معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین گفت: عدم وجود شبکه ملی اینترنت و وابستگی زیرساختی در فضای مجازی از چالش های جدی حضور در این عرصه است.
کد خبر: ۹۳۹۶۱۷۱
|
۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدای انقلاب، دفاع مقدس، اظهار داشت: هفته بسیج فرصتی  برای بیان دستاوردها، ظرفیت‌ها، و ارائه برنامه‌های آینده بسیج در حوزه های مختلف بود.

 

وابستگی زیرساختی چالش جدی در در فضای مجازی است/ در جنگ نرم همچون جنگ سخت، نیازمند زیرساخت هستیم

وی تصویب سند راهبردی ۱۰ ساله اعتلاء بسیج توسط فرمانده معظم کل قوا را ریل گذاری خوبی برای بسیج دانست و گفت: بخش عظیمی از این سند، قریب به ۵۰ درصد آن، اهداف فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای و تولیدات قدرت نرم است. بر این اساس، ۱۸ هدف را برای سال ۱۴۰۰ استخراج کردیم و بر مبنای آن اهداف، برنامه ها و حرکت های خود را در سال ۱۴۰۰ مشخص نمودیم.

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به برخی از این برنامه‌ها و دستور کارها در سال جاری، گفت: اهداف ۱۸ گانه ما که اهداف همه اعضای قرارگاه فرهنگی، اجتماعی و تولید قدرت نرم محسوب می‌شود، در سه بخش تقسیم بندی شده است.

سردار آزادی یک دسته اهداف را مربوط به سبک زندگی عنوان کرد که به عنوان کلان راهبرد فرهنگی سال ۱۴۰۰ قرار گرفته که اساس آن از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۱ در بجنورد اقتباس شده است که کلیدواژه‌های سبک زندگی را بر شمرده اند و در بیانیه گام دوم هم یک سرفصل را به این اسم قرار داده‌اند؛ همچنین در دیدار با مداحان در سال ۹۸ هم فرمودند که سبک زندگی محقق نمی شود مگر با فرهنگ سازی.

وی با بیان اینکه در تبیین اهداف و برنامه‌های ۱۴۰۰، برخی از این کلید واژه های مد نظر مقام معظم رهبری را برنامه کرده ایم، ادامه داد: افزایش اقامه نماز جماعت و رونق‌بخشی به مساجد، ارتقای فرهنگ تولید و کار و صرفه جویی در مصرف انرژی، اوقات فراغت و گردشگری تعالی بخش، تحکیم و تعالی خانواده، جمعیت و فرزند آوری و  حجاب و عفاف دسته دوم از اهداف ما هستند، یعنی اهدافی که مربوط به حوزه اجتماعی و کارکرد اجتماعی با ماهیت فرهنگی است.

به گفته سردار آزادی، دسته سوم از اهداف و برنامه ها، مربوط به موضوعات مرتبط به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، بازآفرینی شخصیت شهدا، انجام تولیدات هنری برای رسیدن به این اهداف است.

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین گفت: ما چند هدف تشکیلاتی هم برای ۱۴۰۰ در نظر داشتیم که عبارتند از شبکه سازی و جبهه سازی، و توسعه فعالیت های هنری و رسانه‌ای که جزو اهداف تشکیلاتی و ساختاری ما برای سال جاری بوده است.

وی افزود:خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ تا کنون، تمامی مراکز آفرینش‌های هنری استان ها یا راه اندازی شده و یا در شرف راه اندازی هستند. این مراکز، ظرفیتی برای تولیدات هنری اعم از تولید فیلم، مستند و نماهنگ، موشن گرافیک هستند. همچنین، در توانمندسازی گروههای نقش‌آفرین فرهنگی در پایگاه های مقاومت هم حرکت خوبی در سطح کشور انجام شده است.

تا کنون بیش از ۱۲۰۰ گروه بسیجی فرهنگی ثبت شده است

سردار آزادی ادامه داد: بیش از یک هزار و ۲۰۰ گروه فرهنگی تاکنون ثبت شده که چهار رویداد بزرگ در نیمه شعبان، عید غدیر، سالگرد شهادت حاج قاسم و دهه فجر را  به صورت سیار و حضور در میدان، برای مردم برنامه اجرا کردند و در هر مرحله، بین ۴ تا ۷ هزار اجرا توسط گروه های هنری سرود برنامه داشتیم.

