نبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مناسب سازی فضای شهری برای معلولان مطالبه عمومی است، گفت: این افراد نیازی به ترّحم ندارند بلکه رفع مشکلات این قشر نیازمند توجه مسئولان همه دستگاه هاست.
کد خبر: ۹۳۹۷۰۰۵
|
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴

 به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم به مناسبت هفته جهانی معلولان در دیدار مدیرکل بهزیستی و روسای تشکل ها و اعضای هیات مدیره انجمن های فعال در حوزه افراد دارای معلولیت با بیان اینکه برای داشتن درک درست از شرایط زندگی و کاری افراد داری معلولیت باید همان شرایط را تجربه بکنیم، اظهار داشت : مناسب سازی فضای شهری، اداری و کاری برای معلولان با جلسات تشریفاتی حل نمیشود.
وی با تاکید بر تلاش و حرکت جهادی برای رفع مشکلات معلولان ادامه داد : تا زمانیکه مسئولان دستگاه های متولی امور شهری و اجرایی برای انجام امورات جاری خود از ویلچر استفاده نکند، نمی تواند درک درست از مشکلات افراد ویچلرنشین داشته باشد.
حجت الاسلام آل هاشم با یادآوری مشکلات افراد روشن دل، ناشنوا و معلولان حرکتی در سطح شهر و فضای عمومی جامعه گفت: افراد دارای معلولیت هنگام عبور از خیابان و معابر، عابرگذرها و همچنین استفاده از وسایط نقلیه عمومی با مشکلات زیادی مواجه هستند و تا زمانی که مسئولان دستگاه های متولی این مشکلات را لمس نکنند نمی توانند برنامه ریزی درستی برای رفع آنها داشته باشند.
امام جمعه نبریز اشاره ای هم به افزایش تعداد افراد سالمند در جامعه کرد و گفت : صداوسیما باید مطالبه عمومی مناسب سازی شهر برای افراد کم توان و معلول را به صورت مستمر و روزانه با تولید برنامه هایی که محوریت آنها رعایت حقوق شهروندی است به مسئولان یادآور شود.
حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه در سطح جامعه باید افراد دارای معلولیت از تسهیلات ویژه برخوردار باشند، افزود: مراکز خدماتی مانند بانک و بیمارستان ها باید در این زمینه به وظایف ذاتی خود عمل کنند.
حجت الاسلام آل هاشم با تاکید بر نهادینه سازی فرهنگ تکریم افراد معلول ادامه داد : پیشگیری، آموزش و آگاه سازی سه اصل مهم برای کاهش میزان تعداد افراد معلول در جامعه است از این رو باید آموزش پزشکی و بهداشتی به مادران و آموزش های راهنمایی و رانندگی در جامعه به صورت جدی پیگیری شود.
وی امید آفرینی و افزایش روحیه اعتماد به نفس در بین افراد داری معلولیت را مورد تاکید قرار داد و گفت: بسیاری از افرادی که دارای معلولیت جسمی و حرکتی هستند از هوش و استعدادهای زیادی در رشته های قرآنی، هنری و ورزشی برخوردارند و در مسابقات ملی و بین المللی در جایگاه های نخست ایستاده اند.
 مدیرکل بهزستی استان هم در این دیدار گفت : براساس نامگذاری های ایام هفته معلولان در سال جاری تاکید بر رفع مشکلات آنها رویکرد اصلی همه برنامه های پیش بینی شده است.
فرگل صحاف با ارائه گزارشی از فعالیت های این اداره کل گفت : با هزینه کرد 4 میلیارد و 300 میلیون تومانی در 41 مرکز بهزیستی بیش از دو هزار 200 نفر از افراد تحت پوشش خدمات توان بخشی و مراقبتی به صورت تخصصی دریافت کرده اند.
وی یادآور شد: در جهت تقویت توانمندی ها و جلوگیری از پیشرفت معلولیت و تسهیل دستیابی به استقلال نسبی روزانه به بیش از 4 هزار و 100 نفر از معلولان جسمی، ذهنی، اوتیسم، اختلال شنوایی و بینایی با اعتبار 4 میلیارد و 500 میلیون تومان خدمات ارائه شده است.
مدیرکل بهزیستی استان گفت: در هشت ماه گذشته سال جاری با اعتبار یک و نیم میلیارد تومانی وسایل کمک توانبخشی به تعداد 160 دستگاه ویلچر، 1500 باطری سمعک و 500 عدد سمعک تهیه و در بین افراد تحت پوشش توزیع شده است.
دکتر صحاف خرید خدمات توانپزشکی، کمک به کودکان ناشنوا جهت کاشت و نگهداشت حلزون شنوایی، کمک های رفاهی و معیشتی، انجام کمیسیون های پزشکی و مناسب سازی منزل و خودرو معلولان را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد و گفت: در مجموع برای ارائه این خدمات به جامعه هدف 7 میلیارد و 430 میلیون تومان هزینه شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها