همزمان با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار شد؛

نشست تخصصی ابعاد حقوقی ترور سردار دلها در شهرکرد

سردار اکبری گفت: راه‌اندازی یک پویش ملی برای مطرح شدن پرونده ترور شهید سلیمانی در مجامع بین المللی و تشکیل دادگاه‌های جهانی در این خصوص ضروری است.
کد خبر: ۹۴۰۴۲۰۰
|
۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ به همت ناحیه دانشجویی و همکاری معاونت فرهنگی و حوزه بسیج دانشگاه آزاد  اسلامی، نشست تخصصی بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

در این برنامه که مهمان ویژه آن سردار اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم (علیه السلام)بود ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت حاج قاسم گفت:هرجا نامی از حاج قاسم سلیمانی هست دشمنان اقدام به حذف نام حاج قاسم میکنند به خصوص در فضای مجازی. و حضرت آقا فرمودند که در فضای مجازی اقدام به ترور حاج قاسم میکنند و حضرت آقا از این ولنگاری در فضای مجازی گله مند هستند.

وی افزود:در اکثر کشورها اگر در فضای مجازی شخصیت ملی ترور شود با آن سخت برخورد می کنند. ولی متاسفانه در کشور ما به آن درست پرداخته نمی شود. که این یکی از مطالبات حقوقی در موضوع شهادت حاج قاسم مطرح می‌شود .

سردار اکبری ادامه داد: یکی دیگر از سوالاتی که در بعد حقوقی مطرح می شود. این است که آیا ایران به طور مستقیم با آمریکا در جنگ بود ؟ ایا حاج قاسم با نیروهای آمریکایی درگیر شده بود؟ که به لحاظ حقوقی باید پیگیری شود. حاج قاسم مثل بقیه شهدا خاکی بود زندگی شهادت گونه داشت. حاج قاسم هم زمان شهادت هم مکان شهادت را خودش انتخاب کرد. اینها الهام هست .

وی در ادامه گفت: مقام عظم رهبری فرمودند قاتلین حاج قاسم در زباله دان تاریخ گم خواهند شد البته بعد از مجازات شدن در دنیا. ما یک پویش حقوقی قضایی نسبت به ترور حاج قاسم داریم ولی هنوز در مجامع بین المللی مطرح نشده و باید از جایی شروع شود. فکر نکنید استان چهارمحال و بختیاری استان کوچکی است بلکه این استان دارای افتخارات بزرگی است ودر قضیه بررسی حقوقی ترور سردار شهید سلیمان شما دانشگاهیان و نخبگان جامعه میتوانید تاثیر گذار باشید.

در ادامه برنامه نیز یکی از اساتید حقوق دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی ابعاد حقوقی شهادت حاج قاسم پرداخت.

دکتر مرتضی صالحی عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حاج قاسم گفت: در خصوص طرح دعوی در محاکم قضایی بین المللی در موضوع ترور سردار شهید سلیمانی از دو بعد قابل پیگیری هست بعد حقوقی و کیفری از بعد حقوقی دیوان فقط صلاحیت رسیدگی به جرایم اشخاص دارد و باید از قبل معاهده ای بین آمریکا و ایران وجود داشته باشد تا صلاحیت دیوان بین المللی را تایید کنند.

وی افزود: اما از بعد حقوق بین المللی اگر بخواهیم بررسی کنیم این است که اگر کشور آمریکا بخواهد از خاک عراق برای حمله به کشور دیگر استفاده کند باید از کشور عراق مجوز بگیرد که آمریکا برای این عملیات ترور هیچ گونه مجوزی از عراق نگرفته و این برخلاف اساس نامه دیوان بین المللی کیفری است و حقوق ایران  ضایع شده است که باید در مجامع بین المللی پیگیری شود.

گفتنی است تجدید میثاق و غبار روبی شهدای گمنام دانشگاه و قرائت وصیت نامه شهید حاج قاسم سلیمانی توسط یکی از دانشجویان پایان بخش این برنامه با شکوه بود.

 

ارسال نظرات