نامه سرگشاده شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد خطاب به آیت الله رئیسی

مهمترین مشکل و دغدغه مردم مسئله اقتصاد و معیشتی است

در این نامه آمده است:مهمترین مشکل مردم و دغدغه مردم مسئله اقتصاد و معیشتی است. مردم به شعار مامی توانیم شما دل بسته اند.
کد خبر: ۹۴۰۰۳۹۳
|
۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، نامه سرگشاده شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد خطاب به آیت الله رئیسی:
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام،ادب و احترام خدمت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور مردمی ایران
خوشحالیم که میزبان رئیس جمهور مردمی و انقلابی کشور هستیم. حضورتان را در استان قنات و قنوت و قناعت، دارالعلم و دارالعباده استان یزد خیر مقدم عرض می کنیم.ان شاالله حضورتان توام با خیر و برکت برای این استان باشد.
در همین ابتدای سخن بگوییم که توقع داشتیم جلسه ای مخصوص با دانشجویان برگزار و دانشجویان مستقیما با رئیس جمهور خود سخن، انتقادات و مشکلات خود را به صورت مستقیم با ایشان در میان میگذاشتند.
و اما بعد. بابت تلاش های فراوان جنابعالی و دولتتان در این مدت کوتاه و اقداماتی نظیر سرعت گرفتن واکسیناسیون، نگاه فراجناحی،تحول در گردشگری ،نگاه مثبت به کشورهای همسایه و روابط خارجه و... تشکر میکنیم.
اما نکات و معضلاتی هم در این بین بوده که با نگاه به حدیث امام علی(ع) که فرمودند «مَن أبانَ لَكَ عَيبَكَ فَهُوَ وَدودُكَ» هرکس عيب تو را برايت آشكار كرد ، او دوست توست و همچنین باتوجه به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند انتقاد برای اصلاح لازم است، انتقاد یک عمل دوستانه است.... ما دوستانه و برادرانه انتقادها و نگرانی های مردم استان را به استحضار شما میرسانیم. باشد تا با اصلاح ان کشور با سرعتی بیشتر مسیر پیشرفت را طی کند
مهمترین مشکل مردم و دغدغه مردم مسئله اقتصاد و معیشتی است. مردم به شعار مامی توانیم شما دل بسته اند.این مردم که قدرت خریدشان کاهش یافته بشدت خسته اند و انتظار افزایش قیمت دلار و بورس سرخ را از این دولت ندارند. انچه ما را نسبت به آینده اقتصاد نگران می‌نماید ناهماهنگی مسئولان اقتصادی دولت، مشخص نبودن برنامه‌های کلان اقتصادی است که سوالی مهم برای مردم است. در رابطه با نظارت بر روی بازار هم دولت جنابعالی بسیار ضعیف عمل کرده و نظارتی بر روی بازار وقیمت ها نیست!
دغدغه بعدی مسئله عدالت اجتماعی و فساد ستیزی است.شاید دلیلی که باعث شد مردم رئیس عدلیه وقت را مناسب ترین فرد برای ریاست قوه مجریه دانسته و گاها با همه ناامیدی های بوجود امده به پای صندوق های رای امده و به شما رای دادند این بود که اقای رئیسی را همانند شعار ها و گفتار ایشان مقابل فساد و بی عدالتی میدانسته و میخواستند چنین فردی قوه اجرایی کشور را هدایت و از بی عدالتی و فساد پاک کند.با اینکه مدتی نیست که از دولت شما میگذرد اما مطالبه ما عدالت اجتماعی است. حقوق‌های نجومی مسئولین همچنان باقیست. فرایند اجرایی در سیستم ها و ارگان های دولتی تفاوتی نکرده است.فاصله طبقاتی و فقر که از ان به عنوان افات حکومت های اسلامی نام برده میشود همچنان دیده میشوند. مهتر اینکه در یک شغل و یک مکان به کارگران چندین حقوق داده و به ایشان ظلم میشود و از ترس اخراج حق اعتراض هم نداشته باشند.موضوعی که در کشورهای غربی و غیرمسلمان هم قابل پذیرش و قبول نیست.سوال ما از جنابعالی این است که برنامه دولت برای این مشکلات چیست؟ شما و دولتتان که خود را مقابل فساد میدانید چه اعمالی برای فساد زدایی از دولتی و برقراری عدالت اجتماعی انجام داده اید؟
دغدغه بعدی مسئله اشتغال و ازدواج جوانان است. طبق امار 40 درصد بیکاران استان را افرادی با تحصیلات عالی در بر میگیرند. جوانان یزدی که چندین سال رتبه اول کنکور را از ان خود کرده بودند بدلیل رشد نامتوازن کار،بیکارند. دانشجویان و جوانانی که امیدی به سرنوشت خود ندارند و دلیل ان اشتغال است از قدیم هم میگفتند جوانی که کار نداشته باشد امیدی ندارد. از طرفی معضل هایی نظیر مسکن و خودرو و اشتغال عاملی بازدارنده برای ازدواج جوانان شده است. سوال ما اینست که دولت چه راهکاری برای این مشکل اندیشیده است؟چه طرح های حمایتی در نظر دارد؟ ایا به این موضوع اهمیت داده و میدهد؟ بلعکس افزایش اخیر قیمت خودرو و مسکن دردی به درد جوانان اضافه و اندک امید انان راهم کاهش داد!
جناب اقای رئیسی، اب موضوع مهم دیگری است که همواره جان و معیشت مردم را به خطر انداخته و هر دولتی که آمده نوید آن را داده که مشکل را حل می کند اما عملی صورت نگرفته ، در این مسئله ذی نفعانی سرمایه دار و قدرت طلبی در کشور هستند که نمی خواهند این مشکل حل شود. و مطالبه ی جدی مردم استان و کشور این است که دست این افراد را کوتاه کرده تا بتوانند بعد از چندین سال یک نفس راحت بکشند.. مردم استان یزد اب برای اشامیدن ندارند. مسئله آب و بحران‌های ناشی از کمبود آن و مسائل زیست‌محیطی باید از اولویت‌های مهم دولتتان باشد. راهکار علمی و عملی؛ مدیریت درون‌حوضه‌ای، کاهش مصرف و تقاضا و اصلاح الگوهای کشت که سازگار با اقلیم خشک هستند. بحران‌های زیست‌محیطی پس از وقوع، دیگر با صرف هزینه‌های گزاف هم جبران نخواهد شد که می طلبد دولت برنامه جدی برای این مسایل داشته باشد.راهکاری که سطحی و مقطعی نباشد،هم مسئله کشاورزی و صنعت در نظر گرفته شود و هم اب مصرفی شهروندان

مسئله ی بعدی در مورد معادن و سرمایه های طبیعی استان یزد است. اقتصاد عمده استان وابسته به معدن است و تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین دستی جایگزینی علمی، به صرفه و اقتصادی برای صنایع مضر کنونی است.مشکل دیگری که استان با آن روبروست، توسعه نامتوازن است. به طوریکه در یک شهرستان مردم از ازدحام صنایع و آلایندگی آن به تنگ آمده اند و در نقطه دیگر استان اولیات یک زندگی همچون سلامت،جاده و... در اختیار مردم نیست. و مشکل دیگر این است که بسیاری از معادن استان نظارتی روی آن ها نیست و درآمدی از این معادن به مردم نمی رسد و بسیاری از درآمد های حاصل از معادن نه نتها برای مردم حتی برای مسئولین هم شفاف سازی نشده است.

ما دانشجویان خواهان ان هستیم که وزارت صنایع و معادن به صورت شفاف درامدها و هزینه های شرکت های صنعتی و معدنی را اعلام نماید
موضوع بعدی مسائل اموزش عالی کشور است. از نبود حداقل امکانات دانشگاه ها ،همچنین معضل کرونا و خوابگاه ها گرفته تا اهمیت ندادن به دانشگاه های شهرستان ها و کمبود ظرفیت در دانشگاه های علوم پزشکی و فرهنگیان و زیرساخت های نامناسب این دو دانشگاه و... ، همچنین مشکل سربازی اجباری و عدم وجود اینده شغلی و همه و همه دردهای دانشجویانی است که قرار است اینده مملکت را بدست بگیرند. و گاهی این مشکلات باعث شده فکر مهاجرت از سرزمین مادری به ذهن برخی خطور کند.فکری که برای دانشجویان سخت و برای کشور خطرناک است. لذا مطالبه جدی ما از جنابعالی اتخاذ تمهیداتی برای ممانعت از خروج سرمایه‌های اصلی و آینده‌سازان کشور می‌باشد. سرمایه گذاری بر روی نظام اموزش کشور سرمایه گذاری برد-بردی است که هم دانشجو واموزش کشور بهره مند میشوند و هم کشور و دولت از این سرمایه گذاری منفعت می برند.
و نکته بعدی ان است که انچنان که باید به دانشگاهیان و جوانان نخبه بها داده نشده است. علی‌رغم توصیه مقام معظم رهبری ما شاهد ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه‌ها ودولت و صنعت نیستیم، از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد باید به‌سمتی حرکت کنیم که نقش‌آفرینی دانشگاه در حل کردن مسائل کشور، به بخشی از وظایف ذاتی دانشگاه تبدیل شود و ارتباط بین نهاد علم و نهاد حکمرانی، به‌معنای تمامی کلمه شکل بگیرد اما اینطور نیست. درست است که دانشجویان باید برای منفعت کشور خود تلاش کنند و طرح و ایده بدهند اما نقش «دولت» در این مسئله چه میشود؟
موضوع مهم دیگر عدم این است که اموزش عالی کشور اهمیتی برای دولت ندارد؛عدم وجود برنامه برای بازگشایی دانشگاه ها گواه این موضوع است. با فضای حال اموزش کشور اکنون تلقی مردم این شده که دانشگاه ها صرفا کارخانه مدرک سازی تبدیل شده است!
موضوعات و مشکلات دیگری هم هست.از قبیل مشکلات معلولان و عدم حمایت لازم از سوی بهزیستی، وضعیت اسفناک حمل نقل عمومی استان، حضور گسترده اتباع بیگانه در استان بدون قوانین کامل و بانک اطلاعاتی جامع که خود در سطح اقتصادی تبعاتی به همراه داشته، تا مشکل سرعت اینترنت و...
مشکلات فراوان است که در اینجا قادر به بیان ان نیستیم. به هرحال بخشی از انتقادات،نگرانی ها و مشکلات مردم استان را بیان کردیم.انشاالله مورد برسی و توجه جنابعالی قرار گیرد.
رئیس جمهور منتخب ملت ایران، ما به شما و دولتتان ، به عظم جدی و روحیه انقلابیتان امید داریم.میدانیم شرایط کشور بسیار سخت است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند کلید حل مشکلات کشور جوانان هستند. بدانید که ما جوانان همواره حب به وطن داشته و دوست دارند برای کشور خود تلاش و مشکلات کشور را حل کنند. بدانید که دانشجویان اماده اند با انرژی بسیار و ایده و طرح های نخبگانی.حال دولت است که میتواند از این کلید موفقیت استفاده کند یا نکند. و اما خواسته مردم استان یزد این است به معنای واقعی کلمه انقلابی کار کنید.تلاش کنید تا مشکلات حل شود.از خداوند متعال خواهانیم که توفیق خدمتگزاری شبانه روز در راستای حل مشکلات مردم این مرز و بوم را به شما و دولتمردان عنایت بفرماید و در این راه شما را یاری دهد.

ارسال نظرات