مدیر تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به مطالبی درباره واریانت جدید کووید ۱۹ (اومیکرون) گفت: سیستم ایمنی بدن مردم نسبت به اوایل شیوع کرونا هوشیارتر شده است.
کد خبر: ۹۳۹۵۶۶۷
|
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

به گزارش خگزاری بسیج از کرج، ، دکتر سید رضا بنی هاشمی با بیان این که همیشه در طول تاریخ جنگ مابین سیستم ایمنی و ویروس ها اتفاق افتاده که این مهم در راستای تکامل هر ۲ بوده، است ،افزود: نعمت داشتن این سیستم تکامل یافته ایمنی و سایر تکامل ها در سیستم های دیگر مدیون همین کارزارها بوده است.
وی با اشاره به وقوع پاندمی کرونا در ۲ سال اخیر، به مواردی درباره تغییر وضعیت سیستم ایمنی بدن در مقابل این ویرس و واریانت جدید کووید ۱۹ (اومیکرون) اشاره کرد و اظهارداشت: سیستم ایمنی اکنون مردم ، همان سیستم ایمنی ۲ سال پیش از شیوع کووید ١٩ نیست و همچنان که می دانیم با آموزش هایی که در اثر بیماری طبیعی آموخته و اطلاعاتی که از طریق واکسن توسط واکسیناسیون به سیستم ایمنی فرد انتقال داده شده این سیستم هوشیارتر، قوی تر و مجهز تر شده است و مانند اوایل شیوع بیماری دست بسته و ضعیف نخواهد بود.
وی افزود: موتاسیون های صورت گرفته در واریانت امیکرون در جایگاه های RBD و NTD و همچنین NSP ۶ و N و S۱/S۲ furine cleavage site همه در راستای افزایش سرایت و بیماری زایی ویروس است چرا که ویروس برای فرار از سیستم ایمنی و تغییر الگوی پاسخ های ایمنی میزبان که هم اکنون با ورژن بالاتر و هدف مند تری ظاهر شده است،چاره ای نداشته است.
بنی هاشمی ادامه داد: این تغییر تاکتیک از طرف ویروس که در مواقعی به ضرر خود ویروس خواهد بود، برای اتصال بیشتر به رسپتور ACE۲ بوده و قسمت حساس ویروس RBD را بیشتر برای سیستم ایمنی نمایان کرده و قدرت و شدت اتصال را بالا برده است.
وی با بیان این که افزایش RBD شاید به علت تغییرات گلیکوزیاسیون سطح ویروس بعد از این جهش باشد، یادآور شد: پیش تر، گلیکوزیزاسیون قسمت RBD را مخفی کرده بود و این اتفاق مانع مهار کامل ویروس می شد.
مدیر تحقیقات و توسعه موسسه رازی، تصریح کرد:در نظر داشته باشید برای شیوع و غالب شدن این ویروس به عنوان واریانت غالب، امیکرون به غیر از سیستم ایمنی میزبان باید با رقیب خود یعنی واریانت های دلتا و دلتا پلاس بجنگد و این به سادگی رقابت واریانت دلتا با واریانت آلفا و بتا نخواهد بود و بعید به نظر می رسد به راحتی بر روی واریانت دلتا سوار شده و واریانت غالب شود.
وی، موتاسیون های زیاد ویروس را عاملی در تحت تاثیر قرار دادن واکسن ها از دیدگاه ایمنی همورال و همچنین آنتی بادی های مونوکلنال (جهت درمان) دانست و اضافه کرد: لذا واکسن هایی که هر ۲ ایمنی همورال و سلولار را فعال می کنند در این خصوص موفق تر عمل خواهند کرد.
بنی هاشمی بیان داشت: واقعیت این است اگر این ویروس به جای ویروس اولیه ووهان بود با سیستم ایمنی ۲ سال پیش هم اکنون میزان مرگ و میر ١٠ برابر امروز بود.
وی افزود: امروز این نگرانی جایگاهی ندارد و خدا را شکر با واکسیناسیون و ایمنی طبیعی این مشکل حل شده است.
مدیر تحقیقات و توسعه موسسه رازی در ادامه، به ذکر نکاتی مهم در خصوص واکسن و واکسیناسیون اشاره کرد و با تاکید بر تکمیل واکسیناسیون عموم افراد واجد شرایط هر چه سریع تر، گفت: لازم است از واکسن های موثرتر برای این مهم استفاده شود.
(به علت موتاسیون در قسمت خود RBD واکسن هایی که فقط بر پایه RBD ساخته شده اند، یا واکسن هایی که با غیر فعال کردن ویروس ساختار RBD و پروتئین سطحی به هم می خورد در این کارزار ضعیف عمل خواهند کرد.)
بنی هاشمی تزریق دز یادآور را بسیار مهم خواند و تاکید کرد: افرادی که واکسن هایی در پلتفرم سینوفارم دریافت کرده اند، دز یادآور را پس از سه تا چهار ماه از دریافت دز دوم، حتما دریافت کنند.
طراح واکسن رازی کووپارس، با اشاره به این که شاید این آخرین واریانت نبوده و سال های آتی به دزهای یادآور جدید نیاز باشد، همچنین با توجه به این که سیستم ایمنی نباید با پروتئین های غیرمهم به غیر از پروتئین های ایمونودومیننت آن هم در صورت لزوم درگیر شود، تصریح کرد: بنابراین برای دز یادآور از واکسن های غیر فعال ویروسی یا وکتور بیس نباید استفاده کرد.
وی، کنترل و قرنطینه مرزهای ورودی کشور بدون هیچ استثنایی را ضروی دانست و تاکید کرد: افرادی که از کشورهای مشکوک به واریانت های جدید وارد ایران می شوند، تا ۲ هفته در مکان های ایزوله نگه داری شوند.
ایمونولوژیست موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، با تاکید بر تشویق مردم به رعایت فاصله اجتماعی، پوشیدن ماسک و اقدام منطقی در مورد واکسیناسیون افراد زیر ١٢ سال، یادآور شد: در صورت رعایت این موارد و پروتکل ها مشکلی نخواهیم داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها