کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با کردتودی عنوان کرد؛

افراد خشن بر روی افراد دیگر در جامعه تاثیرگذار خواهند بود/ مهار خشونت با تقویت فرهنگ اجتماعی و آموزشی

علی اصغر حسینی کارشناس مسائل اجتماعی گفت: عدم آگاهی از توانمندی در کنترل رفتار در هر فرد در مقابل یکدیگر یکی از دلایل اصلی خشونت در جامعه است و اگر این افراد مهارت های کنترل خشم را یاد بگیرند قطعا می شود پدید خشونت در جامعه را کنترل کرد.
کد خبر: ۹۴۰۰۶۰۰
|
۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶

علی اصغر حسینی کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان اظهار داشت: خشونت به صورت کلی به حالت رفتاری گفته می شود که فرد خشن می خواهد خواسته خود را با توسل به زور به دیگران تحمیل کند.


وی افزود: امروزه ناظر بر این امر هستیم که خشونت در سطح جهان به صورت کلی در جامعه جهانی رخ می دهد کشتار های که بر اثر جنگ ها رخ می دهند همگی ناشی از خشونت است، برای مثال گروهک داعش در جهان با رفتار خشن خود نسبت به جهان به صورت فیزیکی و حتی غیر کلامی وارد عمل شد و توانست چهره ای خشن و غیر انسانی را به مردم جهان نشان دهد.


این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه خشونت چه تاثیری بر جامعه خواهد داشت عنوان کرد: اگر خشونت های فردی از جامعه کوچک خانواده خود را نشان بدهد تاثیرات زیادی را بر خانواده خواهد گذاشت مثلا اگر پدری نسبت به والدین و همسر خود خشن باشد این خشونت منشأ بسیاری از آسیب های روانی چه در محیط خانواده و چه در محیط اجتماع خواهد شد چرا که اعضای یک خانواده نیازمند به محبت هستند و اگر آنچه که نمود پیدا می‌کند خشونت باشد نهاد خانواده از هم پاشیده خواهد شد و نتیجه ای که عاید خانواده و جامعه می شود عوامل و آسیب های جبران ناپذیری مانند بی بندوباری، بزهکاری،و بعضاً در شکل حاد تر دختران فراری و پسران بزهکار و معتاد را به دنبال خواهد داشت.

حسیی خاطر نشان کرد: افراد خشن در یک جامعه به خودی خود و به واسطه روحیات خشنی که دارند طرد شده تلقی می‌شوند و در نتیجه همین امر موجب خواهد شد که افکار و رفتاری که در وجود فرد خشن هست تقویت شود و آسیب های زیادی را به بار آورد.


حسینی گفت: در جامعه مشکلات اقتصادی و فرهنگی بر رفتارها تاثیر گذار خواهد بود و آستانه تحمل افراد را پایین خواهد آورد و به همین خاطر در بسیاری از موارد جامعه به سمت خشونت خواهد رفت به عنوان مثال در بسیاری از شهر ها محله های وجود دارد که مردم آن با توصیه به یکدیگر از حضور در آن مناطق دوری می‌کنند چرا که معمولا در آن محیط افراد خشن وجود دارد که احساس امنیت در آن منطقه را کم رنگ کرده است.


وی خاطر نشان کرد: خشونت رفتار تقریبا ذاتی بشر است برای نمونه افرادی که در محیط های آرام و در کانون توجه زندگی می کنند به طبع از بار خشونتی کمتری برخوردارند اما افرادی نیز وجود دارند که نظام خانواده و محیط اجتماعی بر آنان سخت گرفته و همین امر باعث بروز چالش ها و مشکلات در زندگی آنان شده است و همین امر آنها را به سمت نشان دادن واکنش های می کشاند که نمودی از خشونت دارند.


وی با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر خشونت اظهار کرد: آن چیزی که محققین تا به این مرحله چه بر اساس جامعه شناسی و چه بر اساس روانشناسی در این حوزه مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند این است که امری عللی که استاندارد سلامت اجتماعی افراد را به خطر بیندازد و مشکل ایجاد کند طبیعتاً منجر به ایجاد خشونت خواهد شد که شامل خانواده، محله و یا جامعه خواهد شد.


حسینی گفت: وقتی مردم در جامعه در سطحی نزدیك به هم زندگی كنند، مقایسه كمتر و آرامش بیشتر بر جامعه حاكم است اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و مدرن شدن زندگی ها، مردم در پی اوضاع ظاهری زندگی خود هستند و این امر نیاز به انرژی روانی و جسمانی زیادتری دارد و بخش قابل ملاحظه ای از انرژی افراد صرف رسیدن به زندگی مدرن و عقب نماندن از دیگران می شود. در این عرصه رقابت، افرادی كه عقب می مانند عصبی شده و از خود خشونت نشان می دهند و اینگونه در روابط میان خود دچار اختلاف می شوند از این رو اعضای خانواده ها فرصتی برای در كنار هم بودن پیدا نمی كنند و اختلاف های مهمی در ارتباط های خانوادگی پیش می آید كه این اختلاف ها به جامعه نیز سرایت می كند.


وی تصریح کرد: در هر جایی که جایگاه انسانی یک فرد دستخوش حمله شود ناخودآگاه آن فرد دچار خشونت خواهند شد و در نتیجه جامعه را با آسیب های چدی مواجه خواهد کرد.


این کارشناس مسائل اجتماعی کاهش محبت، کاهش عدالت، آزادی و گاهی مشکلات اقتصادی را از جمله عوامل تاثیرگذار بر خشونت در یک فرد دانست و عنوان داشت: گاهی بسیاری از عقدها به شکل خشونت در فرد نمود پیدا میکند تا جایی که یک جامعه را به ورطه نابودی می کشاند افرادی مانند هیتلر، چنگیز و صدام از جمله افرادی بودند که تاریخ از آنان به عنوان خشن ترین افراد نام برد.


وی در ادامه در ادامه گفت: امروزه به واسطه رفتار های خشنی که در سطح جامعه اتفاق می افتد می بینیم که چقدر کشتار ها و اتفاقات تکان دهنده در سطح جهانی زیاد شده است برای مثال خشونت جنسی، پدیده خیانت به همسر همگی از جمله خشونت های اجتماعی و خانوادگی است که متاسفانه امروزه به یکی از بزرگترین معظلات در جامعه تبدیل شده است که روند نامطلوبی را در بر گرفته است.


افراد خشن بر روی افراد دیگر در جامعه تاثیرگذار خواهند بود


حسینی خاطر نشان کرد: عدم آگاهی از توانمندی در کنترل رفتار در هر فرد در مقابل یکدیگر یکی از دلایل اصلی خشونت در جامعه است و اگر این افراد مهارت های کنترل خشم را یاد بگیرند قطعا می شود پدید خشونت در جامعه را کنترل کرد.


وی بیان کرد: در بعضی مواقع خشونت در یک فرد منشاء ذاتی ژنتیکی دارد که این افراد نیاز به مشاوره بیشتر توسط متخصصین دارند و افراد متخصص باید این افراد را نسیت به اینگونه رفتار ها که خود نیز به آن اذعان دارند یاری رسانند پس کانون های تخصصی با حضور افراد متخصص و توانمند می تواند با آموزش رشد آگاهی بر کنترل خشم در فرد تاثیر گذار باشد.


حسینی گفت: وقتی در جامعه خشونت بیش از حد باشد آستانه تحمل مردم در این امر پایین میآید و به طبع در مقابل کوچکترین مسائل و اتفاقات در جامعه واکنش نشان خواهند داد در نتیجه جامعه را به نوعی هرج و مرج میکشاند و نظام اجتماعی را دچار چالش می کند.


