به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران برگزار شد:
دومین پیش نشست نخستین همایش ملی مکتب شهید سلیمانی روز سه شنبه 9 آذر 1400 به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۹۷۰۸۸
|
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دومین پیش نشست نخستین همایش ملی مکتب شهید سلیمانی روز سه شنبه 9 آذر 1400 به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران برگزار شد.

دومین پیش نشست نخستین همایش ملی مکتب شهید سلیمانی مکتب تراز تمدن نوین اسلامی

در این پیش نشست فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مرتضی نورمحمدی عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی و سید مصطفی خوش‌چشم، تحلیل‌گر مسائل راهبردی با مدیریت پنل حسین انصاری فرد دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانی کردند.

ایزدی
فواد ایزدی به بیان نقش شهید سلیمانی در افول آمریکا پرداخت و با اشاره به این که آمریکا زمانی بعد از جنگ جهانی دوم در همه زمینه‌ها رتبه یک و ابرقدرت جهان بود، پنج دلیل را که باعث شد آمریکا این قدرت را به دست آورد ذکر کرد و گفت: از جمله قدرت نظامی که قدرت سیاسی را به همراه داشت، قدرت اقتصادی و قدرت نرم که خیلی از کشورها را طرفدار و علاقه مند به آمریکا کرد و در نهایت قدرت نهادسازی؛ یعنی آمریکا باید چهار قدرت قبلی را توسط نهادسازی مدیریت می‌کرد. تاثیر شهید سردار سلیمانی بر روند افول آمریکا این بود که در دوران فرماندهی ایشان آمریکایی‌ها نتوانستند در منطقه در حوزه نظامی، سیاسی، اقتصادی و یا قدرت نرم به جایی برسند و برنامه‌های آمریکایی را در حوزه نظامی به هم می‌ریخت. دلیل اصلی شکست برنامه‌های آمریکایی‌ها در سوریه، یمن، افغانستان و لبنان ایشان بود. شکست نظامی آمریکایی‌ها در منطقه منجر به شکست سیاسی شد و کشورهای منطقه متوجه شدند با وجود آن که آمریکا هزینه نظامی زیادی داده، نتوانست به اهداف خود برسد و جایگاه خود را از دست داد و دچار خدشه و چالش شد. می‌توان گفت سردار سلیمانی رتبه یک تاثیر‌گذاری بر افول آمریکا در منطقه را داشته است. 


در ادامه نور محمدی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تفکر شهید سلیمانی و نهادی که ایشان در راس آن قرار گرفتند را در موازنه قدرت منطقه ای تشریح کرد و گفت: نقش شهید سلیمانی در منطقه خاورمیانه نقش پررنگی بوده است. ما باید ابتدا محیط منطقه‌ای که ایشان در آن به ایفای نقش می‌پرداخت را بشناسیم؛ محیط منطقه‌ای در یک فضای بحران، تهدید و عدم امنیت تعریف می‌شد که بعد از تحولات بیداری اسلامی، بحران در منطقه خاورمیانه به واسطه نقش کنشگر غیردولتی به نام داعش در این منطقه تشدید پیدا کرد. جمهوری اسلامی ایران می‌توانست رویکرد بی‌طرفی و عدم درگیری را داشته باشد اما در این مقطع تاریخی یک رویکرد کاملا مسئولانه را در یک محیط آشوب زده منطقه‌ای در پیش گرفت. اگر این طور نبود امنیت و ثبات منطقه‌ای می‌توانست این تهدید را بیشتر کند. شهید سلیمانی با تدابیر خود به مقابله با کنشگران آشوب ساز پرداختند که عمدتا کنشگران غیردولتی در این محیط بودند. ایشان اقدام به افزایش قدرت ایران و حلقه‌های پیرامونی کشور پرداختند. او در سطح دولتی در همراهی روسیه برای مقابله با تهدید داعش در سوریه همکاری کردند و موفق شدند ظهور و قدرت گیری داعش در منطقه را به عنوان تهدید مشترک برای ایران و روسیه در منطقه تعریف کند. تهدیدی که اگر جلوی آن گرفته نشود امنیت روسیه را در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز با تهدبد مواجه کنند و هم چنین اقدام به ایجاد یک ارتش چند ملیتی در سطح غیردولتی که در منطق رئالیستی جایگاهی ندارد کردند. اقدامات شهید سلیمانی نشان داد ما نیاز به بازتعریف موازنه قوا در رئالیسم داریم. در جهان عینی منطقه خاورمیانه نیز شاهد هستیم که خروجی تلاش‌های ایشان منجر شد تا موازنه قوا به نفع جمهوری اسلامی ایران و متحدان آن در منطقه اتفاق بیفتد. ویژگی‌های شخصیتی حاج قاسم منحصر به فرد بود و با درایت و هوش و آینده نگری در راس نهاد قدس بودند که غیر قابل انکار است؛ اما اگر بخواهیم نهاد سپاه قدس را شخصی سازی و منحصر به یک فرد کنیم که در صورت عدم وجود ایشان این نهاد را با اختلال مواجه کند اشتباه است؛ چراکه سپاه قدس اکنون هم در تحولات منطقه ایفای نقش می‌کند. 


در پایان این نشست خوش چشم درباره نقش شهید سلیمانی در شکست سیاست‌ها و اهداف آمریکا در منطقه توضیحاتی را ارائه داد وگفت: شهید سلیمانی در مبارزه با ظلم جهانی تاثیرات شگرفی گذاشتند که بعد ایشان نتیجه اقداماتی که انجام دادند در شکست آمریکا در منطقه باقی خواهد ماند. شهید سلیمانی ابر قدرت آمریکا را دقیقا در جایی که می‌خواست آینده خودش را بیمه کند به زمین زد؛ اما حاج قاسم نقش برجسته‌ای نه فقط برای ایران و محور مقاومت بلکه برای تمام کشورهایی که قرار بود بیش از پیش زیر سلطه آمریکا بروند داشت؛ بدون آن که بدانند مدیون ایشان هستند و گرنه طرح آمریکایی‌ها در زمینه اعمال قدرت نرم و نیمه سخت اگر جلو می‌رفت و کامل می‌شد برداشتن یوغ آمریکا از دنیا محال می‌شد. این رسالتی بود که خدا به هرکسی نمی‌دهد و دستاوردهایشان ماندنی است. آمریکا دیگر نمی‌تواند دست به طرح‌های جاه طلبانه بزند. نتیجه اقدامات ایشان نه فقط بازدارندگی و شکست دادن آمریکا بود بلکه این شکست ماندگار و قطعی است و آثار آن متعاقبات مادی، مالی و معنوی برای آمریکا به عنوان یک جنایتکار جنگی دارد که از دستاوردهای ایشان است. یکی از اصلی‌ترین دلایل افول آمریکا، جمهوری اسلامی ایران، سپاه قدس و شخص ایشان بود که سهم عمده‌ای در افول آمریکا داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات