بیان کرد.

در جامعه خانواده، مسئله عقلانیت بسیار مهم است

انتهای پیام/

ارسال نظرات