فرودگاه اردبیل برای برقراری پروازهای جدید آماده شد

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل گفت: فرودگاه اردبیل با بهسازی زیرساخت‌های لازم برای افزایش و برقراری پروازهای جدید آماده است.
کد خبر: ۹۴۰۶۳۵۰
|
۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

فرودگاه اردبیل برای برقراری پروازهای جدید آماده شد

به گزارش گزاری بسیج از اردبیل ، محمد قصابی روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران به تشریح وضعیت فرودگاه اردبیل پرداخت و گفت: پیشتر شرایط اقلیمی و آب و هوایی سخت منطقه به ویژه فرودگاه اردبیل باعث لغو پروازها به این فرودگاه می‌شد که با اجرا و تامین زیرساخت‌های لازم از جمله ترمیم، مرمت و بهسازی باندها و نصب سیستم روشنایی (کت ۲) هم اکنون تا حدود زیادی مشکل لغو پروازها به این فرودگاه کاهش محسوس یافته است.    

وی با بیان اینکه وجود پدیده باد و مه غلیظ ۲ مشکل اساسی فرودگاه اردبیل است، اظهار کرد: فرودگاه اردبیل تنها فرودگاه کشور است که دارای ۲ باند متقاطع یکی به طول سه هزار و ۳۰۰ متر و عرض ۶۰ متر و دیگری به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر و عرض ۶۰ متر برای غلبه بر پدیده باد می‌باشد.

قصابی با اشاره به اینکه چاره کار برای غلبه بر این مشکلات استفاده از فناوری روز است، اضافه کرد: برهمین اساس اقدام به خرید و نصب سیستم روشنایی پیشرفته (کت ۲) شد تا در مواقع وجود مه غلیظ هواپیما بدون مشکل و خطر در این فرودگاه فرود آمده و بر زمین نشیند.

مدیرکل فرودگاههای استان اردبیل گفت: با اتمام و بهره برداری از پروژه بهسازی انتظار می‌رود لغو پروازها بیش از ۷۰ درصد در فرودگاه بین‌المللی شهدای اردبیل کاهش یابد و در نتیجه پروازها تقویت شده و پروازی به لحاظ وضعیت نامناسب جوی ابطال نخواهد شد.

قصابی افزود: برای بهسازی سطوح باند و سیستم روشنایی فرودگاه اردبیل در مجموع بیش از هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه از آسفالت پلیمری در باند فرودگاه اردبیل استفاده شده است، بیان کرد: برای ترمیم، مرمت و بهسازی سطوح باند فرودگاه اردبیل در چند سال اخیر ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است که ۲ هفته پیش به بهره برداری رسید.

قصابی با بیان اینکه همچنین برای تقویت سیستم روشنایی باند فرودگاه اردبیل ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، اظهار کرد: برای تقویت سیستم روشنایی این فرودگاه که به صورت (کت ۲) اجرا شده فقط ۷۹۵ چراغ (ال. ای. دی) در داخل باند قرار گذاشته شده است.

وی گفت: این سیستم روشنایی برای نخستین بار در کشور توسط شرکت دانش بنیان داخلی در فرودگاه اردبیل اجرا شده و موفق به کسب گواهی های لازم از سازمانهای مرتبط بین اللمللی شده است که بدون شک اگر بهتر از نمونه های خارجی نباشد بدتر از آنها هم نیست.

وی ادامه داد: با سرمایه گذاری های صورت گرفته و تامین زیرساخت های لازم هم اکنون فرودگاه اردبیل یکی از بهترین فرودگاههای کشور است.

ارسال نظرات