وی با یادآوری ثبت تعداد قابل توجهی گروه تئاتر در سطح کشور، تصریح کرد: این گروه ها هم در ایام کرونایی توانستند تئاترهای خیابانی را رقم زده و در هفته دفاع مقدس و سالگرد سردار دلها برنامه های خوبی را اجرا کردند.

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به دیگر تولیدات در حوزه هنری گفت: در این راستا می توان به فعالیت های خوب بنیاد فرهنگی روایت، بسیج صدا و سیما اشاره کرد که به خصوص در ایام کرونا با یک کار قرارگاهی اتفاقات خوبی را رقم زدند که در چند نوبت پوشش وسیع و زنده از کمک‌های مومنانه، مواسات و انفاق مردم را شاهد بودیم. البته توانستیم تا حدودی این جهاد بزرگ را منعکس کنیم؛ که این موضوع هم یکی از اهداف در سال جاری بود. امروز این انفاق و مواسات تبدیل به یک فرهنگ در جامعه شده است و به صورت مستمر در سطح وسیعی هم در پایگاه ها و هم در جای‌جای جامعه در حال اجراست.

سردار آزادی خاطرنشان کرد: در حوزه بصیرت و روشنگری هم خوشبختانه شاهد روشنگری عمارگونه شبکه روشنگری و هادیان سیاسی بسیج در سراسر کشور به ویژه در ایام انتخابات رئیس جمهوری بودیم که این شبکه با یک کار وسیع، تلاش کرد حضور مردم در پای انتخابات را پررنگ کند و با آگاهی بخشی و برگزاری نشست های حضوری و مجازی، اتفاقات خیلی خوبی رقم خورد و علی‌رغم خواست دشمنان، شاهد حضور با بصیرت مردم در صحنه انتخابات بودیم.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش بسیج در حوزه روشنگری، حضور آگاهانه و وسیع در لبیک به منویات مقام معظم رهبری در ایام انتخابات با عنوان "طرح لبیک"بود، یادآور شد: در این زمینه بسیج به هیچ عنوان در مصادیق ورود نکرد و خوشبختانه در این حوزه کارنامه خوبی را از خود به یادگار گذاشت.

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: ذیل مراکز آفرینش هنری استان ها، کانون های فرهنگی بسیج را در نواحی با یک باز تعریف جدید راه اندازی کردیم و گفتیم این کانون ها باید به مراکز آفرینش فرهنگی و هنری شهرستانی تبدیل شوند که خوشبختانه حدود ۳۰ درصد از این کانون ها مجددا احیا شده و بخشی هم در تجهیز آنها کمک کردیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه همه کانون‌ها  هویت افرینش فرهنگی و هنری را پیدا کنند، تاکید کرد: به همه نواحی گفتیم که اگر این کانون ها را با رویکرد جدید وارد عرصه کنند و به مرکزی برای نقش آفرینی گروههای هنری پایگاه‌های مقاومت و حمایت و پشتیبانی و توانمند سازی آنها تبدیل شوند، ما هم در تجهیز کمک کرده و از آن نواحی حمایت خواهیم کرد.

در جنگ نرم همچون جنگ سخت، نیازمند زیرساخت هستیم

سردار آزادی با یادآوری اینکه در جنگ نرم همچون جنگ سخت، نیازمند زیرساخت هستیم، مطرح کرد: همانطور که در جنگ سخت یگان ها و گردان های رزمی را درست کردیم و ظرفیت های سخت افزاری را به وجود آوردیم، در جنگ نرم هم نیاز به چنین زیرساختی داریم و زیرساخت هنری در استانها، همان مراکز آفرینش هنری و در نواحی کانون های فرهنگی و هنری بسیج است که این نقش را می‌توانند به خوبی ایفا کنند.

وابستگی زیرساختی چالش جدی در در فضای مجازی است/ در جنگ نرم همچون جنگ سخت، نیازمند زیرساخت هستیم

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین گفت: امیدواریم با اقبال همه نواحی، بتوانیم همه کانون ها را تاسیس و تجهیز کنیم تا در این مسیر، مرکز فرهنگی آفرینش‌های فرهنگی هنری در سطح شهرستان ها نقش ایفا کنند.

آزادی تصریح کرد: در سند پایگاه های مقاومت بسیج در عرصه فرهنگی هنری، ۱۰ رشته گروه‌ نقش آفرین  از جمله گروه های سرود، تئاتر، فیلم و مستند، طرح های گرافیکی، کتابخوانی، و خادمین شهدا داریم که این گروه ها سازماندهی می‌شوند تا با حمایت از آنها تولیدات خوبی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پایگاه های خوبی داریم که در حد یک مرکز آفرینش استانی در عرصه هنر ورود کرده اند و این عرصه را به یک نقطه جذب برای پایگاه تبدیل کرده‌اند، ادامه داد: نشریه ای در این زمینه با عنوان «آفاق هنر» طراحی کردیم که به معرفی پایگاه های موفق در عرصه فرهنگی هنری می پردازد.

