خبرهای داغ:
در حاشیه جشنواره تجلیل از نخبگان بسیج صورت گرفت:

مصاحبه با دو مخترع و یک پژوهشگر پژوهشگاه شهید یاسینی بسیج گلپایگان

در آیین رونمائي از 4 اختراع و يك اثر پژوهشي در نخستين جشنواره علمي پژوهشي بسيج گلپایگان،هدف از پژوهش ها،خوداتکایی و رونق تولید ملی اعلام شد.
کد خبر: ۹۳۹۵۸۳۹
|
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گلپایگان، 4 اختراع و يك اثر پژوهشي پژوهشگاه شهید یاسینی پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام) در دانشکده فنی مهندسی گلپایگان رو نمایی شد.

سپهر یاوری مخترع  بسیجی و دانشجوی رشته برق دانشکده فنی مهندسی گلپایگان در معرفی اختراعات خود گفت: لایت بار شارژی مشابه خارجی و قیمتی بیش از ۶۰۰ هزار و شارژ باطری سه ساعته با عمر حداکثر دو ماه است اما باطری این سازه، ۱۲ ساعت دوام دارد و از نوع باطری لب‌تاپ با عمر گارانتی سه ساله و ضد آب و ضد ضربه و با طراحی خودم است.

این دانشجوی رشته برق دانشکده فنی مهندسی گلپایگان با بیان اینکه محفظه ضد عفونی کننده به سفارش یکی از مدارس برای ضدعفونی لوازم التحریر دانش آموزان ساخته شد، تشریح کرد: این محفظه با استفاده اشعه فرا بنفش و به صورت ایمن توانایی ضد عفونی کننده هرچیزی را بدون آسیب رساندن به آن‌ را دارد.

وی در تشریح مشخصات لامپ لایت...و تأیید وجود نمونه خارجی آن بیان کرد: این چراغ قوه ضد آب، ضد فشار و در نوسانات برق ، آسیب نمی‌بیند و مصرف برق کمی دارد و برای کسب و کارهای سیار ، خودروهای امدادی و نظامی مناسب است.

یاوری با بیان اینکه طرح توجیهی این لامپ آماده شده است، ادامه داد: این طرح می تواند برای تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار چراغ قوه در سال، با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومان، ۴۰ نفر اشتغالزایی کند.

مخترع گلپایگانی در پایان به تشریح مشخصات چراغ قوه ای کوچک پرداخت و مطرح کرد: مشابه این چراغ قوه با کیفیت پایین از کشور چین وارد می شود ولی بیشتر قطعات آن، تولید داخل است و با داشتن دستگاه تزریق پلاستیک، می توان قوطی آن را به هرشکل ساخت و تنها لامپ این چراغ قوه وارداتی است.

 در ادامه مجتبی اسدی با بیان اینکه خازن فشار قوی با ماده عایقی فرو الکتریکی باریم تیتانات ساخته است، تشریح کرد: خازن های فشار قوی به عنوان جبران ساز در شبکه های قدرت، نقش ایفا می کنند و خازن های کنونی موجود در شبکه دارای اندازه بزرگتر و ظرفیت کمتری هستند درحالی که خازن ساخته شده با اندازه ای کوچکتر و ظرفیت بالا تر، ثابت دی الکتریک و دمای کوری بالا است و خازنی با این ویژگی برای اولین بار در ایران ساخته شده است.

این مخترع گلپایگانی با بیان اینکه توان موجود در شبکه اکتیو و ری اکتیو است که توان اکتیو هزینه بالایی برای شبکه دارد، گفت: اگر از نیروگاه اعمال شود ولتاژ و تلفات افزایش و راندمان پایین می آید لذا این آسیب را با خازن در پست های توزیع و فوق توزیع جبران می کنند که هزینه آن روی قبض های برق اعمال می شود.

وی با بیان اینکه خازن ساخته شده توان بالایی در جبران و کاهش راندمان شبکه ایفا می کنند که سبب کاهش قبوض مشترکان برق می شود، بیان کرد: نمونه آزمایشگاهی این خازن، با هزینه ای حدود ۸ میلیون تومان ساخته شد و پیش بینی می شود هزینه تولد آن در تولید انبوه به یک چهارم کاهش یابد و با اعتبار کمتر از ۵ میلیارد تومانی می توان انتظار کار آفرینی برای حداقل ۳۰۰ نفر را سالانه در تولید انبوه خازن را داشت.

اسدی در پایان بر این مورد که مواد به کار برده شده در این خازن، زیست سازگار و پاک است و دارای توانایی تحمل گرمای ۸۰ درجه که مناسب آب و هوای ایران است را دارد، تاکید کرد./

در ادامه امیر حسین ساجد پژوهشگر علوم انسانی  با بیان اینکه شیوه های نوین آموزشی در دوران پسا کرونا و مشکلات پیش آمده برای آموزش کشور در دوران کرونا مورد تحقیق قرار داده است، گفت: راهکار هایی برای رفع تهدید های آموزشی مجازی در این تحقیق ارائه شده است و بر ارتباط بیشتر مشاوران با خانواده های دانش آموزان و استفاده از فضای مجازی و رسانه برای تاثیر بیشتر آموزش مدارس و بالا بردن سطح دانش آموز، تأکید شده است

در ادامه علیمحمد اسدی با بیان اینکه قرارگاه نخبگان در دو سال پیش و پژوهشگاه شهید یاسینی در ۱۰ ماه پیش، در پایگاه امیر المومنین(ع) افتتاح شده است، گفت: این پژوهشگاه دارای ۴۳ نفر با مدرک دکترا و ۶۸ نفر با مدرک کارشناسی ارشد است و در ۳۰۰ روز گذشته بیش از ۶۰۰ فعالیت انجام داده است که ۲۰۵ فعالیت آن شاخص بوده است .

فرمانده پایگاه امیرالمؤمنین(ع) از هدف گذاری های یک، پنج و ۱۰ ساله برای فعالیت های علمی این پایگاه در زمینه صنعت، ITو علوم انسانی خبر داد و افزود: این پایگاه ۱۰ دستاورد و اختراع در مدت فعالیت خود به دست آورده که سه مورد آن، در هفته بسیج و باقی آن در دهه فجر رونمایی می شود و تنها در یک مورد آن با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی می تواند برای ۴۰ نفر ایجاد شغل کند و در این شرایط اقتصادی، هیچ یک از افراد این پایگاه، بیکار نیست.

ارسال نظرات