یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به انجام اعمال زیبایی خصوصا برای زنان توسط پزشک مرد است.
کد خبر: ۹۳۹۷۴۳۵
|
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از مهمترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است. کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمرو‌های زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید، انجام چنین تکلیفی می‌طلبد فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید، شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید. می‌توانید در اینجا پاسخ به سوالات فقهی که پیش‌تر منتشر شده است را ببینید.

یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به انجام اعمال زیبایی خصوصاً برای زنان توسط پزشک مرد است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای

پرسش: انجام عمل جراحی برای زیبایی چه حکمی دارد؟

پاسخ: این کار فی ‏نفسه اشکال ندارد.

پرسش: در صورتی که عمل جراحی زیبایی برای زنان توسط پزشک مرد مستلزم نگاه ‏کردن و لمس باشد آیا انجام آن جایز است؟

پاسخ: عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی‌شود و نگاه‌کردن و لمسِ حرام به خاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه‌کردن باشد.

پرسش: آیا غیر از شوهر، نگاه‌کردن افراد دیگر به عورت زن حتّی پزشک، به‌طور مطلق حرام است؟

پاسخ: نگاه‌کردن غیر از شوهر حتّی پزشک و بلکه پزشک زن به عورت زن حرام است، مگر هنگام اضطرار و برای درمان بیماری.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرسش: نظر شما در مورد عمل جرّاحی زیباسازی چیست؟ قابل توجّه اینکه این عملیّات گاه برای از بین بردن زشتی مادرزادی، و گاه برای از بین بردن زشتی حاصل از زخم‌ها و جراحاتی است که بعداً عارض می‌شود، و گاه برای از بین بردن زشتی نیست، بلکه برای زیباتر شدن است. حکم هر یک از صور سه گانه چیست؟

پاسخ: در صورتی که آمیخته با حرام یا ضرر مهمّ دیگری نباشد ذاتاً اشکالی ندارد، ولی چنانچه مستلزم حرامی باشد (مانند لمس و نظر حرام) تنها در صورت ضرورت جایز است.

پرسش: عمل‌های جراحی که برای زیبایی است مانند عمل بینی چه حکمی دارد؟

پاسخ: در صورتی که آمیخته با حرام یا ضرر مهم دیگری نباشد ذاتاً اشکالی ندارد، ولی چنانچه مستلزم حرامی باشد (مانند لمس و نظر حرام) تنها در صورت ضرورت جایز است.

پرسش: نظر به اینکه کوتاهی قد به عنوان یک بیماری، پس از اتمام دوره رشد فرد، درمانی غیر از جرّاحی ندارد، و برای افزایش قد این بیماران که از مشکلات عدیده روحی و اجتماعی رنج می‌کشند، نیاز فراوان به عمل جراحی احساس می‌شود؛ از دو سال پیش اعمال جراحی، جهت افزایش قد در ایران را آغاز نموده‌ایم. تا کنون ۵۷ نفر، تحت عمل موفقیت‌آمیز قرار گرفته‌اند و نتایج بسیار مطلوبی حاصل گردیده است. در حال حاضر ۱۳ کشور جهان مجهز به مراکز افزایش قد می‌باشند که به صورت فعال به پذیرش بیمار اقدام می‌نمایند؛ و باعث افتخار ماست که کشور عزیزمان، ایران اسلامی، به عنوان تنها کشور اسلامی که در لیست ۱۳ کشور ذکر شده، حضور دارد. این کار از نظر شرعی چه حکمی دارد؟

پاسخ: در مواردی که ضرورتی برای بلند شدن قد احساس شود و این جرّاحی خطری برای بیمار نداشته باشد اشکالی ندارد.

پرسش: من می‌خواهم بر روی صورت عمل لیزیک انجام دهم برای زیبایی و نه درمان، اما تا دو یا سه هفته نباید آب به آن بزنم. آیا با علم به این موضوع که مانع وضو و غسل است می‌توانم این عمل را انجام بدهم؟

پاسخ: در مورد عمل جراحی، در صورتی که آمیخته با حرام یا ضرر مهمّ دیگری نباشد ذاتاً اشکالی ندارد، ولی چنانچه مستلزم حرامی باشد (مانند لمس و نظر حرام) تنها در صورت ضرورت جایز است. در مورد وضو و غسل نیز در صورت جواز غسل و وضوی جبیره‌ای می‌کنید. 

حضرت آیت الله سیستانی

پرسش: آیا می‌توان با عمل جراحی، صورت و یا قسمت‌های دیگر بدن را زیبا ساخت؟

پاسخ: با پرهیز از لمس و نگاه حرام، جایز است.

ارسال نظرات