جوان اردبیلی موفق به طراحی و ساخت مجموعه‌ای از سیستم‌ها و ادوات تخصصی کشاورزی برای استحصال حبوبات مثل عدس شده است.
کد خبر: ۹۳۹۶۳۸۳
|
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸

ساخت ربات برداشت محصولات کشاورزی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ،  علی روشنیان فرد مخترع جوان اردبیلی و استادیار گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه محقق اردبیلی است که علم خود را در مسیر رفع مشکلات کشاورزان قرار داده و موفق به طراحی و ساخت مجموعه‌ای از سیستم‌ها و ادوات تخصصی کشاورزی برای استحصال حبوبات مثل عدس شده است.
وی فارغ‌التحصیل رشته رباتیک ادوات کشاورزی از دانشگاه هوکایدو ژاپن، رئیس هسته علمی کشاورزی دقیق دانشگاه محقق اردبیلی و معاون نوآوری، مرکز نوآوری و رشد دانشگاه محقق اردبیلی است.

روشنیان‌فرد گفت: این سری اختراعات شامل: پلاگین استحصال عدس قابل نصب بر روی تیلر، دستگاه برداشت عدس پشت تراکتوری، سیستم ارزیابی پارامتر‌های موثر در برداشت حبوبات و سه اختراع عملیاتی و کاربردی در زمینه دیگر حبوبات و محصولات کشاورزی است.

مخترع اردبیلی افزود: در اکثر موارد، می‌توان مشکلات کشاورزی را با طراحی سیستم‌های ساده‌ای حل کرد. در این گروه تمرکز ما، تلاش برای تسهیل زندگی و عملیات کشاورزی برای کشاورزان، روستاییان و افراد تلاشگر در این زمینه است.

روشنیان فرد بیان کرد: بر خلاف برخی ایده‌ها که جرقه لحظه‌ای ذهن مخترع است و چه بسا، پس از تولید با استقبال خوبی از بازار مواجه نمی‌شود، این اختراع و اختراعاتی از این دست نشات گرفته از تحقیق چندین ساله، استخراج نیاز‌های بارز این حوزه، به‌کارگیری دانش مهندسی، و در نتیجه طراحی و ساخت محصول هدف می‌باشد.

وی گفت: در فرآیند ایده‌پردازی، سنتز ایده، طراحی و... این اختراع از اصول استاندارد بین‌المللی استفاده شده است. مشخصا این ایده اختراعی نیز از نیاز کشاورزان نشأت گرفته است.

روشنیان فرد افزود: تیم کاری این اختراعات شامل بنده، آقایان سینا منصور زاده اشکانی، مجید دادخواه، و سرکار خانم نادیا سعادتی از دانشجویان کارشناسی رشته مکانیزاسیون کشاورزی هستند. 

وی گفت: تاکنون بیش از ۲۰ اختراع ثبت شده و در حال ثبت دارم که بهترین آن «ربات برداشت محصولات سنگین وزن کشاورزی» است که برای لابراتوار دانشگاه هوکایدو ژاپن طراحی و اجرا کرده‌ام.

 

ارسال نظرات