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه این نشریه با استقبال خوبی مواجه شده است، ادامه داد: معتقدیم که الگو پردازی از فعالیت‌های موثر بسیجیان در عرصه فرهنگی هنری، می‌تواند برای مابقی بسیج انگیزه ساز باشد که این رسالت را بر عهده این نشریه گذاشتیم. پایگاه های مقاومت می‌توانند از طریق فرهنگی نواحی، استعدادها و ظرفیت های خود را معرفی کنند و تجارب، ابتکارات و توانمندی خود را در معرض دید بقیه بگذارند چرا که این امر به پویایی و بالندگی پایگاه‌ها و انگیزه بخشی برای آنها کمک می‌کند.

سردار آزادی افزود: امسال در بنیاد فرهنگی روایت، برنامه ریزی شده که هر استانی که آمادگی دارد به میدان بیاید و سوژه، فیلمنامه و ظرفیت‌های خود را عرضه کند تا در سال آینده چیزی حدود ۱۰ فیلم سینمایی داشته باشیم که این تعداد، استان‌پایه است؛ یعنی ایده، ابتکار، و فیلمنامه از استان بیاید و با مشارکت استان هم ساخته شود.

وی تاکید کرد: در عرصه های دیگر از جمله نماهنگ سازی همین کار انجام می شود و من اعلام می کنم که هر ناحیه یا استانی که این ظرفیت را داشته باشد و بتواند کار فاخر و جذابی ارائه دهد، از تولیدات آن حمایت می کنیم تا در این عرصه هم بسیج بتواند جهش ۱۰۰ برابری را داشته باشد و با زبان هنر با نسل جوان و نوجوان ارتباط برقرار کنیم و فرهنگ و تفکر بسیجی را اینگونه منتقل نماییم.

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین با تصریح بر اینکه فیلم ها با موضوع بسیج و رخدادهای تاریخی انقلاب و دفاع مقدس انتخاب می شوند، اذعان داشت: فیلمنامه باید به اندازه کافی کشش داشته باشد تا در صورت ساخت، بتواند دیده شود، پس دست استانها را برای سوژه و ایده‌پردازی باز گذاشته ایم.

سردار آزادی گفت: برای استفاده از زبان هنر با زیرساخت هایی که در چند سال گذشته آغاز شده باز شده است، اما طبیعتا این کار زمان بر است.  می‌توانیم بگوییم که امروزه کار هنری در بسیج از ضریب خوبی برخوردار شده است و برادران ما در تلاشند که بسیاری از حرفها را با استفاده از ظرفیت هنر و رسانه بزنند، یعنی این امر، تبدیل به یک رویکرد و فرهنگی فراگیر شده است که البته باید به میزان حمایت و پشتیبانی، تولیدات فاخر داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه فضای مجازی در بسیج دارای یک قرارگاه مستقل است ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز در فضای مجازی، بحث محتوا است، یعنی محتوا، امروز چالش اصلی در فضای مجازی در کنار مشکلات زیرساختیاست.

وابستگی زیرساختی در فضای مجازی از چالش های جدی در این عرصه است

معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین عدم داشتن شبکه ملی اینترنت و وابستگی زیرساختی در فضای مجازی را از چالش های جدی حضور در این عرصه دانست و تاکید کرد:  یکی از مهمترین اقدامات در فضای مجازی تولید محتوا است. ما یک رویکردی را دنبال می‌کنیم که هر پایگاه بسیج، خود یک پایگاه تولید برای فضای مجازی تبدیل شود و ما هم به آنها کمک می‌کنیم تا بتوانیم به این فضا غلبه کنیم.

سردار آزادی با یادآوری اینکه در چند سال اخیر تلاش های خوبی در عرصه تولید محتوا صورت گرفته است، ادامه داد: تا غلبه بر این فضا هنوز فاصله داریم و یکی از اصلی ترین فعالیت ما در سازمان فضای مجازی، تلاش برای تولید محتوای فاخر، کوتاه، جذاب و اثرگذار در این فضا است تا حرف حق بتواند در فضای مجازی غلبه پیدا کند.

خبرنگار: هادی کهن دل

ارسال نظرات