وی افزود: افراد خشن بر روی افراد دیگر در جامعه تاثیرگذار خواهند بود و اگر بتوانیم با استفاده از کانون های تخصصی سطح آگاهی مردم را نسیبت به این امر بالا ببریم توانسته ایم تا حدودی بسیاری از نزاع های اجتماعی را کنترل کنیم.


نقش کم رنگ تعلیم و تربیت و رسانه در کنترل خشم


این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه رسانه ابزاری بسیار مهم و نقش آفرین در این حوزه است گفت: رسانه ها از یك طرف می توانند باعث اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از اثرهای خشونت شوند و از طرف دیگر باید وضعیت خشونت را تحلیل كنند زیرا این مهم تا میزان زیادی خشونت را كاهش می دهد. همچنین رسانه ها نقش مهمی در مطالبه گری مردم در ارتباط با آسیب های اجتماعی دارند كه این امر هم به كاهش آن كمك می كند اما متاسفانه امروزه رسانه خود با ساخت بسیاری از فیلم های خانگی که در هیچ رده سنی خاصی طبقه بندی نشده است خود به یکی از عوامل تاثیر گذار در خشونت تبدیل شده که این امر با لگوگیری از آن تاثیر بسیار مخربی بر روح و روان افراد جامعه وارد کرده است.


حسینی خاطر نشان کرد: فضای مجازی در سال های گذشته پیشرفت های زیادی کرده است و ابزاری را در اختیار همه قرار داده است كه افراد به سرعت در جریان اخبار روز جامعه قرار می گیرند، خشونت در مدارس شاید در گذشته یك امر پنهانی بود كه به چشم نمی آمد اما این روزها خشونت در این حوزه بیشتر شده است و همین ابزارها سبب اطلاع رسانی گسترده می شود همچنین مقایسه كردن كودك با همسالان نوعی دیگر از خشونت محسوب می شود كه رواج آن در سطح جامعه در خارج از چارچوب قوانین و مقررات آموزشی، تاثیر زیادی در شیوع این موضوع در مدارس دارد.


وی در ادامه به نبود آموزش مناسب در آموزش و پرورش خصوصا در مدارس اشاره کرد و عنوان داشت: متاسفانه ما در بحث تعلیم و تربیت مشکلات و چالش های زیادی داریم و در بسیاری از مواقع معلمین، استادین دانشگاه و مربیان خود منشأ ایجاد خشونت در دانش آموزان و دانشجویان بوده اند و این در حالی که جایگاه تعلیم و تربیت در کنترل خشم جایگاه ی بسیار تاثیر گذار است.


آگاهی بخشی درست و به موقع از راهکارهای اصلی و اساسی کاهش خشونت در جامعه


وی عنوان داشت: ما باید سطح آگاهی افراد در جامعه را به حدی بالا ببریم که بتوانیم افراد پرخاشگر را شناسایی کنیم تا با شناسایی علل و عوامل آن بتوانیم به نسبت آن با فرد خشن برخورد کنیم و از بسیاری از مشکلات جلوگیری به عمل آوریم.


این کارشناس مسائل اجتماعی خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی و بالا بردن سطح آگاهی در جامعه یکی از عوامل تاثیر گذار بر خشونت است که بخشی از آن از طریق رسانه و فضای مجازی،آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی و تربیتی باید صورت گیرد چرا که ما به صورت بلقوه رفتاری به نام خشم را در وجود خود داریم که با فرهنگ سازی درست و به موقع میتوانیم آن را کنترل و ساماندهی کنیم.


وی گفت: هر جامعه ای به صورت بلقوه خشم وجود دارد اما در جامعه ای که رشد آگاهی افراد نسبت به این موضع بالا باشد آن جامعه از خشونت و آسیب کمتری برخوردار است اما برعکس اگر در جامعه ای نسبت به این امر کوتاهی و یا ضعیف عمل شود آن جامعه درگیر آسیب و تنش خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار