خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین؛

استفاده از ظرفیت امنای موقوفات مغفول مانده است

حجت الاسلام مجیدی گفت: استفاده از ظرفیت امنای موقوفات در اداره موقوفات، ظرفیت مغفولی است که در قانون اوقاف وجود داشته اما سال‌ها به آن توجه نشده است.
کد خبر: ۹۳۹۵۲۲۹
|
۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، جلسه استانی توجیهی امناء موقوفات اوقاف و امورخیریه استان قزوین با حضور مدیر کل ،معاون توسعه منابع و پشتیبانی و روسای ادارات اوقافی و تحقیق اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین و امناء موقوفات اوقاف و امورخیریه استان قزوین در سالن جلسات شهید احمد کاظمی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین برگزار شد.

سید مصطفی مجیدی مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین در این جلسه در خصوص مجموعه وظایف اوقاف در حوزه وقف، ادامه داد: نخستین و اصلی ترین وظیفه این سازمان، حفظ اصل موقوفات و در گام بعدی افزایش عواید و درآمدهای موقوفه است تا از طریق نظارت، این عواید به درستی احصا شود و در نهایت منجر به اجرای صحیح نیت واقفان شود.

حجت الاسلام مجیدی در این جلسه با بیان اینکه بحث تعیین امین برای موقوفات با استفاده از ظرفیت قانونی که در ماده ۵ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امورخیریه پیش‌بینی شده است، افزود: استفاده از ظرفیت امنای موقوفات در اداره موقوفات، ظرفیت مغفولی است که در قانون اوقاف وجود داشته اما سال‌ها به آن توجه نشده است و خوشبختانه اکنون اجرایی شده است و این اقدام با هدف ارتقای بهره‌وری موقوفات و حفظ عین موقوفات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: امین موقوفات، نیروی کمکی اوقاف و یک کارشناس موضوعی برای موقوفات است که بررسی، شناسایی و کارشناسی را بیرون از اداره انجام می‌دهد.

مدیرکل کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین با بیان اینکه اجرای نیت موقوفات، برعهده ادارات اوقاف است، اضافه کرد: تنظیم و تجدید قرارداد اجاره موقوفات، پیگیری امور ثبتی و اسناد مالکیت موقوفات و جلب سرمایه گذار برای رقبات موقوفات و رقبات مستعد سرمایه گذاری، تنظیم بودجه موقوفات، انجام عملیات مالی و اسناد هزینه از دیگر وظایف امین موقوفات است.

حجت الاسلام مجیدی با اشاره به اینکه اقدامات اجرایی، کارشناسی و میدانی موقوفات توسط این امنا انجام شده و ادارات اجرایی نقش بالاتر و یک نقشه کارشناسی، هادی و نظارتی خواهند داشت، افزود: با شکل گرفتن این فرآیند موجبات احیا، ارتقا و بهره وری موقوفات بیش از گذشته فراهم شود.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که وقف یک حوزه اجتماعی و برای همه مردم است و اصل وقف یک کار مردمی و غیردولتی است که سازمان دولتی اوقاف به عنوان یک امانتدار، اداره‌ این سنت حسنه دینی را برعهده دارد گفت: امنای موقوفات از تمامی طیف‌های اجتماعی یک شهر و مردم بومی روستایی می باشد تا افرادی که در طول سالیان سال با نیت‌های مختلف خیرخواهانه خود، اموال و دارایی‌ها را وقف کردند را به درستی بررسی و کارشناسی و اجرای نیت کنند.

در این جلسه روسای ادارات اوقاف شهرستان‌ها و امنای موقوفات به بیان موانع و مشکلات در این حوزه پرداختند و پیشنهاداتی در این خصوص ارائه کردند و در پایان جلسه حکم امین‌های موقوفات استان اهدا شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها