یادداشت

وزیر آموزش و پرورش و برنامه های پیش رو

نماینده سازمان های مردم نهاد شهرستان ری در یادداشتی عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش نسبت به شناسایی جوانان و بهره گیری از ظرفیت فرهنگیان فعال در عرصه سازمان های مردم نهاد،امکان نقش آفرینی آنها را در جایگاه های تصمیم سازی و تصمیم گیری مهیا سازد.
کد خبر: ۹۳۹۶۳۴۵
|
۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴

در این یادداشت ضمن  تبریک انتخاب دکتر یوسف نوری بعنوان وزیر آموزش و پرورش به   نکات زیر اشاره شده است:

1)رهبر معظم انقلاب در تاریخ ششم شهریور سال جاری در توصیه ای به دولت سیزدهم  اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه دولت دانستند،با توجه به اینکه مدیری آشنا با ظرفیت سازمان های مردم نهاد هستند و آخرین سنگری که تا قبل از وزارت آموزش و پرورش فرماندهی نموده اند مدیریت سازمان های مردم نهاد و خیرین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی تهران بوده است،و آموزش و پرورش بعنوان  جهت رفع بن بست های موجود نیازمند روحیه «ما می توانیم»، پرهیز از محافظه کاری و ذهن خلاق است و این موارد که ایشان بدرستی در سخنان خود در مجلس شورای اسلامی عنوان نموده اند در جوانان جمع است که اتفاقا بدلیل تعداد زیادی از این جوانان فرهنگی خلاق و انقلابی و تحول آفرین بدلیل فقدان امکان قرار گرفتن در جایگاه های تصمیم سازی و تصمیم گیری در بخش ستادی آموزش و پرورش،عرصه هایی همچون بسیج ،هلال احمر وسازمان های مردم نهاد را جهت نقش آفرینی داوطلبانه و فرماندهی امور و خدمت به کشور انتخاب نموده اند،که جای آن دارد که وزیر آموزش و پرورش نسبت شناسایی جوانان و بهره گیری از ظرفیت فرهنگیان فعال در عرصه سازمان های مردم نهاد،امکان نقش آفرینی ایشان را در جایگاه های تصمیم سازی و تصمیم گیری آموزش و پرورش مهیا سازد و روح تازه ای بر این کالبد بیمار آسیب دیده از قبیله گرایی و باند بازی و رشد آسانسوری،دمیده شود و خروجی این اتفاق به حرکت درآمدن چرخ های تحول و اجرای عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد. «جوان سازی» از الزامات تحول است و جوان‌گرایی در بدنه و مدیریت ها باعث میشود که احساس انسداد در سیستم ستادی آموزش و پرورش از میان برود و همچنین «مردمی بودن» و گفت وگوی بی واسطه با گروه هدف و پرهیز از نگاه از بالا به پایین به فرهنگیان،دانش آموزان و اولیاءاز ابعاد بسیار خوب و الفبای مردمی بودن است ،که قطعا وزیر منتخب آموزش و پرورش بواسطه ی فعالیت  وآشنایی با ظرفیت های سازمان های مردم نهاد با این ادبیات و کردار آشنایی دارند و زمینه ی توسعه آنرا در آموزش و پرروش فراهم خواهند نمود و از ظرفیت فرهنگیان و دانش آموزان و اولیاء جهت کاهش مشکلات آموزش و پرورش استفاده خواهند نمود .

 2)اندیشه های امام خمینی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری همچون چراغ راهیست جهت عینیت بخشیدن به الگوی اسلامی و مکتب امام و انقلاب اما متاسفانه در عمل در بخش ستادی سیستم آموزش و پرورش آنگونه که شایسته و بایسته است بویژه در حوزه های ستادی به اندیشه های امام خمینی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه نشده است و فرصت گذران خدمت به مردم در آموزش و پرورش باید معطوف به بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری در آموزش و پرورش بر اساس نقشه راه سند تحول بنیادین شود،و یکی از لوازم تحقق این موضوع نقش آفرینی باورمندان و تحصیل کنندگان اندیشه های امام و رهبری در بخش ستادی آموزش و پرورش به جای فارغ التحصیلان کشورهای غربی و تحصیل کنندگان اندیشه های برگرفته از مدیریت در غرب است تا دستگاه فرهنگ ساز آموزش و پرورش به  «مردمی بودن»، «عدالت‌ورزی»‌، «فسادستیزی»، «احیای امید و اعتماد مردم» و «انسجام و اقتدار» مجهز شود..

3)  سرمایه گذاری بر نیروی انسانی بعنوان سرمایه پیشرفت با حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخش‌های آموزش و پرورش بویژه حوزه پژوهش و پرورش با رویکرد جهادی توام با عقلانیت و اندیشه‌ورزی و خردورزی  منجر به ایفای نقش موثری در افزایش تولید ملی و پیشرفت کشور  میشود

ساختار فرهنگی کشور نیازمند بازسازی انقلابی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه دارد،و آموزش و پرورش ظرفیت های خوبی جهت تحقق این بازسازی انقلابی در اختیار دارد و در صورت مدیریت کارآمد ظرفیت های فرهنگی در اختیار میتوان  تجلی ایمان مخلصانه، عقلانیت، تقوا، جهاد بی وقفه و مسوولیت پذیری را در دانش آموزان شاهد بود و آموزش و پرورش می تواند و باید دانش آموزی با این شاخصه ها تربیت کند و لازمه ی این توفیق فراهم شدن نقش آفرینی لشکر عظیمی از جوانان علاقه‌مند در حوزه فرهنگ است که با حمایت هوشمندانه از این جوانان فرهنگی و دانش آموز و حتی اولیاء و فعالان سازمان های مردم نهاد و طرح‌های ابتکاری آنان است که باید استعدادهای آنها کشف، و آزادی عمل آنها را در چارچوب قانون تضمین شود.

*نگارنده ضمن تبریک انتخاب مدیری آشنا با ظرفیت سازمان های مردم نهاد و آرزوی موفقیت برای ایشان پیشنهاد میکند که فعالان سازمان های مردم نهاد و تشکل های فعال در حوزه آموزش و پرورش و اقشار بسیج دانش آموزی،فرهنگیان و هنرمندان  و رسانه های تخصصی حوزه آموش و پرورش با ایشان و مدیران منصوب ایشان در استان ها جهت تحقق اهداف عالی نظام درحوزه تعلیم و تربیت،تعامل و همکاری نمایند و این فرصت حضور مدیری از جنس سازمان های مردم نهاد در این دستگاه فرهنگ ساز را غنیمت بشمارند...

دکتر محمدرضا شهریاری ،فرهنگی و نماینده سازمان های مردم نهاد شهرستان ری

ارسال نظرات